TIMISOARA. Inca este in blocaj proiectul de extindere la 4 benzi pe tronsonul 1 al drumului Timisoara – Dumbravita – Giarmata – Autostrada Vestului. Aceasta pentru ca Primaria Timisoara refuza in continuare sa accepte mutarea stalpilor de sustinere a retelelor electrice pentru troleibuz. Desi a fost incheiat un protocol cu primariile din Timisoara si Dumbravita pentru predarea acestor stalpi, nici acum operatiunea nu a avut loc.
Astfel, exista pericolul pierderii banilor europeni pentru acest proiect. Intre timp, Consiliul Judetean Timis deruleaza licitatia pentru actualizarea documentatiei pentru acest sector de drum, in vreme ce o alta pentru continuarea lucrarilor pe cel de-al doilea tronson e aproape de finalizare.
CJT ii da lui Dominic Fritz un ultimatum.
„Refuzul Primariei Timisoara de a preda stalpii si retelele de alimentare pentru troleibuze echivaleaza cu blocarea si, in curand, pierderea finantarii europene. Noi, la Consiliul Judetean Timis, am restartat proiectul. in doua saptamani incheiem depunerea ofertelor pentru tronsonul de la benzinaria Socar la autostrada, insa in absenta colaborarii Primariei Timisoara nu putem atinge indicatorii de proiect. Acest lucru inseamna afectarea semnificativa a gradului de absorbtie a fondurilor europene, e sabotaj fata de cetateni si fata de parteneri. Primaria Timisoara s-a comportat neloial interesului comunitatii si a actionat strict pe considerente politice”, a spus Alin Nica, presedintele Consiliului Judetean Timis.
Daca in termen de o saptamana, pana inainte de Craciun, Primaria Timisoara nu preda retelele electrice pentru troleibuz, finantarea pentru DJ691 va fi, cel mai probabil, pierduta, fapt confirmat de dl Sorin Maxim, director general al ADR Vest.
„Sper ca Primaria Timisoara sa isi reconsidere pozitia si sa iasa din starea de adormire administrativa. Le-am propus autobuze electrice, am explorat varianta a trei benzi pe anumite portiuni, am incercat mai multe solutii, orice ar salva finantarea europeana„, a adaugat Alin Nica, presedintele Consiliului Judetean Timis.
Va reamintim, stalpii de sustinere a firelor de toleibuz fac parte dintr-un proiect vechi al Primariei Timisoara initiat in vremea administratiei Ciuhandu si inaugurat in anul 2015 prin care a fost extins transportul public metropolitan pana in Dumbravita. Proiectul a fost in valoare de peste 17 milioane de lei, finantat in cea mai mare parte de Uniunea Europeana. Nu s-a putut intreveni asupra acestuia timp de 5 ani, insa acesti 5 ani s-au scurs deja demult, iar stalpii pot fi mutati pentru a se putea largi soseaua. Singura conditie e, insa, acordul Primariei Timisoara ca beneficiar al intregii instalatii. Este insa de notorietate faptul ca edilul USR din Dumbravita nu isi doreste extinderea la 4 benzi a drumului prin comuna sa, iar o tergiversare a lucrurilor de catre seful sau de partid de la Timisoara i-ar fi de ajutor.
Cat priveste continuarea lucrarilor pe lotul 2, de la Dumbravita pana la Autostrada Vestului, termenul limita pentru depunerea ofertelor de catre firmele care vor sa finalizeze proiectul este 28 decembrie.
UPDATE: Reprezentantii Primariei Timisoara reactioneaza la ultimatumul dat de Consiliul Judetean. Nu ofera o solutie legata de stalpi si sustin ca vinovati de situatie ar fi cei de la CJ Timis care au rupt contractul cu constructorul de pe celalalt tronson de drum si au reluat licitatia, respectiv n-au obtinut fonduri europene pentru… castelul Huniade.
„Timisorenii si timisenii pot vedea zilnic cat de performanta este institutia condusa de Alin Nica, atunci cand urca sau coboara de pe autostrada, la Giarmata. In disperare de cauza, acesta gaseste scuze si inventeaza vinovati.
Timisul este pe cale sa piarda finantarea europeana din cauza incompetentei presedintelui Nica si a acolitilor sai. Ca sa fie foarte clar pentru toata lumea, asa cum relata si presa, la finele anului 2021, santierul de pe DJ 691, între Timisoara si urcarea pe autostrada de la Giarmata, ajunsese la doar 28% stadiu de executie, dupa 3 ani si jumatate de „lucrari in forta”. Apoi consiliul judetean a rupt contractul cu vechiul constructor. De aproape un an, pe acest drum nu s-a mai miscat nici macar o piatra, nu exista nici proiect tehnic actualizat, nici constructor, nici aviz de mediu. Tot primaria este de vina si pentru asta?
Pe de alta parte, CJ Timis nu a avut nicio problema sa adjudece licitatia pentru acest drum, ba chiar sa porneasca lucrarile. Daca nu ar fi avut dreptul sa intervina asupra stalpilor, Consiliul Judetean nu putea semna acordul de finantare si nici porni lucrarile. Alin Nica este disperat acum pentru ca e pe cale sa piarda cea mai mare finantare europeana a institutiei pe care o conduce.
Nu, nu stalpii de troleibuz sunt cauza blocarii acestui proiect, ci nepasarea lui Alin Nica fata de problemele reale ale administratiei. Daca ar da mai des pe la birou, poate le-ar afla din timp. La fel cum nepasarea lui se vede si la Castelul Huniade, un alt obiectiv esential care nu mai poate obtine finantare europeana.
Daca nu stie cum sa duca la bun sfarsit un proiect, în loc de ultimatumuri, Alin Nica ar trebui sa ceara ajutor. Suntem bucurosi sa i-l acordam”, a transmis Ruben Latcau, viceprimarul Timisoarei.