TIMISOARA. O dezvoltare urbana moderna, dar care nu se potriveste deloc Timisoarei. Asta a vazut primarul Nicolae Robu in capitala Thailandei, Bangkok, pe care a vizitat-o in vacanta de iarna. Estacadele sunt la putere la thailandezi, pe cand la noi nu se preteaza deloc, crede edilul-sef.
Primarul Nicolae Robu a vizitat tot ce s-a putut in vacanta de Revelion petrecuta in Asia. A fost sa vada templele thailandezilor, precum si capitala tarii, Bangkok, un oras cu o infrastructura iesita din comun. Acolo sunt insa multi zgaraie-nori, iar solutiile de arhitectura gasite pentru trafic se potrivesc de minune: intersectii la inaltime si chiar cale ferata suspendata.
Intrebat de opiniatimisoarei.ro ce poate implementa la Timisoara din cele experimentate in Thailanda, Nicolae Robu a facut cateva marturisiri.
„Am vazut destule, am vizitat temple, dar nu o sa ne apucam sa construim temple. O multime de temple am vizitat, dar am vazut un oras foarte modern, orasul Bangkok, in care sunt cladiri impresionante, in care transportul este pe estacada, intr-o foarte mare masura. Am vazut artere de trafic stratificate pe 3 niveluri, inclusiv linii de cale ferata prin zone centrale ale orasului pe 2 niveluri. Acolo, practic pe toate aceste artere, nu exista intersectii si de aceea, desi orasul are 8 milioane de locuitori, nu vezi aglomeratie pe aceste artere. Insa arhitectura orasului se preteaza la asa ceva, pentru ca acolo sunt zgaraie-nori, cladiri foarte inalte, pe langa ele pot fi estacade pana la etajul 4 sau 5 al unui bloc”, a povestit Robu, pentru opiniatimisoarei.ro.
O astfel de solutie nu se preteaza deloc Timisoarei, considera edilul, desi fostul primar, Gheorghe Ciuhandu, gandise la un moment ridicarea caii ferate pe estacada, in zona Demetriade. Nicolae Robu ramane la varianta metroului si a introducerii caii ferate in subteran.
„In Timisoara, la arhitectura orasului, nu s-ar potrivi deloc o astfel de solutie, chiar daca ea este practica. Dar asa cum am spus si altadata, are inconvenientul ca sacrifica terenul de la suprafata. Pe acel teren nu se mai intampla nimic. In cazul cel mai fericit, intre 2 stalpi ai estacadei poti face o parcare. Or, solutia subterana este cea care disponibilizeaza la suprafata un teren, virgin practic, pe care poti face o dezvoltare urbana in ton cu normele momentului in care faci acea dezvoltare. Sigur ca valoarea terenului obtinut trebuie si ea avuta in vedere, este foarte ridicata. Valoarea tuturor functionalitatilor care se dau zonei trebuie si ea avuta in vedere. Per ansamblu, solutia subterana nu este mai scumpa decat cea pe estacada, atata tot ca este una mai greoaie”, a mai spus Robu, pentru opiniatimisoarei.ro.
Intrebat cu ce alte idei a mai venit din Thailanda pentru Timisoara, edilul sef al capitalei Banatului a explicat ca este uimitoare dezvoltarea urbana a Bangkokului.
„Am vazut o dezvoltare urbana care in anumite privinte s-ar potrivi si la noi. Acolo s-au facut bulevarde largi, unde s-au gasit solutii de rezolvare a intersectiilor, am vazut control computerizat al traficului, pentru ca semafoarele erau sincronizate. Dar, pe de alta parte, sunt si lucruri care nu se potrivesc Timisoarei. Timisoara este un oras cu un centru istoric care trebuie conservat, un oras in care regimul de inaltime nu este de zgaraie-nori. Putem aloca in PUG (n.r. Planul urbanistic general) teren, unde sa permitem un regim de inaltime de alt nivel decat cele cu care am operat pana acum, dar sunt foarte mari diferente intre Timisoara si Bangkok”, a conchis Nicolae Robu.