Opinia Timisoarei

Cu trenul de la Timisoara la Szeged, ca odinioara. Pod nou si inca un punct de trecere frontiera cu Ungaria, pentru trafic greu, in Timis. Aprobarile din Consiliul Judetean

TIMISOARA. Construirea, cu ajutorul Ministerului Transporturilor, a unui pod peste raul Mures pentru traficul greu, precum si calea ferata care sa lege Timisoara de Szeged, asa cum se intampla odinioara, reprezinta unul dintre obiectivele pe care si le-a fixat noua conducere a Consiliului Judetean Timis in acest mandat.

De asemenea, in zona Cenad – Sannicolau Mare se intentioneaza deschiderea unui nou punct de trecere a frontierei cu Ungaria pentru traficul greu, pentru ca soferii de tiruri si camioane sa nu mai ocoleasca zeci de kilometri ca sa ajunga la Nadlac. Inca de la deschidere, in anul 2000, prin Punctul de Trecere a Frontierei de la Cenad e permis doar trafic usor.

CITESTE SI: Unice in Romania, structurile vor fi forate sub ‘umbrele de tevi inclinate’. Lucrari in forta la ‘tunelurile pentru ursi’ de pe bucata lipsa de autostrada, intre Margina si Holdea, in Timis. FOTO

Miercuri, Consiliul Judetean Timis a aprobat prin vot cofinantarea proiectului pentru conexiunea Timisoarei cu Szegedul pe calea ferata. Obiectivul de infrastructura va fi facut 80% cu bani europeni prin Programul Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR).

In plus, intr-un alt proiect, CJ Timis intentioneaza sa construiasca un pod rutier pentru traficul greu si o centura ocolitoare pentru comuna Cenad.

Este vorba de un proiect pe fonduri transfrontaliere, o legatura intre Timisoara si Szeged. Și va spun in premiera, cred, inclusiv deschiderea unui punct de trecere a frontierei pentru traficul greu in judetul Timis.

Timisul, in zona Cenad – Sannicolau, zona aceea a judetului Timis este, practic, izolata, si se consuma e mult timp, foarte multi kilometri sunt de parcurs pana la Ortisoara, urcarea pe autostrada, si dupa aia intoarcerea pana la Nadlac… Vorbim despre un ocol de 100 km, cand, de la Sannicolau Mare pana la Szeged, in linie pana la A1, pana la autostrada care leaga Romania de Ungaria, are 17 kilometri linie dreapta pe traseul pe care il dorim noi acum.

Deci, acest tren, dar si un pod peste Mures si un punct de trecere a frontierei pentru traficul greu sunt, in viziunea noastra, prioritare in mandatul acesta”, a declarat Alfred Simonis, presedintele Consiliului Judetean Timis.

Podul va fi construit cu bani de la Ministerul Transporturilor, atrasi din fonduri europene. In cazul in care se pastreaza traseul caii ferate „Szeged-Timisoara Dream Railway” așa cum este propus in cererea de finantare, se va construi un pod feroviar distinct de podul rutier de la Cenad destinat traficului greu cu iesire din judetul Timis. Pentru acesta din urms s-a depus deja o cerere de finantare de catre CJ Timis, in cadrul programului INTERREG VI-A Romania-Ungaria 2021-2027. Licitatiile vor avea loc doar dupa obtinerea finantarilor.

Podul, care este intr-un stadiu destul de avansat in faza de licitatie, daca nu ma insel, pentru studiul de fezabilitate are finantare europeana prin Ministerul Transporturilor, dar, fiind extrem de important, indiferent de suma de care avem nevoie din fonduri europene sau de eventuale situatii in care este subcontractare pe zona de fonduri europene, va trebui sa gasim fonduri proprii, sa investim in acest obiectiv extrem de important, strategic as spune, pentru a lega nordul judetului cu autostrada. la o distanta de 17 km. Ar fi extrem de eficient, din punct de vedere economic asa ceva”, a mai spus Simonis.

Guvernul roman si cel maghiar au semnat un memorandum pentru construirea acestui pod, iar odata construit si devenit functional, CJ Timis va face demersuri pentru deschiderea si a unui nou Punct de Trecere a Frontierei pentru traficul greu. De asemenea, a fost semnat un memorandum cu tara vecina si pentru calea ferata Timisoara-Szeged.

E un pod nou construit. Suntem in faza in care s-au facut memorandumurile in cele doua guverne. A discutat domnul Grindeanu cu ministrul de Externe si al Transporturilor din Ungaria. Ne asteptam ca, dupa ce avem SF gata, sa avem si finantare. Nu-i un obiectiv extrem de scump, va spuneam, pe partea noastra, din cei 17 km de care vorbeam, vreo 10 sunt pe teritoriul Romaniei si doar sapte pe teritoriul Ungariei. Practic, dupa ce podul e gata, trebuie sa facem demersurile pentru a deschide si punctul de frontiera. Dar, daca intram in Schengen si, practic de la 1 ianuarie ar trebui sa fim in Schengen, n-ar mai fi atat de complicat sa deschidem un punct de trecere a frontierei”, a adaugat Simonis.

In septembrie, anul trecut, ministrul roman al Transporturilor, Sorin Grindeanu, si ministrul ungar al Afacerilor Externe si Comertului din Ungaria, Péter Szijjarto, au avut o intrevedere chiar la Timisoara, unde au discutat despre acest pod rutier si reluarea circualtiei feroviare intre Timisoara si Szeged.

In iulie 2024, intr-o sedinta de Guvern, s-a luat decizia semnarii unui memorandum intre Romania si Ungaria, pentru reluarea circulatiei feroviare intre cele doua tari pe aceasta ruta.

Calea ferata intre Timisoara si Szeged ar scurta drumul cu 60 de kilometri. Actuala linie ferata ocoleste prin Arad si intra in tara vecina pe la Curtici.

Podul de la Cenad, peste Mures, a fost inaugurat in 15 noiembrie 1857 si facea legatura intre Timisoara si Szeged, iar de aici mai departe spre Budapesta si Viena. Acest pod a fost dinamitat la finalul Primului Razboi Mondial.

Exit mobile version