TIMISOARA. Unul dintre cei mai longevivi angajati din primarie si din companiile din subordine, Culita Chis, a renuntat la una dintre functiile pe care le detinea, cea de presedinte al AGA Societatii Metropolitane de Transport Timisoara (SMTT), aflata in aceste zile in centrul unui scandal public.
„Si-a dat demisia din functia de presedinte a AGA la cererea mea expresa. Dansul are un cumul de functii pe care eu nu reusesc sa il inteleg, nici ca si capacitate de munca, nici ca si responsabilitati, nici ca si putere de a face 7 lucruri in acelasi timp. Asta a fost stilul fostei administratii, sa avem 2 oameni care le fac pe toate. Eu nu cred ca acesta este un mod sustenabil”, a spus viceprimarul Ruben Latcau, in matinal, la Radio Timisoara.
Decizia vine ca urmare a conflictelor iscate intre Societatea de Transport Timisoara, STPT, si Societatea Metropolitana de Transport, SMTT, din cauza neplatii unor datorii de catre aceasta din urma catre prima.
„Transportul in comun in Timisoara nu este in pericol de a se opri. El continua si va continua. Disputele care sunt in acest moment intre cele 2 conduceri nu impacteaza in mod direct transportul in comun. Tramvaiele vor veni, autobuzele vor veni, frecventa va continua, nu exista niciun impact la nivel de utilizator.
Disputele sunt vizavi de un contract pe care societatile l-au semnat in iulie 2020 si si-au dat seama cateva luni mai tarziu ca nu le convine ce au semnat. Eu nu pot sa inteleg cum pot oamenii sa semneze acte pe care nu le citesc si nu le inteleg, dar nu e nicio problema, o schimbam si pe asta. Am avut mai multe discutii cu conducerile SMTT si STPT si am agreat ca pana in 10 februarie sa venim cu propuneri comune de modificare a acestui contract, care sa vina in intampinarea problemelor si a lucrurilor pe care le cer acesti parteneri, si in urma acestor modificari sa incheiem aceste dispute.
O alta problema pe care acest contract o rezolva era ca STPT era cel care planifica rutele, executa serviciile, evalua serviciile si performanta sa, evalua propria performanta si stabilea catre sunt criteriile de performanta si intr-un final cerea bani de la primarie, bazat pe planificarea pe care ei o faceau, pe evaluarea pe care ei o faceau si pe modul in care ei judecau propriul serviciu, iar asta nu este o stare care sa duca la performanta. Iar acest contract nu este nici ideea noastra, nici a fostei administratii, ci este unul european”, a adaugat Latcau.
Intrebat daca ii va cere demisia lui Culita Chis si din functia de director al Directiei Tehnice din Primarie, viceprimarul, in subordinea caruia sa afla aceasta directie, a spus doar ca urmeaza sa aiba discutii.
„Momentan dansul este in concediu si, cand se intoarce din concediu, vom avea discutii. Oricum, orice schimbari vom face, ele vor fi discutate mai intai in primarie, si nu in spatiul public”, a incheiat Ruben Latcau.
Societatea Metropolitana de Transport este o Asociatie de Dezvoltare Intercomunitara constituita inca din anul 2009 si are ca obiect de activitate organizarea, reglementarea, exploatarea si monitorizarea serviciului de transport local in afara Timisoarei. A fost nevoie de infiintarea unei astfel de entitati pentru a putea accesa fonduri europene disponibile, la acel moment, pentru sistemele de transport in comun.
Intre timp, mai multe primarii din judet, printre care si Primaria Timisoara, au devenit membre ale asociatiei, iar in ultimii ani, prin SMTT se organizeaza transportul in comun in afara orasului.
Asociatia de Dezvoltare Intracomunitara Societatea Metropolitana de Transport Timisoara, condusa de Ioan Goia a preluat si gestiunea serviciilor STPT in iulie anul trecut. De atunci au inceput problemele la STPT, societate care inainte de acest moment ajunsese chiar pe profit in urma unui amplu program de redresare respectat ca la carte. Mai mult, in luna octombrie, atunci cand a intrat in vigoare contractul dintre cele doua societati, pe model european, au ramas in suspensie o serie de plati pe care SMTT trebuia sa le faca catre STPT inca din iunie. Neplata datoriilor a condus la disfunctionalitati in plata de catre STPT a salariilor catre angajati si a facturilor catre furnizorii de servicii si combustibil.