Salvatorii pe motociclete, sprijiniți prin Fundația pentru SMURD de către Lidl România, sunt decisivi în marile aglomerări urbane. La aniversarea a 10 ani de Lidl în România, am stat de vorbă cu Paul Morari de la ISU Timiș, un „salvator pe două roți” care știe că în prima linie de intervenție, când conduci defensiv în regim de urgență, orice minut petrecut în trafic poate fi hotărâtor.
Ce v-a determinat să lucrați la ISU?
Dorința de a fi militar am avut-o de copil, iar alegerea de a lucra în ISU am făcut-o după terminarea stagiului militar, atunci am decis că voi deveni și eu un salvator.
Ce calități trebuie să îndeplinescă un „salvator pe două roți”?
În primul rând, trebuie să fii pasionat de motociclete și să fii foarte conștient de riscurile la care te poți expune în trafic, conducând un vehicul pe două roți. În al doilea rând, trebuie să ai o bună stăpânire de sine și să cunoști foarte bine cum să acorzi primul ajutor medical, deoarece în misiunile „pe două roți” ești doar tu și te poți baza doar pe ceea ce știi tu până vin și alți colegi în sprijin.
Ce înseamnă condusul defensiv în regim de urgență?
Condusul defensiv în regim de urgență este prima misiune a unui salvator, deoarece este foarte important să ajungi în siguranță la locul intervenției, ca să poți ajuta victima, și să te asiguri că nu îi pui în pericol pe ceilalți participanți la trafic.
Răspunsul motocicletelor SMURD la intervenție e de 3-5 minute în medie, comparativ cu circa 8 minute al unei ambulanțe. Cum vă mențineți în formă pentru o intervenție rapidă?
Cred că acest aspect ține de pregătirea continuă, fizică și teoretică, pe care o avem în timpul programului, dar și de pregătirea individuală din timpul liber. Tu ești conștient că uneori viața unei persoane poate depinde de tine și acest lucru nu îți permite să te relaxezi prea mult sau să fii neserios cu pregătirea ta fizică și profesională.
Cum v-ați „calificat” pentru prima linie de intervenție?
Eu încă de la început, de când am auzit că vom primi motociclete de intervenție, mi-am exprimat dorința de a face parte din echipa celor care vor încadra aceste motociclete SMURD, iar după ce am fost acceptat, am urmat un curs în București la Academia „Titi Aur”, iar pe partea de acordare a primului ajutor, am cunoștințe și pregătirea necesară încă din 2011, când am efectuat stagiul de pregătire „Prim Ajutor Calificat”.
Care a fost cel mai bun timp pe care l-ați scos într-o intervenție?
Vă dați seama că cel mai bun timp îl scoți la o intervenție care este în imediata apropiere de tine. Așa a fost și în cazul meu când am scos timpul de un minut, într-o zonă pietonală, deoarece mă aflam în apropiere. La aceeași intervenție, o ambulanță SMURD ar fi scos un timp mult mai mare, chiar dacă s-ar fi aflat în apropiere, deoarece, fiind o zonă pietonală, accesul ambulanței ar fi fost mai dificil.
Ce se întâmplă într-o zi normală din viața unui cadru ISU?
Noi, pompierii, și dacă nu avem intervenții, nu înseamnă că stăm! Avem un program de pregătire fizică și teoretică bine stabilit, care ne ajută să rămânem mereu „în priză”. Intervențiile, în ultima perioadă, sunt tot mai multe și tot mai complexe, iar datoria noastră este să fim pregătiți și să dăm dovadă de profesionalism în orice situație.
Ce ar trebui să știe participanții la trafic atunci când văd o motocicletă aflată într-o intervenție?
Regulile sunt aceleași ca pentru orice alt vehicul aflat în misiune, în momentul în care văd o motocicletă SMURD cu semnale luminoase și acustice în funcțiune, să înțeleagă că suntem în misiune și că avem nevoie de acces pentru a ne deplasa cât mai rapid ca să acordăm primul ajutor unei persoane.
Ce îi leagă pe cei care sunt colegi in ISU?
Pentru noi, subunitatea este o a doua familie și legătura dintre noi nu poate fi explicată în câteva cuvinte. În anii pe care i-am petrecut împreună, la evenimente plăcute, dar și în situații limită, s-au creat niște prietenii pe viață. Majoritatea dintre noi suntem foarte apropiați, chiar ca familiile, și ne petrecem uneori concediile împreună.
În ce situații e vitală asistența oferită de motocicletele de intervenție urbană?
Intervenția moto SMURD este vitală pentru victimele aflate în stop cardio respirator, care se află în special în zonele pietonale, unde accesul ambulanțelor este foarte greu, iar fiecare minut pierdut în trafic poate fi fatal pentru acea persoană. Acolo intervenim noi și putem menține o victimă în viață până la sosirea ajutorului specializat.
Descrieți-ne cea mai recentă intervenție.
Ultima intervenție a fost un accident rutier unde persoanele implicate nu au suferit leziuni, doar unul din pasageri a avut un atac de panică. Poate părea o intervenție ușoară, dar eu știu că în acel moment o ambulanță a putut fi disponibilă pentru alte cazuri mai grave, deoarece eu am fost la acel accident și m-am asigurat că toată lumea este bine.
Ce ați învățat de când sunteți „motorist”?
În primul rând, să fiu mai cumpătat și mult mai atent la traficul din jur. De multe ori, adrenalina și dorința de a salva pe cineva te pot împinge spre gesturi poate mai imprudente în trafic. Însă, de când conduc această motocicletă SMURD, am învățat că în trafic chiar și cel mai mic gest trebuie bine calculat, deoarece într-un singur moment de neatenție sau de grabă te poți transforma din salvator în victimă.