TIMISOARA. In urma cu 10-15 ani, inainte de aparitia in forta a zecilor de programe TV si a calculatoarelor in casele fiecaruia, cei mici invatau, de la cea mai frageda varsta, sa citeasca povesti cu printi si printese.
Acum, situatia este mult schimbata. Profesorii se plang ca elevii nu citesc destul, parintii sunt nemultumiti ca cei mici nu sunt atrasi de lectura si ca prefera jocurile pe calculator sau desenele animate violente.
„Daca parintii vor sa-si vada copiii citind, sa-i apropie de lectura, atunci trebuie sa fie ei insisi un exemplu pentru acestia. Dar, din pacate, multi nu mai citesc. Parintii de azi nu mai au disponibilitate pentru copiii lor. Sunt multumiti ca nu le provoaca probleme si ca stau cuminti in fata televizorului sau a calculatorului”, ne spune Adriana Dodea, psiholog scolar in cadrul Centrului Judetean pentru Asistenta Psihopedagogica Timis.
Cei mici au numai lucruri bune de invatat si de deprins de pe urma lecturii. Dezvoltarea vocabularului este unul dintre ele. Iar din acesta deriva si dezvoltarea unei comunicari mai usoare cu cei din jur. Intelegerea mai multor cuvinte conduce la o comunicare mai lesne in randul prietenilor, dar si in randul adultilor si, mai ales, in fata profesorilor, la scoala. „Un aspect pozitiv important il reprezinta dezvoltarea reprezentarilor. Adica a intelegerii mai bune a unei povestiri, a imaginarii si interiorizarii acesteia”, adauga psihologul scolar.
Tot ea ne spune ca o metoda verificata de a le induce copiilor pasiunea pentru citit nu exista. insa o varianta de compromis, in cazul prichindeilor care nu se dezlipesc din fata calculatorului, o reprezinta cea a eBook-urilor.
„Prin impunere realizam exact opusul. Daca obligam copilul sa citeasca, vom obtine rezultatul contrar: indepartarea de lectura”, a explicat Adriana Dodea.
Parintii pot incepe o poveste cu cei mici, fie ei la gradinita sau scolari in clasele primare. Povestea trebuie spusa pana in punctul culminant. Iar in momentul in care i-a fost starnita curiozitatea prichindelului, acesta este incurajat sa parcurga intreg textul din carte.
Incet-incet, micutul „prinde” gustul lecturii. Iar cand ajunge in clasele primare, la varsta adolescentei, deja pasiunea pentru lectura i-a fost trezita. In plus, odata cu cititul, copilul invata si sa structureze informatia si sa selecteze ceea ce-l intereseaza. Ba mai mult, el stie sa faca diferenta intre sursele avizate si cele neavizate, mai ales intr-o epoca a internetului, in care informatii neverificate circula in mediul online.