Timisoara a fost primul oras care s-a inscris in competitia sustinuta de Ministerul Mediului “Capitala Verde a Romaniei” pentru 2011. Realitatea demonstreaza insa ca „tenta ecologica” pe care o afiseaza autoritatile nu este intotdeauna sustinuta si de fapte. De exemplu, turistii care ajung in Timisoara nu au parte de un lucru elementar pentru a fi eco: o harta a transportului in comun.
Cand intri in capitala Banatului, prin aeroport sau pe la gara, nu gasesti, in acest moment, o harta a mijloacelor de transport urban. Ca turist cu idei ecologiste sau ca tanar cu nu foarte multi bani in buzunar, poti bajbai in Timisoara in cautarea unui loc unde vrei sa ajungi. Asta pentru ca hartile transportului in comun afisate sunt ori vechi, ori neconforme cu realitatea, ori nu exista. In aceste conditii, un strain care ajunge in orasul de pe Bega alege solutia cea mai simpla: taxiul.
Un roman care soseste in vizita la Timisoara tinde sa aleaga tot aceasta varianta. Odata ajuns in gara, are la dispozitie mai multe variante: taximetru, tramvai, troleibuz, autobuz, dar in toate situatiile trebuie sa se descurce intreband pe cei din jur incotro sa o ia. Daca vrei sa folosesti internetul pentru a te orienta la o viitoare vizita in Timisoara, pagina de web a Regiei Autonome de Transport Timisoara nu oferea cele mai simple si mai clare informatii. Altfel spus, postate deloc prietenoase pentru utilizatori. Si numai cu ceva rabdare gasesti ce ai nevoie.
O luna de munca pentru o harta noua
Arhitectul Serban Gherga este unul dintre tinerii timisoreni care folosesc transportul in comun. Pe la finele anului trecut, asteptand intr-o statie, s-a uitat la o harta cu tramvaiele. „E urata”, si-a spus el, „sunt in stare sa fac alta”. Si a facut alta.
Intr-o luna, a pus cap la cap ce invatase la facultate, a facut grafice cu reteaua de tramvai in primul rand, fiindca aceasta este fixa, iar apoi a impartit orasul in puncte mai importante, ca noduri de transport: Piata 700, Piata Maria, Piata Traian si Banatim. A ales culori si forme, a punctat repere mai importante, dar nu foarte multe, a facut grafice cat mai simple si a creat doua variante: una in romana-engleza si una in germana. Totul a durat cam o luna, apoi s-a dus la RATT sa le arate ce a facut.
„Le-am spus ca am facut aceasta harta si ca singura mea pretentie este sa imi fie trecut numele pe hartile din tot orasul. Mi s-a spus ca nu au bani pentru a le publica. Am calculat ca ar fi vorba de 2-3.000 de euro. Chiar nu exista o asemenea suma?”, ne-a spus Serban Gherga.
Discutia purtata cu reprezentanti ai RATT a avut loc in ianuarie, timp in care institutia si-a mai calculat monetarul si a decis sa finanteze aceasta harta, cu unele mici imbunatatiri. „Vom tipari harta cat mai curand posibil. Ultimul model al hartii de transport este din 2008, nu le-am innoit des pentru ca traseele s-au tot schimbat. Le vom pune in mijloacele de transport in comun, dar si in statiile acoperite. RATT are 79 de statii acoperite si avem un proiect cu Primaria Timisoara pentru a acoperi si altele”, a declarat Cosmin Bradu, purtatorul de cuvant al Regiei de Transport.
Harta lui Serban Gherga a fost postata, de cateva zile, si pe pagina de web a RATT, cu semnatura sa, dar a fost trimisa si Aeroportului International “Traian Vuia”, in format electronic si se poate gasi la punctul info. Conducerea aeroportului a decis sa se si ocupe de tiparire, in cel mai scurt timp.
Recompensa: calatorii gratuite 6 luni
„Problema lipsei hartilor cu transportul in comun nu este una doar a Timisoarei, ci in toate orasele Romaniei. Este regretabil ca nu se face o promovare mai puternica a imaginii transportului in comun, in conditiile in care vrem sa fim ecologici. Eu am inceput sa fac harti similare si pentru Pitesti si Targu Mures. Fiecare oras are lucruri specifice si nu poti copia de la unul la altul, asa ca nici nu exista o regula de urmat in a desena harti de acest fel”, ne-a mai spus tanarul arhitect. Rasplata oferita de catre administratia locala pentru munca sa a fost o legitimatie de transport gratuit pe o perioada de jumatate de an.