TIMISOARA. Se apropie de finalizare documentatia pentru viitoarea Autostrada care sa lege Timisoara de Belgrad. Studiul de Fezabilitate intocmit de Egis a fost depus pentru obtinerea avizului de Mediu si astfel poate fi consultat SF-ul in forma lui din acest moment.
De departe cele mai interesante sunt plansele care infatiseaza propunerile pentru legaturile la viitoarea Autostrada Timisoara – Moravita.
Va prezentam nodurile rutiere care asigura urcarile si iesirile de pe soseaua de mare viteza, respectiv conexiunea cu A1 de la Remetea Mare, Albina, Timisoara Sud (cu viitoarea Centura), Padureni, Voiteg si Moravita.
Nod Moravita
Totodata, in SF se regaseste salba de pasaje pentru traversare/subtraversare in punctele de intalnire cu drumuri nationale, judetene ori comunale.
Studiul contine un memoriu de prezentare, dar si o intreaga serie de elemente tehnice privind teritoriul prin care va trece viitoarea Autostrada Timisoara – Moravita, ariile protejate, suprapunerea pe zone cu suprafete de padure, amplasarea dotarilor propuse, respectiv parcari de scurta durata si spatii de servicii, centre de intretinere si coordonare.
Documentul inaintat Ministerului Mediului poate fi consultat AICI.
Conform ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu, varianta finala a Studiului de Fezabilitate pentru Autostrada Timisoara – Moravita va fi gata cel tarziu in septembrie. Atunci ar putea incepe pregatirile pentru lansarea licitatiei in vederea gasirii unei firme care sa faca proiectarea si executia lucrarilor acestui important proiect de infrastructura asteptat de multi ani.
Sorin Grindeanu a mai spus ca Autostrada Timisoara – Moravita este pe cel mai scurt traseu al culoarului paneuropean Gdansk – Salonic, iar lucrarile ar putea incepe deodata cu cele de la Drumul Expres Oradea – Arad.
Va reamintim, in ceea ce priveste Studiul de Fezabilitate pentru Timisoara – Moravita, pretul acestuia a fost majorat si s-a acordat o prelungire a termenului de finalizare.
SF-ul pentru Autostrada Timisoara – Moravita, care ar urma sa realizeze conexiunea cu Serbia si sa fie legata de soseaua de mare viteza Belgrad – Vatin, conform unui memorandum semnat vara trecuta la Timisoara de ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Sorin Grindeanu, si Tomislav Momirovic, ministrul Constructiilor, Transporturilor si Infrastructurii din Serbia, a fost majorat cu peste 16%, de la 8.727.474 lei fara TVA la 10.155.287 lei fara TVA, adica, la final va costa aproape 2 milioane si jumatate de euro cu TVA. Diferenta a fost luata din rezerva prevazuta in contractul de finantare cu bani europeni.
Demersul a fost justificat prin cele trei crize care au dus la instabilitatea din piata constructiilor: criza economica post – Covid, criza energiei si criza cauzata de conflictul militar din Ucraina, potrivit informatiilor din SEAP.
Termenul pentru finalizarea SF, care era initial 4 mai 2022, a fost prelungit de doua ori, ultima oara pana pe 9 septembrie 2023.
Noua autostrada va avea 73 de kilometri.
Accesul in Serbia se va face printr-un punct de trecere a frontierei nou, ce se va afla la aproximativ 1,55 km fata de actuala vama de la Moravita.