TIMISOARA. 240 de copii din mai multe sate din Timis au fost ajutati sa nu abandoneze scoala, sa invete sa citeasca si sa descopere frumusetea invatarii colaborative, datorita unor dascali inimosi din Timisoara, sprijiniti de voluntari.
Asociatia “Initiativa in Educatie” (inEDU) a implementat in perioada februarie-noiembrie 2022 a doua editie a proiectul educational judetean „Aventura prin lectura”, initiat si finantat de catre Fundatia “United Way” Romania.
Proiectul a fost implementat in 4 comunitati din mediul rural: Biled, Pesac, Bencecu si Satchinez, avand ca scop prevenirea si combaterea riscului de analfabetism functional in randul a 60 de copii din fiecare comunitate, aflati in situatie de vulnerabilitate socioeconomica sau risc de abandon scolar, prin asigurarea accesului la activitati specifice de literatie.
Obiectivele proiectului au vizat dezvoltarea literatiei la copiii din scolile partenere in proiect, cresterea accesului cadrelor didactice la cursuri de formare profesionala care sa conduca la dezvoltarea competentelor de literatie a elevilor si cresterea gradului de constientizare a parintilor privind necesitatea stimularii lecturii la copii.
Au avut loc formari pentru cadrele didactice implicate, cursuri de perfectionare si webinarii online cu scriitori romani, sedinte tematice pentru parinti si au fost dotate bibliotecile scolare cu un fond de carte.
Timp de opt luni, cei 240 de copii din familii modeste au primit o masa calda, asigurata prin proiect, rechizite si ghiozdane la inceputul anului scolar, incaltaminte pentru zilele friguroase si pachete cu surprize de Craciun si au beneficiat de activitati de invatare remediala saptamanal.
„A fost un timp plin de bucurie, de cautari, de intrebari si raspunsuri, de legat sau de consolidat prietenii. Lectura nu mai e o taina, nici nu mai e grea sau plictisitoare, pentru ca printre atatea carti frumoase, ne-am descoperit pasiunea de a citi! Apoi, am invatat sa visam, ne-au crescut aripi si am ajuns si noi in poveste! Azi, suntem parte din povestea voastra, “Aventura prin lectura”!, a impartasit prof. Corina Fenichiu, de la Liceul Teoretic Petre Mitroi Biled.
„Cercul de literatie si gandire critica „Aventura prin lectura” mi-a dat posibilitatea de a cunoaste elevii, de a-i atrage intr-o calatorie in care am invatat sa pretuim, sa ajutam, sa intrebam si sa asteptam raspunsuri, sa fim deschisi si comunicativi, in aceeasi masura”, a declarat prof. Mihaela Petrov, de la scoala Gimnaziala Satchinez.
Copiii s-au aventurat prin lectura, ghidati de prof. Fenichiu Corina, prof. Popescu Roxana, prof. inv. primar Maties Margareta, prof. inv. primar Deac Raluca, prof. inv. primar Alecsei Ana, prof. Petrov Mihaela-Dana, prof. inv. primar Martin Florica Nicoleta si prof. inv primar Oprea Ana-Maria, cadre didactice dedicate de la urmatoarele scoli: Liceul
Tehnologic „Petre Mitroi” Biled, scoala Gimnaziala Satchinez, scoala Gimnaziala „Maria Brindea” Pesac, scoala Gimnaziala Bencecu de Sus.
Au explorat lumea magica a povestilor, realizand saptamanal activitati de literatie si scriere, au descoperit ca invatarea se poate realiza si prin joaca si ca scoala poate fi placuta. Au realizat activitati de dezvoltare personala pornind de la povesti, au introdus un ritual de citire in activitatea lor zilnica si au fost motivati sa colaboreze si sa lucreze impreuna.
In cadrul proiectului, pe langa activitatile saptamanale de dezvoltarea competentelor de literatie, s-au organizat alte 10 ateliere de invatare non-formala si activitati educative. Elevii au cunoscut scriitori, au audiat povesti citite de invitati si au vizitat orasul Timisoara in cadrul celor 4 excursii educative organizate de asociatie si partenerii sai.
„Excursiile sunt activitatile preferate ale copiilor. Abia asteapta momentul de a ajunge din nou la Timisoara. Anul acesta am planificat vizite la Institutul Cultural Francez, la librarii, muzeul de arta si la cinema. Dorinta copiilor a fost de a vedea un film impreuna. A fost emotionant sa vad evolutia lor in acest proiect! Progresul copiilor este semnificativ, atat la nivel scolar, cat si comportamental”, a declarat Andrada Mazilu, coordonator proiecte si programe al Asociatiei “Initiativa in Educatie”.
Peste 80 de voluntari au fost implicati in realizarile proiectului. Acestia si-au adus aportul la atelierele educationale, au insotit elevii in excursii, au ajutat la implementarea unor teste standardizate pentru a masura nivelul de literatie al elevilor, au donat carti si alte daruri si au contribuit la crearea unui trai mai bun pentru elevi.
Pentru a crea si sustine un mediu propice dezvoltarii literatiei, s-a continuat amenajarea spatiilor pentru clubul de lectura. Clubul de lectura de la scoala Gimnaziala Bencecu de Sus a fost renovat si amenajat cu ajutorul voluntarilor de la compania Sustainalytics Timisoara.
„Sunt recunoscatoare pentru editia a II-a a proiectului “Aventura prin lectura”, o aventura plina de magie, cunoastere, crestere si bucurie si le multumesc tuturor celor care au contribuit la implementarea lui cu succes”, a incheiat Alina Iga, coordonator al proiectului.
Misiunea ONG-ului Initiativa in Educatie este de a sustine si contribui la imbunatatirea mediului educational si a crea contexte de invatare si dezvoltare pentru a construi o lume mai buna.