TIMISOARA. „Vom crea o retea de piste de biciclete care va asigura trei conditii obligatorii: 1. siguranta; 2. confort; 3. eficienta in utilizare. Infrastructura velo va fi bine conectata. (…) Vom face parcaje pentru biciclete in punctele de interes public si in cartiere, in zone vizibile, pentru siguranta sporita si realizate conform standardelor de buna practica„. Asta promitea primarul Dominic Fritz in 2020, in timpul campaniei electorale.
Doi ani mai tarziu, ‘reteaua’ de piste de biciclete inseamna, de fapt, amenajarea a nici 6 km de noi piste, toti cuprinsi in proiectele mostenite de la fosta administratie.
Intr-un raspuns transmis opiniatimisoarei.ro, la o solicitare in baza legii 544/2001, angajatii Primariei Timisoara au prezentat lista pistelor de biciclete construite in ultimii 2 ani, la Timisoara.
De neinteles, insa, unul dintre cele mai aprig dezbatute ‘proiecte’ ale primariei, cel prin care s-au sacrificat zeci de locuri de parcare pentru realizarea unei piste de biciclete, despre care chiar biciclistii spuneau, la acea vreme, in august 2021, ca nu era necesara, lipseste din lista municipalitatii.
„Da, arata bine si cam atat. Pe Budai Deleanu, aproape la fiecare numar de casa sunt intre 2 si 10 apartamente, acesti oameni s-au trezit peste noapte ca nu au unde parca. Stiti cate spatii comerciale sunt pe aceste strazi?! Impozitul pentru un spatiu comercial este astronomic si acum nici macar aprovizionarea nu se mai poate face din strada, ca sa nu mai zic de clienti. Si toate astea pentru 10-15 biciclisti /24 h. Pacat ca nu v-ati consultat cu cetatenii, v-ar fi furnizat solutii functionale pentru toti. (P.S.: si eu folosesc bicicleta din primavara pana toamna)„, spunea la vremea inaugurarii un timisorean pe retelele de socializare.
O alta lucrare, la fel de intens comentata, dar necuprinsa in lista de ‘realizari’ in materie de piste de biciclete transmisa de reprezentantii Primariei Timisoara, este cea de pe strada Gheorghe Lazar. Si aici spatiul destinat biciclistilor a fost construit de la zero, dupa ce edilii au decis sa il mute de pe trotuar pe carosabil. Acum, biciclistii au pista la marginea bordurii, langa locurile de parcare reamenajate odata cu modernizarea strazii.
Pe de alta parte, pe atunci candidatul la functia de primar al Timisoarei, Dominic Fritz, promitea si „parcaje pentru biciclete in punctele de interes public si in cartiere, in zone vizibile, pentru siguranta sporita si realizate conform standardelor de buna practica, astfel incat sa fie sigure si usor de folosit. Vom contribui si aici prin puterea exemplului personal, iar administratia se va asigura ca toate institutiile sale au rastele in care biciclistii sa isi poata lasa biciclete in siguranta„.
Ce s-a intamplat intre timp? In prima zi de lucru la conducerea primariei Timisoara, edilul Dominic Fritz si-a ‘certat’ subalternii si a cerul montarea unui rastel in fata institutiei, desi exista deja unul in curtea interioara. In punctele de interes public si in cartiere, parcarile pentru biciclete inca nu au aparut.
Tot Dominic Fritz, in februarie anul trecut, la prezentarea bugetului orasului, anunta ca in 2022 se vor construi 27 km de piste de biciclete. Reprezentantii primariei ne-au confirmat mai sus ca nu s-au facut.
In urma singurei intalniri largite pe care reprezentanti ai administratiei Fritz au avut-o cu cei ai comunitatii de biciclisti din Timisoara, in vara anului 2021, consilierii locali Ana Munteanu, Dan Resitnec si Ovidiu Merean luau act de principalele probleme cu care se confrunta cei care aleg transportul pe doua roti prin oras si promiteau rezolvarea lor cat mai grabnica.
Biciclistii cereau permiterea tranzitului zonei centrale la o viteza scazuta de 5-10 km/h si realizarea unor semnalizari, limitarea accesului in zonele aglomerate seara (orele 18-22), exclusiv cand e vreme frumoasa.
In plus, au solicitat amenajarea mai multor rute pentru pedalare si coborarea bordurilor la nivelul pistelor. La un an si jumatate de la acea intalnire, nimic nu s-a schimbat.