TIMISOARA. Asa cum anuntase inca de la finele lunii iulie, cand a fost demis, fostul sef al STPT, Sorin Supuran, a promis ca va face dezvaluiri legate de ‘jaful’ de la Societatea de Transport Timisoara in 10 august, cand va oferi date din raportul de audit pe care l-a solicitat la momentul preluarii functiei, raport pe care l-a inainta Curtii de Conturi.
Astazi, Supuran a punctat mai multe descoperiri pe care le-au facut auditorii in documentele si activitatea societatii.
Potrivit fostului director al STPT, se decontau constant materiale si lucrari la Centrul de Agrement a Societatii de Transport care era inchis pentru ca nu avea autorizatie de functionare.
„La 31.05 l-am gasit inchis neavand autorizatie de functionare. Aproape zilnic, fara exagerare, imi veneau comenzi de materiale si solicitari de a elibera bani din casierie pentru a face reparatii. Stupoarea mea a fost ca se efectuat lucrari fara autorizatie de construire. De asemenea, am suspendat lucrarile la acel obiectiv. Mai mult Curtea de Conturi, pe perioada verificata, 2012-2014, a scos la iveala nenumarate nereguli in ceea ce priveste centrul de agrement. Sume constatate la final printr-o sentinta definitiva a Curtii de Apel TM din 27.10 2017, sume decontate nelegal pentru acele obiective de investitii si ma refer la terenurile sintetice. La fiecare licitatie constructorii care au participat, cel care iesea mereu pe locul 2, culmea, era de fapt executantul, cel care facea lucrarile sub antrepriza, ceee ce m-a dus la gandul ca erau niste scenarii si niste regii ale unor constructori care luau lucrarile de comuna acord si le imparteau dupa cum doreau dumnealor„, explica Supuran.
In acest rastimp, se achizitionau piese de schimb pentru mijloacele de transport de la firme obscure, la preturi supraevaluate. Chiar si cu 200% mai mari.
„Au fost adaosuri de 100%, 200% sau peste… din verificarile facute in sistemele online de achizitie a pieselor am constatat, si va dau doar 2 exemple: chituri de ambreiaj, pret de achizitie 2.000 de lei, dumnealor le-au achizitionat cu 8.000 de lei. Daca vorbim de autocare sau autobuze Mercedes, mi se pare foarte hilar sa achizitionezi de la firma Coprot, din Oradea, o firma de apartament, in conditiile in care firma Mercedes ar putea sa livreze mult sub pretul celor de la coprod. Mai mult Am avut o intalnire cu directorul de acolo, pentru ca societatea datoreaza foarte multi bani si l-am intrebat cum se poate sa aiba asemenea adaosuri. Bineinteles nu a putut sa imi raspunda. Am facut cateva verificari si fara sa detina nici depozite, nici statie de carburant, in trecut a vandut carburant catre Colterm. Foarte ciudat, desi in opinia mea cand faci un caiet de sarcini pentru benzina, motorina, trebuie sa te indrepti spre furnizori pentru a avea discount-uri, pentru a avea cel putin o pompa de unde sa isi dirijezi mijloacele de transport. Calculator de bord pentru Mercedes. E strigator la cer sa nu fie achizitionat direct de la Mercedes, cand ai contract cu ei, ci tot de la Coprot, pe alte preturi si cu alte adaosuri. As vrea sa ma refer la firma Mancipa, o alta firma timisoreana de apartament, 3 angajati, capital social 250 de lei, din 2006 livreaza echipamente piese si catre Societatea de Transport. … Din verificarile mele, aceasta firma achizitiona piese la a doua sau a 3-a mana si ulterior le revindea apoi RATT„, mai spune Sorin Supuran.
Sorin Supuran sustine ca s-au facut investitii proaste in doua imobile, dintre care unul avea sa fie instrainat.
Pe langa aparatele de facut apa alcalina din baile STPT, despre care opiniatimisoarei.ro a scris AICI, au fost cumparate zeci de telefoane mobile scumpe si tablete care sunt de… negasit.
„Am ramas oarecum mirat cand am vazut contracte cu RCS&RDS pentru servicii de telefonie si internet, contracte cu Telekom, Digi, Vodafone, dar mai mult, in raportul meu e foarte detaliat pentru ca la solicitarea pe care am avut-o in scris, nu au putut sa justifice 38 de telefoane, modele iPhone 10, Samsung de ultima generatie si 15 tablete. Nici macar doamna Lascut nu a putut sa-mi justifice daca au fost inregistrate in contabilitate sau nu. Din nota de relatii luata unei colege, la care nu am sa ii rostesc numele rezulta foarte clar ca a semnat doar de primire a coletelor, nu le-a vazut si nici nu stie unde sunt„, mai dezvaluie fostul sef al STPT.
Sorin Supuran adauga ca masinile de serviciu erau folosite mai ales in interes personal, in weekenduri, si nu se justificau cotele de carburanti.
„Erau 50 de autoturisme distribuite salariatilor la 31.05. Din prima saptamana am solicitat retragerea tipurile de autoturisme gen Cielo sau Matiz, cu consumuri foarte mari, cu costuri de reparatii, si redistribuirea lor pe intervale de timp in functie de activitati. Masini permanente au primit inteventiile si colegi care sunt obligati sa intervina zi-noapte. Altele au fost distribuite in intervalul intre luni-vineri, 8-16. Pana atunci erau utilizate si in weekend in interes personal si nu puteau fi justificate cotele de carburant„, sustine Sorin Supuran.
La preluarea functiei, din 22 de tramvaie Armonia doar 6 erau functionale.
„La 31.05 din 22 de tramvaie Armonia aflate in parc, erau 6 functionale. Cauzele sunt explicitate in materialul depus la Curtea de Conturi. In opinia colegilor, si a sefului de sectie Jura si fostului director Ciucas, cauzele erau unele datorate constructorilor si a defectiunilor tehnice pe care dumnealor trebuiau sa le remedieze, dar si cauze care tin de societate prin cei care le-au operat, sau erori de manevra, tamponari, lipsa platii asiguraruilor CASCO. Am avut o intalniri cu reprezentantii celor doua societati la nivel de directori generali, exista si o minuta depusa aici, care imediat la 2 saptamani de zile, nu as putea spune ca am creat presiune, dar am solicitat in scris sa respecte termenele contractuale, care prevad foarte clar. Ele sunt in in garantie 10 ani si zece zile de la notificare sunt obligati sa puna in functiune tramvaiele”, declara fostul sef al STPT.
In privinta vaporaselor, Supuran sustine ca la construirea lor s-au utilizat piese de Dacia Logan din anii ’90, care prezinta risc de suprasolicitare si, evident, de incendiu. Intr-o astfel de situatie, oamenii ar fi aruncati in apa, intrucat nu au punte de refugiu si nu se poate iesi nici macar din cabina pe punte.
„Din discutiile avute cu salariati, nu au desfasurat o activitate strict marinareasca. Mare parte din ei au fost niste oameni extrem de muncitori. Din discutiile cu dumnealor a reiesit ca exista piese, si ma refer la alternatoare, care au an de fabricatie, sunt de Dacie Logan din 90, montate artificial si care prezintra riscul la suprasolicitare oricand de incendiu. De asemenea le-am pus intrebarea, vazand, nu cum afirmau alti colegi ca nu le-am vazut. M-am uitat la ele cu pasiune pentru ca sunt detinator de permis de barca si am cunostinte, nu de specialitate, dar suficiente.
Nu am vazut sa aiba punte de refugiu, si am intrebat, atunci cand nu sunt acostate la mal, intr-o situatie de urgenta, indiferent ce ar putea fi, incendiu, i se face rau unui calator, nici macar nu poate iesi din cabina pe punte. Asta ar insemna ca in cazul unui incendiu in panica care s-ar produce, s-ar impinge oamenii in apa. Si am pus intrebari de genul. Sunt prevazute cu veste de salvare? Ce se intampla, le dau calatorilor? Climele sunt artizanale, nu au fost din constructie, au fost montate. Si tocmai de aceea spun ca instalatiile electrice nu sunt suficiente de puternice. Astea sunt aspecte la care m-am referit, nu pentru ca nu imi doresc sa circule, ci din punct de vedere al sigurantei cetatenilor care le uziteaza. Mai mult, a copiilor. Asa cum am spus, sunt detinator de permis, avem si o barca, calatoresc cu familia si inainte de a pleca ii facem de fiecare data un check-in, mai ales ca calatorim pe Dunare si oricand exista riscul ca ceva sa se intample. In calitate de director general, pana sa fie lansate la apa m-as fi ingrijit ca aceste lucruri sa fie verificate si probabil as fi solicitat o comisie cu adevarati de specialisti ca aspectul acesta sa fie verificat. Piesele de Logan sunt montate la motor. Pot sa va pun la dispozitie chiar si poze.”, precizeaza Supuran.
STPT sponsoriza biserici si chiar o asociatie in Drobeta Turnu Severin.
„Potrivit Curtii de Conturi, au ramas considerate nelegale sumele ce au fost transferate cu titlu de donatie sau sponsorizari, si ma refer chiar si la biserica ortodoxa din zona Tipografilor. O parte din suma a fost deja recuperata si depusa prin casierie in conturi. Si culmea, incepand cu 31.05, nici nu am stiut, dar am vazut inscrisurile, sponsorizarea Asociatiei Copilul Gabriel din Turnu Severin e considerata nelegala de Curtea de Conturi, apoi sume nerecuperate, clubul de fotbal FC Electrica, sindicatele sponsorizate. Ele se regasesc cu dovezi, cu inscrisuri, si exista o sentinta care, culmea, ea nu face altceva decat intareste raportul de control al auditurilor Camerei de Conturi Timis si a deciziei pe care dumnealor au luat-o. Situatia pe care eu am depus-o este din 2010 pana in 2018. Chiar in perioada in care eram deja membru interimar a fost o solicitare de 30.000 de lei, m-am opus, iar in prima sedinta in care aveam si calitatea de director general interimar, am emis o hotarare de consiliu de administratie, votata de colegii mei, in care am anulat acea sponsorizare, deoarece Curtea de Conturi a opinat ca Societatea de Transport nu poate face sponsorizari si nu cred ca era un moment potrivit atunci cand salariile ca nu erau platite„, mai spune Supuran.
Cat priveste comunicarea defectuoasa cu primarul Nicolae Robu, ce i-a fost reprosata, fostul sef al STPT vine sa-l contrazica pe edil.
Sorin Supuran spune ca asteapta acum ca inspectorii Curtii de Conturi sa demareze verificari punctuale in baza Raportului de Audit.
Acesta a precizat ca, desi a contestat in instanta masura revocarii sale din functie, nu se va intoarce director la STPT. Din pozitia pe care o are ca membru in Consiliul de Administratie al Societatii de Transport insa, avertizeaza ca va lupta pentru ca angajatii sa-si primeasca lefurile, piesele de schimb pentru autobuze sau tramvaie sa fie cumparate la preturi normale, iar STPT sa incaseze facturile restante.
„Am facut acele contestatii preliminarii la AGA, Consiliul Loca si Consiliul de Administratie. Voi depune si voi contesta in instanta. Nu voi solicita reintregrarea. Vreau sa dovedesc ca a fost o revocare fara justa cauza. Voi cere daune morale. In functie de cum se vor pronunta instantele de judecata, imi las libertatea de a ma indrepta persona impotriva fiecaruia dintre colegii care a votat pentru revocarea mea din functie in lipsa. Voi ramane membru in Consiliul de Administratie si din aceasta postura voi lupta, asa cum am facut-o pana acum si cum am si declarat, ca colegii mei sa isi primeasca salariile, ca acele acele achizitii de piese, carburant, acumulatori, anvelopele, sa fie facute just, la preturi de piata, cu adaosuri cum se face intr-o tara civilizata„, incheie fostul director al Societatii de Transport.
Va reamintim, pe 27 iulie, Consiliul de Administratie al STPT a decis sa-l demita pe Sorin Supuran din functia de sef al Societatii de Transport Public Timisoara, dupa mai putin de 2 luni de cand acesta preluase fraiele societatii.
Primarul Nicolae Robu, aflat in vacanta in aceasta perioada, n-a putut fi contactat pentru a comenta cele dezvaluite de Sorin Supuran.