Zapada ne costa mult, iarna nu-i ca vara, iar autoritatile locale fac fata cu greu viscolului „siberian” ce s-a abatut asupra Timisoarei. Pana in 2017, vom plati pentru deszapezire peste 21 de milioane de lei, catre doua firme care, in aceste zile, se pare ca nu reusesc sa tina iarna la portile orasului.
Sunt estimarile facute de responsabilii din Primarie, pe urmatorii sase ani. Suma este aproape tripla fata de ceea ce s-a platit in ultimii opt ani catre aceleasi firme – Retim si Societatea de Drumuri Municipale –, adica 7.600.000 de lei. Si asta in conditiile in care se deszapezeste doar jumatate din oras, pentru ca dintre cele peste 1.000 de strazi cate are Timisoara, numai 423 sunt incluse in contractele semnate cu cele doua societati. Cu alte cuvinte, in cealalta jumatate din oras, deszapezirea si-o fac… cetatenii.
Primaria Timisoara plateste din banii timisorenilor 21,5 milioane de lei pana in 2017 catre Retim si Societatea de Drumuri Municipale
Ar trebui sa platim nici mai mult nici mai putin de 21,5 milioane de lei pentru deszapezirea Timisoarei pana in anul 2017. Dar daca si iernile urmatoare se anunta a fi grele, ca si in ultimii doi ani, sumele ar putea fi cu usurinta suplimentate, sub forma de lucrari suplimentare, asa cum s-a mai intamplat si in trecut.
Primaria Timisoara a incheiat, anul trecut, sase contracte de deszapezire cu firma Retim si cu Societatea de Drumuri Municipale, valabile sase ani. S-au organizat licitatii publice, iar cele doua au fost numite castigatoare, fiind abonate insa de ani buni la banii publici ai Timisoarei. Valoarea totala a contractelor este de exact 21.500.000 de lei, acestea fiind impartite pe diverse zone ale orasului, sumele fiind diferite pe fiecare sector in parte. Daca pana in 2017 ar trebui sa platim 21,5 milioane de lei, din 2004 si pana in 2011, vreme de opt ani, am platit fix 7.529.615 lei. Asadar, suma s-a triplat. Si discutam de o perioada contractuala mai scurta cu doi ani…
In ciuda acestor sume, timisorenii abia si-au putut scoate masinile din parcare zilele trecute, la prima ninsoare serioasa din acest an. Autoritatile au fost luate prin surprindere, explicand la televizor ca nu se asteptau la asa o iarna grea. Asa a fost si la inceputul anului 2012, in ianuarie-februarie, cand fostul primar, Gheorghe Ciuhandu, spunea ca ”a nins in trei zile cat in ultimii cinci ani la un loc”.
Pe de alta parte, fostul viceprimar, Adrian Orza, spune ca iarna aceasta este o gluma fata de ce a fost la inceputul anului, in lunile ianuarie si februarie.
”Iarna asta este jucarie fata de ce a fost in ianuarie-februarie. Daca era atunci iarna ca acum, cred ca era o gluma. Noi am facut si subcontracte cu utilaje. Inainte se ocupau specialistii de la Directia Tehnica de contracte, recent am preluat cu Directia de Mediu, cand a trecut Retim la noi. Anul trecut am cheltuit rapid banii care ne-au fost dati de Consiliul Local, am facut si suplimentari. Parerea mea este ca anul trecut a fost subbugetat totul”, considera Adrian Orza.
De ce sunt autoritatile mereu luate prin surprindere?
Fostul viceprimar, Adrian Orza, considera ca la noi nu exista firme pregatite pentru iernile grele. ”Nu gasesti firme cu o dotare corespunzatoare, pentru ca nu investesc in asta. O iarna grea se prinde o data sau de doua ori la 25 de ani. Firmele stau foarte prost la capitolul asta, n-ai cum sa le iei pe toate”, a completat Orza.
In schimb, actualul primar al Timisoarei, Nicolae Robu, este de parere ca cele doua firme contractate de Primarie fac economie la materialele pe care le au in stocuri si ca au fost invatate sa incaseze banii si sa nu munceasca.
”Mi s-a explicat ca nu s-a dat cu suficiente substante ca sa se topeasca gheata. Vor fi penalizati pentru ca nu au actionat cu suficient material. Vreau sa fie foarte limpede, eu lucrez cu aceleasi companii care au fost contractate de catre administratia anterioara, care au acelasi numar de utilaje pe care l-au avut si altadata. Retim si SDM nu primesc banii fara sa-si faca treaba. Problema este ca aceste firme au fost obisnuite sa-si incaseze banii si sa nu munceasca”, a declarat Nicolae Robu.
Conducerile Retim si SDM refuza sa comenteze declaratiile primarului. ”Societatea noastra nu comenteaza in niciun fel declaratiile si afirmatiile domnului primar Nicolae Robu”, spune Livian Hotico, purtatorul de cuvant al Retim.
Jumatate din oras, la mila lui Dumnezeu
Din peste 1.000 de strazi cat are Timisoara, cele doua firme care curata orasul de zapada, Retim si SDM, au contracte numai pentru 423. Cu alte cuvinte, in mai mult de jumatate de oras, deszapezirea o fac fie cetatenii, fie Dumnezeu de creste gradele in termometre si topeste nametii. Primaria nu poate cheltui niciun leu pentru curatarea lor de stratul de gheata sau omat.
”In contract sunt 423 de strazi din 1.000 de strazi asfaltate care au si bordura. Trebuie sa actionam cu utilaje diferite pe drumurile publice, iar daca nu sunt in contract, nu avem voie sa cheltuim bani pentru asta“, a precizat Adrian Bere, seful Directiei de Mediu din cadrul Primariei Timisoara.
Mai mult decat atat, cele doua societati nici nu au utilaje specializate doar pe deszapezire. ”In general Retim are utilaje multifunctionale, nu are utilaje care sa lucreze strict numai iarna. Restul sunt utilaje care trebuie sa lucreze si iarna si vara, unele sa stropeasca vara, altele sa care containere carora iarna li se pune plug si imprastietor de sare”, ne-a declarat Florin Cepanariu, fostul director al societatii Retim, care a iesit la pensie incepand din 1 noiembrie. Potrivit purtatorului de cuvant al societatii, Retim are in dotare 180 de utilaje din care specializate pentru activitati de deszapezire sunt doar… 17. De asemenea, alte 12 utilaje sunt adaptate pentru transport de zapada si tractare de pluguri metalice.
In ceea ce priveste SDM, societatea detine doar 30 de utilaje si sase pluguri tractabile dupa autobasculante.
Cum s-au incheiat contractele de deszapezire
Primaria Timisoara organizeaza licitatii pentru diverse zone ale orasului in ceea ce priveste activitatea de deszapezire. Au participat mai multe firme, insa castigatoare au fost Retim si SDM.
Cum se incheie, de fapt, contractele? Asa cum este procedura normala a unei licitatii, specialistii de la Directia Tehnica din Primaria Timisoara intocmesc un caiet de sarcini, care sa cuprinda mai multe detalii. Potrivit fostului edil Adrian Orza, ”se estimeaza un numar de ore lucrate, utilaje, motorina, material antiderapant, lungimea strazilor, numarul de strazi”. Contractul nu are insa chiar toate detaliile.
”Eu am preluat contractul gata facut cand s-a mutat Retim la Directia de Mediu, n-am avut voie sa fac modificari in el. Am avut sedinte cu ei cu luni inainte de a incepe zapada si le-am cerut o gramada de detalii, am intrat in chestii care nu erau neaparat prevazute in contract. Mi-am dat seama ca daca iau numai strict contractul, nu o sa fac fata”, a precizat Orza.
Fostul director Retim, Florin Cepanariu, spune ca licitatia a fost organizata transparent. ”Noi am avut o oferta vizavi de asta, noi am licitat. Am fost cei mai buni si a castigat Retim. Care e problema? E o licitatie publica, ca oricare alta. Ni s-au dat niste strazi, niste volume de lucrari, noi am licitat un tarif pe mia de metri patrati pe categorii de lucrari”, ne-a declarat Cepanariu.
Seful Societatii de Drumuri Municipale nu stie prea multe despre contracte
Triplarea sumei ce va fi virata de catre Primaria Timisoara in conturile SC „Drumuri Municipale” SA, in urmatorii sase ani, pentru plata contravalorii lucrarilor ce vor fi efectuate in sectoarele 4 si 5 ale orasului, nu este o stire care sa fi ajuns si la urechile directorului Octavian Bulboaca. seful drumarilor de la SDM spune ca, de regula, se deconteaza doar lucrarile efectuate in teren, de aceea nu se poate discuta despre vreo afacere suspecta.
„Nu am informatia asta, despre o suma tripla ce ne va fi alocata de la bugetul local pentru lucrarile din urmatorii sase ani! Nu stiu de unde ati aflat lucrul asta, pentru ca mie nu mi-a fost comunicat! Oricum, nu ni se plateste decat ceea ce facem pe teren, deci este exclusa varianta vreunei decontari fara acoperire din bugetul local. Nu poate fi vorba despre prognozele vremii pe urmatorii sase ani, de unde sa se deduca aparitia unor ierni friguroase, ci efectiv de plata lucrarilor contractate de catre noi”, ne-a declarat directorul general al SC „Drumuri Municipale” SA Timisoara, Octavian Bulboaca.
Contracte deszapezire 2004-2011
2004 – 476.333 lei
2005 – 692.729 lei
2006 – 576.810 lei
2007 – 0 lei
2008 – 506.385 lei
2009 – 1.499.384 lei
2010 – 2.255.165 lei
2011 – 1.522.805 lei
TOTAL: 7.529.615 lei
Contracte deszapezire 2011-2017
Societatea de Drumuri Municipale
In contractul cu Societatea de Drumuri Municipale sunt trecute doua sectoare, la sud de Bega. Din 2011 si pana in 2017, SDM ar trebui sa primeasca 7,6 milioane de lei.
Sectorul 4 (valoare contract 4,3 milioane de lei) este delimitat de strazile Tudor Vladimirescu, Mihai Viteazu, Piata Balcescu, Porumbescu, Brancoveanu, Musicescu, Cercului.
Sectorul 5 (valoare contract 3,3 milioane de lei) este delimitat de strazile Cercului, Musicescu, Brancoveanu, Porumbescu, Piata Balcescu, Mihai Viteazu, Parvan, Cluj, Aries, Rebreanu, giratie Buziasului, Calea Buziasului.
Retim
In contractul cu Retim sunt trecute patru sectoare, majoritatea la nord de Bega. Din 2011 si pana in 2017, Retim ar trebui sa primeasca aproape 14 milioane de lei din banii timisorenilor.
Sectorul 1 (valoare contract 4,9 milioane de lei) este delimitat de strazile Garii, Republicii, Circumvalatiunii, Calea Aradului, Demetriade, Avram Imbroane, Canal Bega.
Sectorul 2 (valoare contract 2,8 milioane de lei) este delimitat de strazile Calea Torontalului, Calea Aradului, Demetriade.
Sectorul 3 (valoare contract 3,1 milioane de lei) este delimitat de strazile Dunarea, Nera, Circumvalatiunii, Calea Torontalului.
Sectorul 6 (valoare contract 3,1 milioane de lei) este delimitat de strazile Calea Buziasului, giratie Buziasului, Liviu Rebreanu, Aries, Cluj, Parvan, Spl. Galati, Timocului, Chopin, R. Walter, Canal Bega.
TOTAL: 21.500.000 lei
Autori: Roxana Deaconescu, Gheorghe Ilas