TIMISOARA. ‘Deszapezirea se va face pe… culori la Timisoara, iar cetatenii vor putea vedea pe telefon cum se curata nametii’. Asta promitea in martie anul acesta primarul Nicolae Robu pentru iarna care tocmai se apropie.
CITESTE SI: Tunurile pe nesimtiti, in Timisoara. Se rup amenzi pe banda rulanta
Mai mult, la acea vreme, edilul anunta ca se va organiza o licitatie pentru serviciul de deszapezire chiar in primavara, or asta nu s-a intamplat nici pana acum.
„Am discutat sa avem cu totul alt nivel de exigente. Noi vom raspunde de cum va merge deszapezirea pentru anul viitor si toate strazile prinse in contract, pentru ca toti cetatenii trebuie sa aiba parte de asistenta – sunt 1200 de strazi. Ca sa se poata intra pe toate strazile o sa cerem utilaje de toate gabaritele. Va fi obligatoriu ca participantii la licitatie sa aiba sisteme de monitorizare prin GPS si vrem ca orice cetatean sa poata vedea pe de telefon sau computer cate utilaje sunt la deszapezire, daca se misca sau nu, daca au lama lasata sau nu, vom folosi culori pentru a marca traseele ca sa se vada daca s-a trecut si de cate ori s-a trecut pe acolo. Atunci orice contribuabil isi intra in dreptul lui de a vedea daca se lucreaza sau nu. Vrem ca cetaenii sa aiba un grad de satisfactie sa vada cu ochii lor. O sa vedeti ca facem progrese foarte mari in iarna lui 2018/2019. Asa va fi caietul de sarcini. Exista si riscuri, dar trebuie sa le asumam si trebuie sa ridicam stacheta. Si vom lua decizii dupa cum vor decurge lucrurile, dar acum punem stacheta sus si vrem sa facem deszapezire asa cum permite tehnologia. Dam drumul la licitatie in aprilie, sa transmitem documentatia la SEAP. Apoi o sa mai apara observatii, vin firmele cu diverse precizari…”, spunea in martie primarul Nicolae Robu.
Vechile contracte, incheiate in 2011, cu SDM si RETIM, care acopereau aproximativ 900 din cele 1200 de strazi din Timisoara, au expirat deja din luna aprilie, cu tot cu prelungiri.
Abia zilele acestea, Primaria Timisoara a reusit sa finalizeze intocmirea caietelor de sarcini pentru licitiatia serviciului de deszapezire. Documentatia urmeaza sa fie supusa aprobarii in urmatoarea sedinta a Consiliului Local, pentru ca mai apoi sa fie lansata licitatia propriu-zisa.
Potrivit caietului de sarcini, firma careia i se va incredinta serviciul de deszapezire pe 4 ani trebuie sa acopere toate cele 1227 de strazi ale Timisoarei, conform nomenclatorului, iar pana la data de 1 octombrie a fiecarui an va trebui sa asigure intreaga cantitate de materiale antiderapante ce va fi folosita pentru combaterea poleiului.
Utilajele de deszapezire trebuie sa aiba motoare cat mai nepoluante, chiar electrice sau hibride GPL, daca se poate, toate vor avea montat sistem GPS pentru a putea fi urmarite in timp real, dar si cu posibilitatea verificarii istoricului traseelor facute pe durata contractului.
In acelasi caiet de sarcini este prevazut faptul ca, la cel mult 4 ore de incetarea ninsorii, trebuie sa fie curatate strazile pe care circula mijloacele de transport in comun, trecerile de pietoni, trotuarele din dreptul statiilor STPT si caile de acces la institutiile publice si unitatile de alimentatie publica. In caz de ninsoare abundenta, trebuie curatate cu prioritate strazile pe care circula tramvaiele, autobuzele si troleibuzele. Totodata, nu trebuie sa treaca mai mult de 3 ore de la o avertizare meteo de ninsoare si sa nu fie imprastiat material antiderapant.
Au fost prevazute si penalizari pentru nerespectarea contractului. 5% din valoarea facturii lunare daca nu e curatata zapada la 4 ore dupa oprirea ninsorii sau antiderapantul nu e pe strazi la 3 ore dupa avertizarea meteorologilor. Apoi, tot cu 5 la suta va fi sanctionata si depozitarea neregulamentara a zapezii.
1000 de lei va fi penalizarea pentru neintocmirea Jurnalului de Activitate pe timp de iarna (adica un raport), dar si neasigurarea stocurilor de materiale antiderapante la fiecare data de 1 octombrie de pe parcursul celor 4 ani de contract.
3 penalizari la rand pot atrage dupa ele rezilierea unilterala a contractului.
Sezonul de iarna e considerat, potrivit documentatiei, 15 noiembrie – 15 martie.
In cel mai bun caz, licitatia care se pregateste de lansare s-ar putea incheia la finele lunii octombrie, daca nu apar probleme ori contestatii. Sau chiar prima zapada.
Ramane de vazut daca va exista vreun operator care sa indeplineasca toate cerintele si sa fie dornic sa preia deszapezirea la Timisoara pe urmatorii 4 ani sau Primaria va reduce din pretentii si va incredinta in cele din urma serviciul societatilor din subordine care s-au ocupat de curatarea de nameti si pana acum, SDM si RETIM.