TIMISOARA. In urma cu o luna, Primaria Timisoara lansa o licitatie pentru modernizarea iluminatului public pe 24 de strazi din oras anuntand ca e in cautarea unei firme care sa se ocupe de lucrarea estimata la peste 1.800.000 de euro.
Termenul limita de depunere a ofertelor este 4 august. Cu o luna inainte de acest moment, insa, in timpul derularii procedurii, licitatia a fost anulata.
In motivatia postata in Sistemul Electronic de Achizitii Publice se arata ca: ‘Abateri grave de la prevederile legislative afecteaza procedura de atribuire sau este imposibila incheierea contractului. Procedura se anuleaza, in temeiul Art. 212 alin (1) lit. c), din Legea 98/2016, intrucat au fost constatate erori si omisiuni in cadrul documentatiei tehnice, iar autoritatea contractanta se afla in imposibilitatea de a adopta masuri corective fara ca acestea sa conduca la incalcarea principiilor prevazute la art. 2 alin. (2) din Legea 98/2016„.
In fapt, unul dintre competitori, dupa ce a analizat Caietul de Sarcini si Studiul de Fezabilitate intocmite de administratia Fritz, a descoperit un adevarat dezastru in documentatie, a acuzat Primaria Timisoara ca incearca sa favorizeze o anumita firma si a decis sa se indrepte spre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor.
Calculele Primariei Timisoara sunt praf. Una scrie in Studiul de Fezabilitate ori in Fisele Tehnice pentru aparatele de iluminat si cu totul altceva se regaseste in teren
In contestatia depusa la CNSC se arata ca ‘exista o restrangere artificiala a concurentei in cazul in care achizitia ori elemente ale acesteia sunt concepute sau structurate cu scopul de a favoriza ori dezavantaja in mod nejustificat anumiti operatori economici‘.
Mai precis, ‘in cadrul Studiului de Fezabilitate, la pag. 24-38, sunt prezentate caracteristicile tehnice ale componentelor sistemului de telegestiune. Analizand aceste cerinte si caracteristici tehnice, se poate lesne constata ca acestea sunt caracteristicile tehnice ale sistemului produs de E-SAVE, iar in Fisele Tehnice aferente sistemului de telegestiune nu se regasesc‘.
Cu alte cuvinte, sustine firma care a contestat licitatia, trebuie eliminate aceste specificatii tehnice caracteristice unui singur produs prin care, practic, se restrange lista societatilor care ar vrea sa ia parte la competitia pentru contractul de proiectare si executie a iluminatului public de la Timisoara.
Mai mult, contestatarul a descoperit grave nereguli legate de solutiile tehnice cerute de primarie si realitatea din teren.
In unele situatii, in caietul de sarcini, administratia cere inlocuirea aparatelor de iluminat fara inlocuirea consolelor, iar in fisele tehnice se contrazice.
In alte situatii municipalitatea cere montajul de aparate de iluminat de tip lampadar pe stalpi, unde, de fapt, pe strada are sistem de iluminare suspendat in mijlocul drumului si… nu exista stalpi.
Greseli flagrante se regasesc si la capitolul puterii de iluminare in unele zone. O anumita eficienta luminoasa apare in Caietul de Sarcini si alta in Fisa Tehnica a aparatului de iluminat.
Erori s-au facut si in oferta financiara, intrucat cel care ar castiga contractul nu se poate baza pe documentatia facuta de Primarie, daca ‘nu pusca’ cu situatia din teren, atrage atentia contestatarul, pentru ca nu poate face proiectarea astfel incat sa se incadreze in bani.
Culmea, in studiul de fezabilitate intocmit de administratie, in baza caruia a lansat licitatia, si care ar trebui sa contina date precise, se arata ca „chiar daca analiza datelor din teren s-a facut numai la nivel de observatie vizuala, procentul de eroare al datelor obtinute in teren din acest studiu este de maxim 10%”.
Contestatarul a facut el insusi calcule si verificari in teren si a aratat ca informatiile sunt praf si diferentele intre matematica Primariei Timisoara si ceea ce se gaseste cu adevarat pe strazi depaseste marja de 10% socotita ‘la ochi’ de ‘specialistii’ care au intocmit Studiul de Fezabilitate.
Pe mai multe strazi au trecut aiurea numarul benzilor de circulatie, distanta intre stalpii de iluminat si drum, latimea carosabilului ori inaltimea la care se afla ‘becurile’.
Exemplele de mai jos nu mai au nevoie de niciun comentariu. In stanga vedeti situatia reala din teren si in dreapta datele din documentatia Primariei Timisoara.
Acum, ca licitatia a fost anulata, Primaria Timisoara va trebui sa refaca documentatia pentru a putea lansa o noua procedura prin care sa modernizeze iluminatul public de pe cele 24 de strazi unde municipalitatea voia inlocuirea a 2248 aparate de iluminat si implementarea unui sistem inteligent de telegestiune.
Proiectul de modernizare si reabilitare a sistemului de iluminat public viza urmatoarele strazi din Timisoara: Alexandu Ioan Cuza, Aleea FC Ripensia, Aries, Cluj, Iuliu Maniu, 3 August 1919, Republicii, Revolutiei 1989, 16 Decembrie 1989, Constantin Brancoveanu, Dr. Iosif Bulbuca, General Ion Dragalina, Circumvalatiunii, Drubeta, Eroilor de la Tisa, Gh. Dima, Gh. Doja, Pestalozzi, Mihai Viteazu, Mihail Kogalniceanu, Oituz, Piata Consiliul Europei, Tudor Vladimirescu, Victor Babes.
Valoarea estimata a contractului era de 7.624.970 lei, fara TVA, adica peste 1.800.000 de euro cu TVA.
FOTO: eyeinthesky