TIMISOARA. Echipa locală Școli Curate din județul Timiș trage un semnal de alarmă cu privire la problemele învățământului județean și nevoia de implicare a prefectului Liliana Oneț în rezolvarea acestora.
La nivelul județului Timiș, conform Raportului alternativ privind starea învățământului, lansat de echipa Școli curate sub egida Societății Academice din România:
• Doar 5 unități administrativ-teritoriale din 99 respectă dreptul la burse al elevilor, garantat de Constituția României și art. 82 din Legea educației naționale. Restul de 94 își încalcă obligația prevăzută de lege, de a le acorda elevilor cele patru tipuri de burse (merit, studiu, ajutor social sau performanță) cu respectarea obligației de a avea adoptată o hotărâre de consiliu local în acest sens;
• 41 de autoriăți publice locale din totalul de 99 refuză să își respecte obligațiile de finanțare a sistemului public de educație și nu alocă bani pentru cheltuielile cu investițiile, modernizările și reparațiile capitale ale unităților de învățământ.
• În total la nivelul județului, în anul 2019, unitățile administrativ-teritoriale au alocat cumulat 40,55 de milioane de lei fonduri pentru investițiile din școli. Din aceștia, au fost executați doar 24,48 milioane lei. Ceea ce înseamnă că, peste 40% din banii alocați pentru educație în județul Timiș au fost alocați de formă, nefiind cheltuiți în beneficiul învățământului și spre folosul elevilor.
Conform art. 253 lit. a) din Codul Administrativ, prefectul este cel care trebuie să se asigure că legea este respectată la nivelul județului, iar drepturile cetățenilor nu sunt încălcate. Sistemul de învățământ și elevii județului au nevoie de implicarea și acțiunea prefectului Liliana Oneț.
„Pentru ca dreptul la un învățământ de calitate și accesul liber la educație în județul Timiș să nu mai fie încălcate, îi solicităm prefectului de Timiș să monitorizeze modul în care cei 99 de primari din județ respectă dreptul la burse al elevilor și obligația de a finanța cheltuielile cu investițiile, consolidările și reparațiile capitale ale școlilor. De asemenea, solicităm prefectului ca, în exercitarea atribuțiilor de tutelă administrativă, să atace în instanță toate bugetele locale care nu cuprind fonduri pentru bursele elevilor și cheltuielile cu investițiile școlilor.
Lipsa burselor pentru elevi reprezintă, pe lângă încălcarea flagrantă a legii, limitarea accesului liber la educație (în cazul burselor sociale), respectiv nerecunoașterea meritelor elevilor cu rezultate deosebite. Pe de altă parte, atunci când autoritățile nu alocă bani pentru cheltuielile cu investițiile din școli se ajunge ca acestea să fie suplinite din buzunarul elevilor și părinților, ceea ce reprezintă o formă crasă de corupție în educație. Solicităm, așadar, responsabilitate din partea prefectului de Timiș, care ar trebui să își îndeplinească rolul de partener loial în dezvoltarea sistemului educațional de la nivel local, implicându-se în rezolvarea problemelor anterior amintite și asigurând respectarea atribuțiilor legale ale administrațiilor publice locale„, transmit Constantin-Alexandru Manda, coordonator national, si Andrada Mazilu, coordonator local Școli curate.
Școli curate este inițiativa celui mai vechi think-thank din țara noastră, Societatea Academică din România (SAR), de creștere a gradului de bună guvernare și transparența în școli și licee prin monitorizarea alocării, accesării și cheltuirii resurselor publice și responsabilizarea principalilor actori din comunitatea locală: elevi, părinți și profesori. Programul iși propune să contribuie la modernizarea educației printr-o finanțare transparentă și adecvată a școlilor și liceelor din întreaga țară. În acest moment, Școli curate activează ca proiect pilot, cu echipe locale formate din voluntari liceeni, în cinci județe din România: Bacău, Cluj, Mureș, Timiș și Vâlcea.