TIMISOARA. Licitatia pentru gasirea unei firme care sa curete strazile din Timisoara a esuat in urma cu cateva zile, iar Primaria, in disperare de cauza, speriata ca ramane cu mizeria in cartiere, a apelat la o smecherie legala pentru a forta RETIM-ul sa mai mature drumurile inca 3 luni.
Le-a cerut consilierilor locali sa rezilieze contractul cu RETIM cu doar cateva zile inainte de expirare, intrucat, potrivit documentului, intr-o astfel de situatie, firma de salubritate are obligatia sa mai presteze serviciul inca 90 de zile. Primaria Timisoara a invocat drept motiv de rupere a contractului faptul ca RETIM nu si-ar fi facut bine treaba, iar consilierii locali au votat in ultimul plen hotararea venita pe lista de proiecte suplimentare fara sa-si puna intrebarea de ce se intampla asta sau cum de si-a dat brusc seama municipalitatea ca nu e multumita de serviciile RETIM, in conditiile in care contractul expira in 4 august.
Cat despre singura licitatie organizata recent pentru desemnarea unei firme care sa se ocupe de curatenia stradala, aceasta a fost facuta pe ultima suta de metri, desi contractul cu RETIM, incheiat inca din 2006 si prelungit de atunci prin acte aditionale, se stia ca are termen de incheiere la inceputul lunii august. Ba mai mult, documentatia ar fi fost intocmita nerealist, sustin reprezentantii singurei societati care a participat si a fost declarata ‘neeligibila’ de catre municipalitate.
In urma cu cateva zile, primarul Nicolae Robu explica motivele pentru care gasirea unei firme care sa se ocupe de curatenia strazilor a esuat, si dadea asigurari ca nu vor fi probleme.
„Din pacate licitatia a esuat, nu s-a prezentat decat un ofertant, intr-o formula prin care ne-a incurcat. Era mai bine sa nu vina, decat sa vina cu o formula care era evident ca o sa fie respinsa. S-a venit cu un pret aberant. Noi am studiat care sunt preturile in diverse locuri si nu pot sa inteleg. S-a pierdut vremea cu instrumentarea ofertei, procedura de achizitii publice presupune sa se analizeze, s-au pierdut un numar de zile, s-a ajuns la oferta financiara si s-a constatat ca trebuie eliminata. Am ramas descoperiti, dar nu e tragic, pentru ca legea permite sa se faca o contractare in regim de forta majora. Este un domeniu in care nu te poti juca. Avem si o adresa de la DSP prin care se apreciaza ca este un caz de forta majora. Nu e vorba de ridicarea gunoiului menajer, ci despre servciile de curatenie pe strazi, spalarea strazilor. Noi purtam negocieri sa vedem cine e dispus sa vina. I-am cerut city-managerului sa ia legatura cu operatorii din alte orase si vom vedea„, spunea primarul Nicolae Robu, cu putin inainte sa le ceara consilierilor sa isi dea acordul pentru rezilierea contractului cu RETIM.
Singura firma care a participat la licitatia organizata de primarie a fost RER Vest, o companie cu sediul la Oradea. Reprezentantii firmei au trimis o adresa Primariei Timisoara prin care explica de ce s-a prezentat cu oferta considerata ‘neeligibila’ de municipalitate.
„1. Factorii determinanti pentru stabilirea nivelului tarifelor au fost:
a. Maturarea manuala de doua ori pe zi a intregii suprafete, 16 zile pe luna, 10 luni pe an, luand in considerare normele din Normativul unic de salubrizare.
Pentru a respecta toate aceste criterii se ajunge la un efectiv de 400 de operatori, necesar numai pentru aceasta operatie. Facand abstractie de posibilitatea gasirii sau negasirii unui numar suficient de operatori in criza actuala de forta de munca, prin conditionarea numarului de zile lucratoare, pe luna, la 16, respectiv a lunilor lucrate la 10, nu rezulta reducerea proportionala a costurilor salariale (adica 5-6 zile nelucrate/luna intr-o luna fiind 21-22 de zile lucratoare) plus doua luni intregi nelucrate (se lucreaza timp de 10 luni in loc de 12). Astfel apare o discrepanta majora intre veniturile realizate in 16 zile si costurile salariale aferente unei luni intregi
b. Maturatul mecanizat de doua ori pe zi a intregii suprafete duce la dublarea numarului de soferi, cu semne serioase de intrebare asupra necesitatii maturarii mecanizate de doua ori a aceleasi suprafete in aceeasi zi
c. La intretinerea curateniei se platesc 5-6 zile in plus la un numar de oameni la care s-a ajuns prin concentrarea acestei operatiuni pe 16 zile, iarasi in loc de 21-22. Se mai pune si intrebarea daca este necesara intretinerea de doua ori pe zi a intregii suprafete
d. Stropitul carosabilului de doua ori pe zi timp de 6 luni. In cele 6 luni de vara sunt si zile cu ploaie si zile in care nu este necesara poate nicio stropire pe zi
2. Investitiile obligatorii sub forma celor 70 de cosuri stradale inteligente pentru Piata Victoriei si cele 90 de corpuri de iluminat alimentate de la panouri fotovoltaice plus suma de 50.000 euro/an pentru investitii nenominalizate se concretizeaza intr-o suma de aprox. 500.000 euro de amortizat in cei 4 ani de contract.
3. Sumele solicitate cu titlu de valorificare deseuri minim 200.000 RON in primul an si pana la 400.000 RON progresiv pentru ultimul an dar mai putin de 10% din venituri (in opinia noastra valorificarea deseurilor va avea foarte putin de-a face cu salubrizarea stradala, intrucat din aceasta activitate rezulta preponderent (gravimetric) deseuri sub forma de nisip/praf si nicicum reciclabile
4. Taxa de depozitare conform OUG 196/2005 si penalizarile pentru neatingerea tintelor de reciclare trecute fortat in sarcina operatorului. Pecum am amintit si mai sus, din salubrizarea stradala rezulta preponderent deseuri sub forma de nisip/praf, tintele de reciclare raportat la cantitatea generata de aceasta activitate sunt imposibil de atins, in consecinta am cuprins si aceste ‘contributii la fondul de mediu’ in tarife” se arata in adresa trimisa de firma city managerului Robert Kristoff, si care este semnata de directorul general economic al RER Vest, Zoltan Palhegyi si de directorul general tehnic-investitii Florin Gontariu.
Va reamintim, daca Primaria nu ar fi reziliat in regim de urgenta contractul cu RETIM, din 5 august, Timisoara ramanea cu strazile nematurate, intrucat in cazul incheierii de drept si la termen a contractului, RETIM nu mai avea nicio obligatie in privinta curateniei stradale. Compania de salubritate nu s-a inscris la licitatia pentru curatirea strazilor din oras si va ramane doar operatorul care va ridica deseurile din pubelele timisorenilor pentru urmatorii 10 ani.
CITESTE SI: Smecheria legala prin care Primaria Timisoara forteaza RETIM-ul sa mai mature inca 3 luni strazile