TIMISOARA. Primarul Dominic Fritz anunta, dupa mai bine de doi ani de mandat, masurile menite sa salveze Societatea de Transport Public Timisoara de la insolventa. Vorbeste despre stergerea de datorii si un mai bun control al cheltuielilor.
Mai intai, insa, edilul a facut insa trimitere la masuri deja luate de cateva luni, cum ar fi schimbarea directorilor de la STPT si SMTT, respectiv reducerea, pe hartie, a numarului de posturi de la Societatea Metropolitana de Transport.
„Am schimbat managementul si la STPT si la SMTT. A fost aceasta relatie toxica intre conducerea STPT si SMTT, si aceasta a facut ca tocmai pe baza unui contarct foarte ambiguu asupa ce subventii trebuie platite la SMTT. Am avut 2 directori care s-au comportat ca rivali. Acum avem 2 directori care conlucreaza. Am redus posturile la SMTT de la 64 la 21. A fost o orgnizatie umflata. Acum avem aceste 2 entitati care colaboreaza si pe parcursul anului trecut, impreuna cu specialistii BERD, am refacut acest contract, sa nu mai existe ambiguitati si asta inseamna ca din punct de vedere financiar, STPT are o baza mult mai buna, pentru ca primeste clar compensatia stabilita prin contract si nu depinde de pixul unui director SMTT„, a spus primarul Timisoarei.
Dominic Fritz anunta ca vor fi mai atent monitorizate cheltuielile la STPT, iar noul sistem de e-ticketing, ce va fi implementat peste un an, va oferi o mai buna urmarire a mijloacelor de transport si a calatorilor.
„Vreau sa mentionez doua schimbari la STPT. Un semnal clar de reforma e monitorizarea mai atenta a cheltuielilor, vorbesc de combustibil, se testeaza un sistem de monitorizare a consumului, si conform datelor exista o estimare ca este un supraconsum de 30% de combustibil pe 2021. Cu acest nou sistem putem vedea exact cand se deschide, cand merge cineva sa alimenteze, cat se consuma.
A doua schimbare este un nou sistem de e-ticketing, pentru ca trebuie sa supraveghem si sa monitorizam numarul de calatori. Si trebuie sa avem si un sistem de monitorizare a mijloacelor de transport. Sistemul GPS a fost instalat acum 15 ani. Tocmai am castigat o finantare de 1 milion de euro prin PNRR si o sa modernizam intregul sistem de e-ticketing si putem vedea cati calatori valideaza sau nu. Pentru calatori inseamna ca au un acces mult mai simpu pentru a achizitiona bilete online. Tot sistemul va fi digitalizat. In martie vom desemna si un castigator pentru acest sistem. Investitia asta are un orizont de implementare de peste un an„, a declarat primarul Dominic Fritz.
Edilul precizeaza ca va incepe procedura pentru stergerea unei parti din datoriile istorice ale STPT catre ANAF, in baza Ordonantei 6/2019.
Pentru a obtine ‘iertarea’ de 50 de milioane de lei, trebuie platite imediat 15% din datoriile istorice anterioare anului 2022, precum si cele curente pentru 2022. Deja s-au achitat aproape 37 de milioane de lei, conditie necesara pentru pornirea procedurii, sustine Dominic Fritz.
„S-a finalizat auditul pentru 2021 si a stabilit ca STPT trebuie sa mai primeasca 23 de milioane de lei compensatii, care trebuiau platite de SMTT din 2021. Acest lucru e si o oportunitate, care presupune si un efort financiar foarte mare. Din aceste 23 de milioane, 21 de milioane trebuie platite de Primaria Timisoara, 2 milioane de la alte primarii. E si o oportunitate. Exista din 2019 o ordonanta de guvern prin care pot fi radiate o parte consistenta din datoriile istorice ale unor companii si intentia e sa ne folosim de aceasta posibilitate. Asta inseamna ca o parte din datorii curente si istorice trebuie sterse cu banii jos, si o parte, in jur de 35% din datorii istorice, vor fi iertate de ANAF.
In cifre, asta insemna ca avem de sters sau de platit datorii istorice de la STPT, in aceste prime luni ale anului, 52 de milioane de lei, si ma bucur sa spun ca 37 de milioane de lei deja s-au platit, datorii istorice, si cea mai mare parte, saptamana trecuta, cele 21 de milioane de lei pentru auditul din 2021. Primaria a virat catre SMTT, iar SMTT a dat mai departe la STPT. Asta insemana ca o buna parte din datoriile pe care trebuie sa le platim cu banii jos la ANAF sunt platite. Intentia este ca atunci cand aceste datorii curente sunt platite, STPT va scapa de o buna parte din datoriile ei si vor ramane cateva zeci de milioane, care vor fi reesalonate pe 7 ani, dar asta insemana ca avem toate bazele de a repune STPT pe un nou fundament sanatos financiar„, explica primarul Timisoarei.
STPT a instiintat primaria ca nu dispune de cash-flow-ul necesar pentru a face platile necesare stergerii, respectiv 52,2 milioane de lei. Astfel, municipalitatea a prevazut in bugetul acestui an 115 milioane de lei pentru subventii si cresterile preturilor la curent si motorina. Un efort suplimentar pe care primaria ar trebui sa il faca e acela de a livra subventiile in timp util ca sa acopere lipsa de lichiditati a STPT.
Societatea Metropolitana de Transport este o Asociatie de Dezvoltare Intercomunitara constituita inca din anul 2009 si are ca obiect de activitate organizarea, reglementarea, exploatarea si monitorizarea serviciului de transport local in afara Timisoarei, dar si in oras, in urma unui contract cu STPT iscalit in urma cu doi ani. A fost nevoie de infiintarea unei astfel de entitati acum 13 ani pentru a putea accesa fonduri europene disponibile, la acel moment, pentru sistemele de transport in comun, in conditiile in care STPT, avand datorii, nu putea accesa bani de la UE.
UPDATE: Dupa cateva lamuriri solicitate de consilierii locali, in sedinta de plen organizata in 28 februarie, proiectul de hotarare in baza caruia se vor putea lua masurile anuntate de primarul Dominic Fritz a fost adoptat cu 20 de voturi pentru, urmand ca Adunarea Generala a Actionarilor STPT sa aiba loc in 1 martie.