TIMISOARA. Inca fara solutie si fara bani, in conditiile in care se apropie cu pasi repezi termenul limita pentru cumpararea certificatelor de poluare aferente anului 2022, Colterm se indreapta spre faliment. Iar zilele trecute, administratorul special Cristian Amza a informat primaria si firma de insolventa ca va actiona in judecata Primaria Timisoara pentru recuperarea unei datorii de aproape 70 de milioane de lei.
Intrebat cum vede rezolvarea situatiei certificatelor EUA, primarul Dominic Fritz a pasat responsabilitatea catre conducerea Colterm, lasand sa se inteleaga ca ar trebui sa gaseasca solutii pentru banii pe care ii incaseaza in fiecare luna.
„Eu continui sa spun ca Colterm are o conducere. Printre alții și administrator judiciar, care primesc 20.000 de euro pe luna pentru munca lor si ma astept ca ei sa faca parte din solutie. Noi, ca primarie, avem toata deschiderea si chiar muncim, in fiecare zi facem parte din intalniri la banci, alte variante ca Colterm sa poata sa cumpere aceste certificate. Ce este clar si asta am sustinut pana acum, noi nu putem sa cumparam aceste certificate pentru Colterm si nici nu putem sa facem o plata cash din banii primariei, de azi pe maine, tocmai pentru ca acesti bani nu exista„, a declarat primarul Dominic Fritz.
Intrebat daca este pregatit sa inchida compania de termoficare la 1 mai, cand sunt toate sansele ca aceasta sa intre in faliment, edilul s-a aratat detasat.
„Daca asta se va intampla, este un semn de intrebare. Eu inteleg ca cei care au responsabilitate incearca sa spuna ca este o situatie serioasa. In acelasi timp, am incredere ca sistemul de termoficare din Timisoara va supravietui. Am depus mai multe proiecte si de investitii, avem o retea functionala si trebuie gasite solutii ca ce este posibil tehnica sa poata continua si legal. Sunt sigur ca aceste solutii vor fi gasite„, a spus Dominic Fritz.
Cat despre posibila deturnare de fonduri a administratiei sale in privinta sumelor de la Guvern pentru Colterm cu care s-ar fi acoperit subventia primariei catre compania de termoficare, edilul este convins ca a respectat legea. Aceasta desi, inspectorii Curtii de Conturi si conducerea Colterm au o alta parere.
„Suntem ferm convinsi ca am respectat legea exact cum a fost facut anul trecut de catre Guvern. Am dat mai departe banii veniti de la Guvern, nu au ajuns altundeva, si forma in care ni s-a cerut sa dam mai departe acesti bani o consideram ilegala. Sunt institutii de stat care impartasesc punctul nostru de vedere, alte institutii de stat care impartasesc punctul de vedere al Colterm si vom vedea cum se rezolva„, a conchis Dominic Fritz.
***
Va reamintim, Guvernul a trimis la Primaria Timisoara sume istorice pentru ca abonatii Colterm sa nu se trezeasca cu facturi uriase in iarna 2021-2022, dupa ce administratia Fritz a dublat pretul gigacaloriei.
Pentru protectia timisorenilor abonati la Colterm, Guvernul a stabilit o schema de compensare, iar Ministerul Dezvoltarii a alocat Primariei Timisoara 67.840.130 de lei reprezentand subventii aferente consumului de gaze naturale in perioada noiembrie 2021 – 31 martie 2022, tinand cont si de cresterea pretului la gaze la nivel mondial.
Opiniatimisoarei.ro arata in urma cu cateva luni ca un control al Curtii de Conturi la Primaria Timisoara a scos la iveala decizii halucinante legate de acesti bani.
Subventia de la bugetul de stat pentru acoperirea cresterii pretului gigacaloriei in cuantum de 50% din diferenta rezultata intre pretul de achizitie a gazelor naturale si pretul plafonat de 0,250 lei/kWh trebuia virata de Primaria Timisoara in contul Colterm.
Primaria trebuia sa functioneze ca un intermediar: sa primeasca banii de la Guvern si mai apoi sa-i dea mai departe Colterm, in baza legii, cerand doar acte justificative societatii de termoficare pentru cheltuieli. Lucrurile insa aveau sa ia o alta intorsatura.
Subventia de la Guvern pentru populatie a mers si in… ‘pierderi induse tehnologic’ la Colterm
Mai mult, banii, 67.840.130 de lei, au fost utilizati in totalitate pentru achitarea facturilor emise in 2022, in valoare de 52.802.405 lei, precum si pentru o factura din 14 decembrie 2021, de 15.037.725 lei, ca sa acopere pierderi tehnologice induse aferente anului 2020.
Potrivit inspectorilor Curtii de Conturi, aceasta inseamna incalcarea Legii 259/2021 care aproba OUG 118/2021 privind schemele de compensare, „subventia nu a fost alocata Colterm pe baza documentelor justificative transmise Ministerului Dezvoltarii, in fapt, Primaria procedand la achitarea, pe baza de facturi emise de Colterm, a contravalorii pierderilor induse tehnologic aferente anului 2020, respectiv la achitarea contravalorii ‘subventiei diferenta de pret Energie Termica facturata populatiei pentru luna ianuarie 2022’, stabilita in baza deconturilor prezentate„, se arata in procesul verbal intocmit la finalizarea controlului de catre Curtea de Conturi.
Primaria Timisoara si-a ‘acoperit’ propria subventie cu cea de la Guvern
Auditorii atrageau atentia ca, pe langa Codul Fiscal, a fost incalcata si legea contabilitatii, intrucat banii s-au achitat in baza unor facturi purtatoare de TVA, or asta nu trebuia sa se intample.
„Pe cale de consecință, procedând astfel, respectiv la achitarea contravalorii facturilor emise având ca obiect „energie termică livrată populației”, și nu la virarea în contul producătorului pe baza actului normativ care a prevăzut acordarea subvenției în sumă de 67.840.130 lei, de la bugetul de stat, cu titlul de „SUBVENȚIE” cu scopul acoperirii costurilor legate de achiziția: de gaze naturale, destinate producerii de energie termică în perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022, respectiv în vederea asigurării continuității activității”, la nivelul operatorului de termie, valoarea totală a subvenției acordate de 67.840.130 lei a fost diminuată cu contravaloarea taxei pe valoarea adăugată înscrisă în facturile emise, în valoare totală de 9.735.254 lei, care, – achitată producătorului de energie termică, pe bază de facturilor emise de acesta, intră sub incidența prevederilor Codului Fiscal privind taxa pe valoarea adăugată.
În concluzie, UATM Timișoara a utilizat subventia acordata de la bugetul de stat, în sprijinul exclusiv al autorității locale, de compensare a efortului financiar al bugetului local (subvenție la energia termică livrată populației, aprobată prin HCL) și nu pentru acoperirea exclusivă a costurilor legate de achiziția de gaze naturale destinate producerii de energie termică în perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022„, explicau auditorii Curtii de Conturi.
Adica, administratia Fritz a luat banii de la Guvern si i-a folosit pentru acoperirea subventiei pe care o dadea Primaria Timisoara de la bugetul local in fiecare an ca sa mentina un pret redus la gigacaloria facturata populatiei.
Inspectorii au cerut clarificari pe marginea celor constatate, insa primarul Dominic Fritz nu le-a prezentat niciun punct de vedere.
Organele de control urmeaza sa stabileasca daca la mijloc este vorba de o deturnare de fonduri sau e doar rezultatul interpretarii gresite a legii.
Colterm da in judecata Primaria Timisoara
Zilele trecute, in 2 martie, administratorul special al Colterm, Cristian Amza, transmitea conducerii Primariei Timisoara, firmei de insolventa, dar si Consiliului Local o instiintare de emitere factura cu privire la recuperarea datoriei municipalitatii catre compania de termoficare, odata ce, conform ordinului comun al Ministerului Dezvoltarii, celui de Finante si Ministerului Energiei, banii au fost folositi de catre societate exclusiv destinatiei reglementate, aceea de a achizitiona gaze naturale pentru producerea de caldura si apa calda intre 1 noiembrie 2021 si 31 martie 2022, iar aceasta suma trebuia sa intre in conturile Colterm pe langa subventia locala acordata pentru diferenta de pret.
„Apreciem ca aceste sume trebuiau sa intre in conturile societatii suplimentar valorii subventiei locale acordate pentru diferenta de pret, si nu sa fie folosite pentru achitarea acestora„, se arata in documentul transmis de Cristian Amza, administrator special Colterm.
Acesta reaminteste obligatia companiei de termoficare de a achizitiona certificatele de poluare aferente anului 2022 pana in 30 aprilie, sub sanctiunea celei de-a treia amenzi de milioane de euro.
„Avand in vedere faptul ca la data prezentei societatea noastra nu dispune de lichiditati pentru a-si putea respecta obligatia de mai sus si, in acelasi timp, apreciem ca are de incasat de la Municipiul Timisoara suma de 67.840.130 lei, a fost intocmita factura nr. 93/01.03.2023„, se mai arata in documentul companiei de termoficare transmis de catre administratorul special al societatii in insolventa.
Cristian Amza atrage atentia ca urmeaza ca Primaria Timisoara sa fie data in judecata.
„Avand in vedere multiplele solicitari pe aceasta tema, soldate fara un raspuns favorabil, intelegem sa ne prevalam de prevederile art.3 al. 5 din OG nr 36/2006, sens in care vom notifica autoritatile competente pentru a pune in aplicare prevederile indicate mai sus, respectiv ne vom adresa instantei de judecata„, transmite Cristian Amza.
Administratorul special al Colterm reaminteste riscul de faliment la care este expusa societatea de termoficare in conditiile in care nu va cumpara certificatele de emisii cu efect de sera.
„Neindeplinirea obligatiilor privind achizitia certificatelor EUA va avea un impact negativ semnificativ (risc de faliment) in desfasurarea activitatii Societatii (in fapt, oprirea sistemului de termoficare centralizata a Municipiului Timisoara), va rugam sa acordati atentia necesara acestui subiect„, incheie notificarea Cristian Amza.
Va reamintim, de peste 80 de milioane de lei e nevoie pentru cumpararea certificatelor de poluare aferente anului trecut. Colterm, prin administratorul judiciar, a instiintat Primaria Timisoara si a solicitat banii pentru achizitionarea a 227.000 de certificate de emisii de gaze cu efect de sera, aceasta pe langa banii prevazuti in bugetul pe acest an drept subventii si pierderi tehnologice, care erau initial estimati la un necesar de 180 de milioane, iar in cele din urma au ramas doar 165.
Daca administratia Fritz nu va lua o decizie, desi i-au fost oferite mai multe solutii de catre firma de insolventa si nu numai, Colterm va intra in faliment la data de 1 mai, iar cei aproximativ 50.000 de abonati, persoane fizice, scoli, spitale si alte institutii vor ramane fara apa calda si caldura.