TIMISOARA. In 8 aprilie, procurorii anticoruptie au descins la Primaria Timisoara de unde au plecat cu o serie de documente, respectiv o inregistrare video, pe care le cerceteaza intr-un dosar in rem, de abuz in serviciu, pe care DNA l-a deschis in legatura cu fapte ce au legatura cu situatia dezastruoasa de la Colterm.
Atunci, Dominic Fritz a fugit de presa la Primaria Timisoara, dar a reactionat cateva ore mai tarziu pe pagina sa de Facebook, unde a facut mai multe afirmatii.
Pe reteaua de socializare, Dominic Fritz nu a suflat o vorba despre perchezitiile DNA, insa a facut niste declaratii pe care administratorul judiciar desemnat de instanta sa se ocupe de insolventa Colterm le combate cu vehementa, explicatii si facturi.
„Certificatele pentru 2019 s-au platit in mandatul meu. Au fost cumparate in mandatul predecesorului meu pe un credit de 38 milioane lei la o banca privata, credit pe care l-am rambursat in 2021„, a transmis trimisorenilor in seara zilei de 8 aprilie Dominic Fritz.
Reprezentantii Consortiului ALFA&QUANTUM CONSULTING S.P.R.L. – MAESTRO S.P.R.L. – INSOLVEIN S.P.R.L il contrazic pe primar.
„In 22.04.2020, Colterm a achizitionat 170.000 de certificate de emisii de gaze cu efect de sera, pentru care a platit 19.964.895 lei, sursa fondurilor fiind urmatoarea:
-12.928.326 lei a fost achitata de Primaria Timisoara, ca unic actionar catre Colterm, cu titlu de majorare de capital social
-3.482.725 lei a fost subventia acordata de Primaria Timisoara
-3.553.844 lei s-au achitat de catre Colterm din surse proprii
Astfel, certificatele de poluare aferente anului 2019 au fost cumparate in aprilie 2020 si au fost achitate in mai multe rate, ultima rata fiind scadenta in 15 septembrie 2020.
Contrar sustinerilor primarului Timisoarei Dominic Fritz, certificatele EUA nu s-au achizitionat prin credit bancar, aceasta afirmatie fiind una eronata.
Este adevarat ca societatea Colterm a incheiat cu OTP Bank Romania, in 20.11.2019, un contract de credit, in valoare de 35.080.000 lei, insa, intreaga suma a creditului putea fi utilizata pana cel tarziu in 17.01.2020, conform contractului de credit, in vreme ce certificatele de poluare aferente anului 2019 au fost cumparate in 22 aprilie 2020 si achitate in mai multe rate, ultima scadenta fiind in 15 septembrie 2020.
Din creditul contractat de la OTP Bank, utilizat pana in 17 ianuarie 2020, Colterm si-a achitat furnizorii, platile fiind efectuate in perioada 22.11.2019 – 16.01.2020 (E.On Energie, CFR, Aquatim, Electrica Furnizare, furnizorii de carbune etc).
Contrar sustinerilor primarului Timisoarei, NU Primaria Timisoara a rambursat, in 2021, acest credit de 35 de milioane, ci dimpotriva, acest credit a fost rambursat de Colterm.
Municipiul Timisoara si-a achitat doar propriile datorii fata de compania de termoficare, si anume contravaloarea facturii nr. 282/07.10.2019, in suma de 38.985.951 lei, reprezentant pierdere indusa tehnologica aferenta anului 2018 si aprobata prin hotarare de Consiliul Local.
Tot prin hotarare de Consiliu Local s-a si aprobat o conventie de esalonare incheiata intre Colterm si Primarie prin care municipalitatea platea, in 11 rate lunare, factura 282/07.10.2019, ultima rata fiind scadenta in septembrie 2021.
Faptul ca in continuare Colterm si-a cesionat catre OTP Bank creanta proprie pe care o detinea fata de Primaria Timisoara, reprezentand contravaloarea facturii 282/07.10.2019 nu echivaleaza cu rambursarea integrala a creditului la OTP Bank de catre municipiul Timisoara, astfel cum in mod eronat se sustine de catre primarul Timisoarei. Dimpotriva, creditul a fost rambursat de catre Colterm, fiind stins prin cesiunea creantei pe care compania o avea de incasat de la Primaria Timisoara, in baza facturii 282/07.10.2019, iar cesiunea a fost aprobata prin HCL, in 12.11.2019„, se arata intr-o adresa a administratorului judiciar al Colterm, societatea primariei aflata in insolventa.
Tot dupa descinderile DNA, Dominic Fritz a mai sustint pe Facebook ca „in primele 4 luni ale anului 2021, Primaria Timisoara a virat 77 milioane lei catre Colterm. Asa Colterm a reusit sa cumpere macar certificatele necesare pentru 2020 la CET Centru, care functioneaza pe gaz. Pentru CET Sud, care functioneaza pe carbune, fondurile companiei nu au fost suficiente, dar nici bugetul local nu avea cum sa suporte inca 40-50 milioane lei in plus„.
Reprezentantii firmei de insolventa demonteaza si aceasta afirmatie a edilului Timisoarei.
„Nu corespund realitatii nici sustinerile primarului Timisoarei conform carora in primele 4 luni ale anului 2021 Primaria a virat 77 de milioane de lei, suma cu ajutorul careia Colterm a reusit sa cumpere certificatele aferente anului 2020 la CET Sud, insa bugetul local „nu avea cum sa suporte inca 40-50 de milioane de lei in plus”.
Din analiza evidentelor contabile ale companiei de termoficare, rezulta foarte clar ca Primaria, in calitate de actionar unic, nu a creditat societatea, nefiind inregistrate acte de creditare. Astfel, in lunile ianuarie-aprilie 2021, Primaria Timisoara a achitat catre Colterm suma de 76.969.536 lei, insa aceasta insemna:
– 42.792.826 lei factura reprezentand subventie diferenta pret aprobata prin HCL in 8 februarie 2022
– 34.176.709 lei factura reprezentand pierdere indusa tehnologica
Administratorul special al Colterm, Cristian Amza, a formulat, recent, o adresa prin care arata ca societatea nu are cu ce sa cumpere toate certificatele de emisie de gaze cu efect de sera aferente perioadei 1 ianuarie 2021 – 25 octombrie 2021 (inainte de intrarea Colterm in insolventa) si solicita Primariei Timisoara, in calitate de actionar unic, sa achizitioneze ea, in numele companiei, aceste certificate.
Primarul Dominic Fritz a anuntat in mai multe randuri ca nu va cumpara aceste certificate EUA.
Daca certificatele nu vor fi achizitionate pana in 30 aprilie, Timisoara va mai primi o amenda pentru neconformitate. Iar asta dupa ce, anul trecut, a mai incasat o amenda de 21 de milioane de euro, ramasa inca neplatita de catre administratia Fritz. In plus, dincolo de sanctiune, Colterm trebuie sa cumpere si restul de certificate aferente anului 2020, ramase neachizitionate, care costa alte 11,2 milioane de euro.
***
Conform unei Hotarari de Guvern din anul 2006, in fiecare an societatea de termoficare este obligata sa cumpere certificate aferente emisiilor de CO2 verificate. Certificatul este un titlul care atesta producerea de energie din surse regenerabile de energie. Certificatul se poate tranzactiona, distinct de cantitatea de energie pe care acesta o reprezinta, pe o piata organizata, in conditiile legii, si reprezinta schema suport de promovare a producerii energiei din surse regenerabile.