TIMISOARA. Trebuie ‘upgradat’ traseul magistralei de tren Caransebes – Timisoara – Arad, pentru modernizarea careia a fost deja lansata inca din toamna licitatia de proiectare si executie, crede primarul Dominic Fritz.
Acesta spune ca e nemultumit de actuala ruta si de faptul ca reabilitarea ar duce la dublarea liniei de cale ferata ce taie acum Timisoara in doua. De altfel, cu aceasta sina de tren si-au batut capul, fara succes, si administratiile Ciuhandu si Robu.
Dominic Fritz anunta ca se va intalni in Capitala cu colegul sau de partid ministrul USR al Transporturilor, Catalin Drula, venit din Bucuresti si ales deputat pe listele din Timis in alegerile de anul trecut. Ii va cere acestuia ca traseul sa fie reconfigurat, socotind ca doar asa va fi salvat orasul de la poluare.
Primarul vorbeste despre ‘o centura feroviara pe la marginea orasului, ca sa nu treaca tot traficul de marfa prin Timisoara‘.
„Un alt subiect despre care o sa discut cu ministrul Transporturilor este magistrala de cale ferata Caransebes – Arad – Timisoara. Proiectul actual prevede un traseu care traverseaza Timisoara de la est la vest pe o lungime de 11 km. Prevede o dublare a liniei de tren si, ce e foarte important pentru noi, daca acolo trece tot traficul de marfa pe acest coridor, prin mijlocul orasului, asta va scadea foarte mult calitatea vietii in Timisoara si as vrea sa discut cu ministrul despre aceasta problema. O solutie minima ar fi o centura feroviara pe la marginea orasului, ca sa nu treaca prin oras„, a spus marti primarul Timisoarei Dominic Fritz.
Deocamdata, nu s-a incheiat licitatia Ministerului Transporturilor pentru proiectarea si executia actualei magistrale care este prevazuta a fi facuta prin Programul Operational Infrastructura Mare – POIM, in mai multe loturi, fiecare estimat la cateva miliarde de lei fara TVA. Durata lucrarii totale e de 102 luni, adica 8 ani si jumatate.
O centura feroviara pe la marginea Timisoarei, facuta de la zero, ar insemna niste costuri uriase, la care s-ar adauga cheltuieli foarte mari cu exproprierea terenurilor pe care ar trece linia de cale ferata. Si mai e nevoie si de o decizie a CSAT. Despre toate acestea insa Dominic Fritz nu a vorbit defel, dar va afla de la ministrul Transporturilor, chiar daca vor fi luate in calcul fondurile europene generoase prevazute pentru mobilitate in urmatorii ani, dar care presupun si o cofinantare consistenta din partea autoritatilor.
Va reamintim, in luna octombrie a anului trecut, la 10 ani de cand s-a vorbit prima oara despre necesitatea modernizarii acestui tronson de magistrala CFR, fost lansata licitatia pentru proiectare si executie.
Durata de implementare a proiectului magistralei Caransebes – Timisoara – Arad este de 8 ani si jumatate, din care: 6 luni pentru proiectare, 36 luni pentru executia lucrarilor, iar perioada de garantie de 60 de luni. Traseul de cale ferata proiectat se va desfasura in general pe amplasamentul existent al liniei CF, cu exceptia segmentelor compuse din aliniamente si curbe ce nu asigura retrasarea liniei cu parametrii pentru circulatia cu viteza de 160 kilometri pe ora.