TIMISOARA. In noiembrie anul trecut, primarul Dominic Fritz anunta ca administratia sa are in plan sa schimbe infatisarea uneia dintre arterele orasului, Calea Sagului, si sa o transforme in ‘Magistrala Verde’ a Timisoarei.
La inceputul lunii aprilie, Primaria Timisoara a lansat o licitatie ca sa gaseasca o firma care sa remodeleze atat Calea Sagului, cat si bulevardul 16 Decembrie intr-un coridor multimodal.
La termenul limita pentru depunerea ofertelor pentru „Servicii de proiectare (faza DALI + PT) și asistență tehnică din partea proiectantului pentru obiectivul de investiție ”Coridor de mobilitate Magistrala verde in Timisoara – Bd.16 Decembrie 1989 – Calea Sagului„, luni, s-au inscris doua firme
Este vorba de SC GLOBAL TECH XPERT, cu subcontractanti, si SC F.I.P. Consulting SRL, care mai are un contract in derulare cu Primaria Timisoara, acela pentru proiectul tehnic in vederea modernizarii statiilor STPT de pe linia tramvaiului 1 pe care vor circula garniturile Bozankaya.
Ofertele au intrat acum in evaluare tehnica la Primaria Timisoara, urmand sa fie desemnat un castigator.
Conform documentatiei din SICAP, se urmareste o transformare urbana durabila prin utilizarea solutiilor verzi si digitale prietenoase cu mediul, avand benzi dedicate transportului verde, piste de biciclete, rastele, spatii verzi, statii de reincarcare electrice rapide pentru masini, imbunatatirea sistemului de management al traficului, pentru o fluidizare a circulatiei atat la orele de varf, cat si in afara acestora.
Proiectul va cuprinde 3 segmente de interventie:
1. bulevardul 16 Decembrie, de la Piata Mocioni, cunoscuta drept Kuttl ori Sinaia (fara piata, aceasta urmand sa fie cuprinsa in alt proiect de reamenajare) pana la Piata Iuliu Maniu,
2. Calea Sagului, de la Piata Iuliu Maniu pana la intersectia cu bulevardele Liviu Rebreanu si Dambovita,
3. Calea Sagului, de la intersectia cu Rebreanu si Dambovita pana la Shopping City.
Viteza mai mare pentru autobuze
In ceea ce priveste carosabilul, una dintre cele doua benzi pe sens ar urma sa fie lata de cel putin 3,5 metri si trebuie studiat scenariul in care una dintre benzi sa fie dedicata exclusiv transportului public.
Viitoarele piste de biciclete vor trebui sa aiba o latime de 1,5 metri pe sens, iar trotuarele 2-3 metri. Pentru spatiile verzi e prevazuta o fasie cu latimea de 1,5 metri pe fiecare parte a bulevardelor.
Vor fi reamenajate parcarile intercalate cu aliniamentul de arbori si vor fi puse rastele pentru biciclete. Ar urma sa fie amenajate intersectiile cu strazile care dau in Calea Sagului si in 16 Decembrie, iar in cazul celor cu o banda, vor fi suprainaltate trecerile de pietoni si traversarile pentru biciclisti.
Sunt prevazute si marcaje cu pavaj tactil, contrast de culoare si avertizare sonora pentru persoanele cu dizabilitati, iar statiile STPT vor fi schimbate si dotate cu mijloace de informare moderne.
Va fi studiata si posibilitatea cresterii vitezei de deplasare pentru mijloacele de transport in comun.
Copacii, taiati si inlocuiti cu tei si artari
Cat priveste copacii ce strajuiesc acum cele doua bulevarde, administratia Fritz vrea sa-i taie si sa-i inlocuiasca.
Conform documentatiei pentru licitatie, de la Piata Iuliu Maniu si pana la intersectia cu Rebreanu/Dambovita acum sunt arbori Tamarix, despre care specialistii primariei spun ca nu sunt potriviti in zone cu curenti puternici, si din acest motiv s-au deformat. In locul lor se propune plantarea unor tei argintii.
Cat priveste copacii de pe Calea Sagului catre Shopping City, acum avem frasini imbatraniti ce ar putea fi schimbati cu artari argintii.
Mobilierul ce va fi montat de-a lungul celor doua bulevarde va oferi posibilitatea incarcarii solare a telefoanelor mobile ori a altor dispozitive.
Documentatia si proiectarea 10 luni, santierul pe Magistrala Verde 3 ani
Valoarea estimata a contractului de intocmire a documentatiei si realizarii proiectului tehnic, respectiv de asistenta tehnica este de 1.500.000 de lei fara TVA, adica aproape 360.000 de euro cu TVA.
In 5 luni ar trebui sa fie gata documentatia, iar in alte 5 proiectarea, pentru ca alte 36 de luni sa fie dedicate asistentei tehnice pentru viitoarele lucrari de pe cele doua bulevarde. Santierul, dupa anntarea unui constructor, ar trebui sa dureze 3 ani.
Cand a dezvaluit planul pentru Magistrala Verde, primarul Dominic Fritz preciza ca isi pune nadejdea in bani din Planul National de Redresare si Rezilienta.