Opinia Timisoarei

Drumul de la ‘agentiile de turism’ din Turcia pana la casele parasite din Timisoara, unde smulg parchetul si il pun pe foc. Filmul operatiunilor in care au fost capturati mii de migranti si traficanti. Video

TIMISOARA. Platesc mii de euro pentru a incepe o noua viata in Occident. Strabat peste 6.000 de kilometri si traverseaza ilegal granitele a 7-8 tari dormind sub cerul liber, in adaposturi improvizate, in case parasite, iar cei mai norocosi in centre de refugiati.

Vorbim de miile de migranti care ajung in tara noastra si transforma Romania in placa turnanta a traficului de persoane, in ultimul punct de plecare spre o viata mai buna in Vestul Europei.

In 2020, politistii de frontiera din vestul tarii au descoperit peste 4.000 de transfugi care au trecut ilegal granita cu Serbia. Acestora li se adauga alte cateva mii care au ajuns la noi venind ilegal din Bulgaria.

Cu totii au umflat buzunarele membrilor gruparilor de traficanti de migranti.

Politistii de frontiera au organizat mai multe operatiuni de amploare pentru capturarea calauzelor si a transfugilor. Au ‘aruncat’ in aceasta lupta echipaje la sol, autospeciale cu termoviziune, elicoptere ale Inspectoratului General de Aviatie.

Oamenii legii au lucrat in cele mai multe cazuri cot la cot cu colegii din Serbia.

VIDEO: George Stefanita

Migrantii sunt gasiti fie in localitatile de frontiera, fie pe sosele ori in mijloacele de transport care ii aduc din zona granitelor spre oras. Nu putini sunt cei care sunt descoperiti direct in Timisoara sau Arad. Altii sunt gasiti in tirurile care ies din Romania prin punctul de frontiera de la Nadlac.
4.100 de cetateni straini au trecul ilegal granita cu Serbia anul trecut, spune bilantul Politiei de frontiera Timis. Cu totii au ajuns in tara trecand peste fasia verde.Cei mai multi provin din Afganistan, Pakistan, Irak si Siria. Familiile lor au platit zeci de mii de euro pentru a le asigura transportul pana in Germania, Franta, Olanda sau Suedia.

In Turcia functioneaza asa numitele agentii de turism, unde migrantii depun si achita sume cuprinse intre 15.000 si 20.000 de euro, bani ce reprezinta contravaloarea transportului ilegal prin etape succesive din tara de origine pana in tara de destinatie„, explica ofiterii Inspectoratului Teritorial al Politiei de Frontiera Timisoara.

Fiecare tara pe care o parcurg in drumul spre Occident reprezinta un obstacol depasit, pentru care au insa nevoie de luni intregi. Un asemenea traseu pana in Romania poate dura intre 6 luni si 2 ani.

Una dintre cele mai mari provocari este chiar frontiera Romaniei cu Serbia, si asta din cauza politistilor care monitorizeaza fasia verde dintre cele doua tari.
Migrantii sunt organizati de traficantii din Serbia care ii aduc pana in apropierea zonei de demarcatie dintre state si le arata directia pe care trebuie sa o ia pentru a ajunge in Romania. Traversarea fasiei verzi, spun autoritatile, se face indeosebi noaptea. Ultimele luni ale lui 2020 au insemnat un atac continuu asupra frontierei.

Una dintre strategiile folosite de traficantii de migranti pentru a incerca sa insele vigilenta autoritatilor de frontiera este ‘fortarea’ granitei simultan de catre mai multe grupuri, pe mai multe directii. Migrantii sunt impartiti in 4-5 grupuri, unul principal, prioritar, format din cei care si-au achitat datoria catre traficanti, si celelalte care sunt folosite ca ‘momeala’ pentru a determina fortele de supraveghere sa intervina si sa elibereze in acest fel culoarul pentru grupul principal.

Imediat dupa traversare, grupurile sunt preluate de filiera romaneasca de transport. Vorbim despre cei care ii duc pe migranti din zona frontierei pana in Timisoara sau Arad. Palierul de transport este format din soferi romani sau cetatenti straini cu permise de sedere in Romania. Transportul spre locurile de cazare este, de asemenea, foarte bine organizat.

Microbuzele sau autoturismele in care se gasesc migranti sunt protejate de unul sau doi antemergatori care au misiunea de a verifica traseul. Legatura cu masina de transport se tine prin statii sau telefoane mobile care functioneaza in permanenta. Daca sunt observate echipaje ale politiei de frontiera pe drum sunt create diversiuni, astfel incat sa se elibereze traseul pentru microbuzul cu migranti.

 

In Timisoara, transfugii sunt preluati de urmatorul nivel al gruparii infractionale, care se ocupa de partea de cazare si hrana. Masinile ii lasa la cateva sute de metri de locul cazarii, de unde sunt condusi, pe jos, in grupuri de cate doua – trei persoane, spre pensiunea, apartamentele sau casele parasite unde vor astepta timp de cateva zile pentru a pleca mai departe.

Li se iau telefoanele mobile, nu sunt lasati sa faca galagie, li se iau aceste cai de comunicatie pentru a nu putea transmite date despre locurile in care sunt adapostiti, iar dupa aceea acestia sunt preluati de alti membri ai retelei si transportati la locurile de imbarcare„, explica ofiterii Inspectoratului Teritorial al Politiei de Frontiera.

Atunci cand sunt depistati, migrantii solicita drept de azil in Romania. Li se intocmesc dosare penale pentru trecere frauduloasa a frontierei de stat, dupa care sunt predati reprezentantilor Inspectoratului General pentru Imigrari. Ofiterii IGI ii audiaza, le fac documente de sedere temporara si ii duc in centrele de migranti din intreaga tara, unde sunt cazati pana cand instantele de judecata hotarasc daca urmeaza sau nu sa fie expulzati catre tarile din care provin.
Procesele insa dureaza, de obicei, intre 1 si 2 ani, timp suficient pentru transfugi sa incerce, uneori de 3-4 ori sa treaca ilegal in Ungaria, si de acolo mai departe spre tarile din vestul Europei. Se intorc in Timisoara si se adapostesc in imobile parasite sau chiar in pensiuni, asteptand organizarea transferului spre occident de catre membrii ultimei verigi a filierei.

Transportul spre vest se face, in mod curent, cu automarfare turcesti. Migrantii sunt dusi pana in zona de imbarcare de soferi romani care primesc locatia prin mesaje telefonice.

Documentarea activitatii infractionale a membrilor gruparii se face foarte greu, deoarece toate persoanele implicate folosesc in comunicare cu membrii gruparii aplicatiile criptate (WhatsApp, n.r.). Pe langa acest mod de comunicare, persoanele nu se cunosc intre ele. Toate informatiile sunt trimise, locatii de unde sa fie preluati, unde sa fie adapostite, prin telefon. In palierul de transport sunt folosite autoturisme inchiriate de la firme de rent a car„, mai spun ofiterii de la Politia de Frontiera Timis.

Cele mai multe grupuri sunt depistate in punctele de trece a frontierei de la Nadlac. Migrantii sunt debarcati, trimisi inapoi spre centrele de cazare din intreaga tara, iar soferii retinuti. Apoi incepe ancheta pentru identificarea celorlalti membri ai gruparilor.

Anul trecut, in plina pandemie, 53 de traficanti de transfugi au fost cercetati de procurorii timisoreni si mai multe filiere specializate au fost anihilate.

Majoritatea membrilor gruparilor au fost arestati preventiv sau cercetati sub control judiciar si urmeaza sa fie trimisi in judecata.

VIDEO: George Stefanita

Exit mobile version