TIMISOARA. E perioada de evaluare pentru licitatia lansata de CNAIR in vederea realizarii unui Studiu de Fezabilitate pentru un Drum Expres in Banat. Este vorba despre o posibila sosea, cu 2 benzi pe sens, care sa lege Caransebesul de Resita si, mai apoi, de Voiteg, in Timis.
In fapt, acest Drum Expres ar trebui sa asigure candva conexiunea intre viitoarea Autostrada Timisoara – Moravita – Belgrad si viitoarea Autostrada a Sudului.
La finele lunii iulie s-a incheiat perioada de depunere a ofertelor pentru realizarea acestui studiu cu peste 3 milioane de euro.
„La alegerea alternativelor de traseu, Prestatorul va tine cont de realizarea conexiunii Drumului Expres la reteaua de infrastructura majora, parte din strategia de dezvoltare a infrastructurii de transport, respectiv ‘Autostrada Timisoara – Moravita’ si ‘ Autostrada Sudului’, cat si de infrastructura existenta din zona localitatilor Caransebes, Resita si Voiteg„, se arata in Caietul de Sarcini.
Cercetarea va trebui sa identifice traseul optim, in conditii de relief inalt, dar si de zone inundabile.
Viitorul Drum Expres va avea cate 2 benzi pe sens, insa studiul va trebui sa prevada si optiuni de largire la cate 3 benzi pe sens, in perspectiva ridicarii la rang de autostrada.
„Scopul studiului de trafic va consta in determinarea traficului la momentul darii in exploatare a drumului expres si pentru o perioada de perspectiva de 30 de ani‘, se mai arata in Caietul de Sarcini.
Se recomanda ca razele curbelor circulare ale traseului in plan sa fie astfel alese incat deverul maxim corespunzator sa nu depaseasca 5% (in special pe poduri, viaducte si pasaje).
Se recomanda, de asemenea, ca inclinarea maxima sa nu depaseasca 4%, pentru a se evita scaderea insemnata a vitezei de circulatie pentru vehiculele grele. Iar pentru reducerea riscului de acvaplanare, inclinarea minima nu va cobori sub 0,3%.
Pentru protectia drumului impotriva inzapezirii si a viscolului vor trebui proiectate si perdele forestiere.
In acelasi timp, vor trebui intocmite liste cu potentiale exproprieri de pe traseul viitorului Drum Expres. Acesta va fi prevazut si cu spatii de servicii, parcari si centre de intretinere si coordonare.
Durata de viata proiectata a structurilor din cadrul proiectului va fi de minim 100 de ani, cere CNAIR.
In final, studiul va face si o estimare de costuri pentru amenajarea acestui Drum Expres, costuri ce vor fi foarte mari, intrucat acesta ar trebui taiat in buna masura prin munte.
Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere va plati pentru intocmirea acestei cercetari peste 3 milioane de euro.
„Pana in data de 25 iulie s-au putut depune ofertele pentru Drumul Expres Voiteg – Resita – Caransebes, a fost un singur ofertant, un operator economic privat. Contractul este pe 14 luni pentru studiul de fezabilitate si 4 luni asistenta tehnica si este in valoare de 14,6 milioane lei. Lungimea drumului este de 100 de kilometri si va lega viitoarea Autostrada a Sudului de viitoarea Autostrada Timisoara – Moravita – Belgrad. Urmeaza acum o perioada de evaluari si posibile contestatii„, a declarat pentru opiniatimisoarei.ro Alin Serbanescu, purtatorul de cuvant al CNAIR.
In Romania, in momentul de fata, nu exista niciun drum expres, ci cel mult tronsoane care pot fi asimilate unor drumuri expres. Pentru categoria de sosea „drum expres”, autoritatile au elaborat un normativ, cu specificatii stricte care, in mare, nu difera foarte mult de cele ale unei autostrazi.
Sigur, exista diferente, iar cea mai mare o reprezinta prezenta pe autostrada a unei benzi de urgenta pe fiecare sens. Alta diferenta o reprezinta faptul ca pe drumurile expres, in functie de relief, pot sau nu exista benzi de accelerare/decelerare si ca benzile de circulatie sunt cu 25 de centimetri mai inguste.
Cat priveste viteza de deplasare, aceasta ajunge la maxim 120 km/h la campie.