TIMISOARA. „Eliminam amenzile abuzive pentru cei care circula pe doua roti prin centrul Timisoarei! In 2013 si apoi in 2017, fostul primar si administratia liberala au adoptat doua Hotarari de Consiliu Local (HCL) absurde, care prevad amenzi mari (peste cele din Codul Rutier!) pentru folosirea oricaror mijloace de locomotie nemotorizata in zona centrala. In baza acestor Hotarari, sute de timisoreni au fost amendati in ultimii ani. Prin colegii nostri consilieri Ana Munteanu, Dan Resitnec si Ovidiu Merean am depus un proiect de anulare a acestor HCL-uri, un prim pas spre intoarcerea la normalitate si spre un oras in care toti cetatenii sunt tratati cu respect”, era anuntul triumfator al USR Timis, in 15 martie 2021.
7 luni mai tarziu, in octombrie 2021, consilierii USR cu ajutorul ‘pretiosului’ vot al lui Raul Ambrus, transformau planul in realitate, in ciuda opozitiei vehemente a celorlalti alesi locali care atrageau atentia ca o astfel de decizie ar putea avea consecinte dintre cele mai grave.
Vineri, inevitabilul s-a produs. In plin centrul Timisoarei, o fetita de numai doi ani a fost izbita in plin de un biciclist si ranita pe pietonala Emanoil Ungureanu, unde hotararea USR a deschis strada si circulatiei pe 2 roti.
Va avertizam ca imaginile va pot afecta emotional!
Dupa acest incident, consilierii USR care ‘s-au batut’ pentru redeschiderea strazilor pietonale pentru biciclisti… fie nu raspund la telefon, fie arata ca nu prea au habar de ceea ce au votat.
Ana Munteanu, consilier local si promotor infocat al mersului pe doua roti la Timisoara, a tinut sa precizeze ca ea, de fapt, nu se numara printre cei care au… depus proiectul de Hotarare de Consiliu Local.
„Nu am fost unul dintre initiatorii HCL-ului care permite circulatia biciclistilor in zona pietonala, ci a proiectului care delega Comisia de Circulatie, formata din specialisti, sa decida limitarile si restrictiile in zona. Sunt unul dintre cei care promoveaza mersul pe bicicleta responsabil, tocmai pentru ca sunt mama a doi copii.
Sunt fericita ca biciclistului i s-a deschis dosar penal, cred ca trebuie pedepsit maxim si cat mai serios pentru ca a condus iresponsabil. Ma bucur ca politia isi face treaba pentru ca astfel de personaje sa nu existe in comunitatea noastra, pentru ca nu ajuta pe nimeni„, a declarat pentru opiniatimisoarei.ro consilierul local USR Ana Munteanu.
Dan Resitnec, la vremea aceea consilier local USR (intre timp ajuns sef de cabinet al primarului Dominic Fritz), nu a putut fi contactat pentru a-si spune punctul de vedere pentru ca nu a raspuns la telefon, in timp ce al treilea initiator al proiectului, Ovidiu Merean, dupa ce a cerut date despre accidentul de vineri seara, sustinand ca nu stie clar ce s-a intamplat, a incercat sa se delimiteze de vreo vina morala. Mai mult, raspunsul sau arata ca nu ii este foarte limpede care sunt prevederile hotararii in vigoare, pe care tot el a promovat-o.
„Este regretabil acest accident nefericit, sunt la randu-mi tatal unui baiat de varsta similara fetei lovite. Multa sanatate ii doresc.
Hotararea de consiliu local votata acum 2 ani abroga alte doua hotarari prin care erau impuse restrictii in zona centrala pentru biciclisti si pentru cei care folosesc trotinetele electrice, insa a ramas in vigoare o hotarare cu prevederi similare a comisie de circulatie. Deci se aplica in continuare Codul Rutier, ca in cazul tuturor drumurilor publice din Romania.
Codul Rutier specifica foarte clar ca in zonele pietonale e permis accesul pentru vehiculele riveranilor si celor care presteaza servicii publice “din poarta in poarta”, la o viteza maxima de 5km/h, care nu stanjenesc pietonii si chiar opresc la nevoie. Din ce am vazut, acel curier nu parea sa respecte regulile, deci va raspunde conform legii”, a spus pentru opiniatimisoarei.ro consilierul USR Ovidiu Merean.
Poate fotografia de mai jos ii va reimprospata memoria consilierului Ovidiu Merean. In virtutea HCL-ului initiat de el si de catre colegii sai de partid, pe strada Emanoil Ungureanu, pe care a fost accidentat copilul, biciclistii au voie sa pedaleze.
Intrebat si daca, in eventualitatea initierii unui nou proiect de hotarare in Consiliu, prin care sa se anuleze cea a USR, iar biciclistilor sa le fie interzisa pedalarea pe strazile pietonale, va vota ‘pentru’, Ovidiu Merean nu a mai oferit niciun raspuns.
UPDATE: Dupa publicarea articolului, la mai bine de 3 ore de la solicitarea opiniatimisoarei.ro, consilierul Ovidiu Merean a revenit. La intrebarea legata de felul in care va vota o posibila anulare a HCL, acesta a precizat ca: „Nu mă pot pronunța pe o chestiune ipotetică. Vom discuta în grupul nostru de consilieri și vom lua împreună o decizie, așa cum se întâmplă de altfel cu fiecare proiect de hotărâre de consiliu local„. Despre ultima parte, consilierul judetean USRPLUS Raul Olajos sustine insa contrariul, dupa cum poate fi vazut in sectiunea comentarii AICI.
Cat priveste, schimbarea vitezei maxime admise pentru biciclisti pe pietonale, Ovidiu Merean a facut trimitere la o problema globala.
„Pe orice sector de drum din lume viteza nu e respectată de toți participanții la trafic, însă normal e ca doar cei vinovați să plătească„, a transmis consilierul USR.
Merean a tinut sa faca si o adaugire raspunsului solicitat de opiniatimisoarei.ro.
„Am reușit acum să citesc articolul subsecvent pe această temă și vreau să vă spun că pe strada Emanoil Ungureanu accesul bicicliștilor era permis și înainte de 2020. Atașez captura de pe Google Maps din 2019„, a transmis consilierul local.
Primarul Dominic Fritz, in pozitia strutului in privinta accidentului de pe pietonala
Daca in cazul unor accidente rutiere, primarul Dominic Fritz se precipita rapid pe pagina sa de Facebook, indiferent ca e zi sau noapte, ori weekend, unde posteaza mesaje sforaitoare, la care mai apoi postacii de serviciu se intrec in infierarea cu manie proletara a soferilor vinovati, de asta data, incidentul grav care implica un biciclist NU exista pentru edil.
Pana la ora redactarii acestui articol, la aproape 20 de ore de la ranirea copilasului pe strada pe care pietonii si biciclistii o impart gratie USR, primarul nu a comentat pe Facebook in niciun fel cele petrecute si nici nu a raspuns la telefon jurnalistilor opiniatimisoarei.ro. Aceeasi atitudine a adoptat-o si purtatorul sau de cuvant, Bogdan Marta.
Cosmin Tabara: Vom cere de urgenta interzicerea circulatiei bicicletelor in toata zona pietonala!
Singurul din conducerea municipalitatii care a reactionat imediat dupa accident a fost viceprimarul liberal Cosmin Tabara, care a anuntat ca grupul de consilieri locali PNL va depune, de urgenta, un proiect prin care sa indrepte decizia useristilor si sa se interzica circulatia bicicletelor in toata zona pietonala.
„Eu si echipa consilierilor locali ai PNL vom cere, in prima sedinta de Consiliu Local, adoptarea de urgenta a unei hotarari care sa interzica circulatia bicicletelor in zona pietonala!
Sunt convins ca nimeni, indiferent de culoarea politica, nu isi doreste sa devina calaul unor oameni nevinovati. Desi, aceasta a fost una din primele intiative ale USR in Timisoara.
De ce e nevoie sa traim tragedii ca sa vedem realitatea?
Am spus din primul moment ca bicicletele nu au ce cauta in Cetate, pentru simplul motiv ca pot pune in pericol siguranta celor care circula in zona. Sincer, e unul din acele momente in care mi-as fi dorit sa nu fi avut dreptate„, a transmis viceprimarul Cosmin Tabara.
Hotararile de consiliu care permit circulatia bicicletelor in zona pietonala, adoptate la limita, dupa indelungi discutii in contradictoriu
Depus in luna martie 2021, proiectul de hotarare care da unda verde circulatiei biciclistilor si trotinetistilor in zona pietonala din centrul orasului era adoptat abia la finalul lunii octombrie 2021, cu 14 voturi. S-au strans cele 13 voturi ale alesilor USR la care s-a adaugat cel necesar pentru majoritate al consilierului dat afara din PNL Raul Ambrus.
Inca de atunci, de la momentul adpotarii HCL, mai multi alesi locali isi exprimau revolta legata de aceasta schimbare si atrageau atentia ca, inclusiv daca este reglementata viteza maxima de circulatie a vehiculelor pe pietonale, aceasta nu va putea fi controlata.
„Cine se grabeste atat de tare pe pietonala incat sa nu poata merge pe langa bicicleta aia nenorocita? Pentru ca, domnule, hai sa ne gandim la siguranta. Intr-o zi si dumneavoastra veti fi in varsta, si dumneavoastra aveti copii. Pana acum nu s-a dat nimeni cu fundul de pamant ca trebuie sa mearga pe jos prin centru (…) Este o aberatie acest proiect, in concluzie, si nu fluidizeaza si nu avantajeaza pe nimeni….„, spunea atunci consilierul PNL Simion Mosiu.
Punctul sau de vedere a fost sustinut si de un alt consilier local.
„Copilul meu a fost victima unui biciclist care a dat peste el. Va rog sa fiti responsabili. Ganditi-va ca sunt copii mici care fug din stanga in dreapta, nu sunt constienti de pericol si oricand pot sa intre intr-un angajat de la Glovo, de la Tazz si asa mai departe. Ganditi-va serios si echilibrati situatia in asa fel incat copiii orasului sa nu aiba de suferit„, indemna si consilierul PNL Adrian Lulciuc in 2021.
In urma votului de atunci, se stabilea revocarea a doua hotarari ale administratiei precedente, prin care se interzicea circulatia bicicletelor, tricicletelor, monocicletelor, trotinetelor, skateboard‐urilor, hoverboard‐urilor, segway‐urilor, rolelor etc. in zona centrala a Municipiului Timisoara, respectiv in Piata Victoriei, Piata Libertații, Piata Sfantul Gheorghe, Piata Unirii, str. Alba‐Iulia, str. Vasile Alecsandri, str. Marasesti (pe tronsonul cuprins intre str. Gheorghe Lazar si str. Gheorghe Dima) str. Eugeniu de Savoya, str. Gheorghe Lazar (pe tronsonul cuprins intre str. Emanoil Ungureanu si Piata Unirii), str. Florimund Mercy, str. Enrico Caruso, str. General Praporgescu, respectiv se stabilea scaderea cuantumului amenzilor.
***
Va reamintim, vineri seara, o fetita de 2 ani a ajuns la spital, dupa ce a fost izbita in plin de un curier pe bicicleta, pe o strada pietonala din centrul Timisoarei. Din fericire, micuta se simte bine, iar medicii, dupa o serie de investigatii si ore de monitorizare, au decis sa o externeze.
Biciclistul, in varsta de 26, este cercetat pentru vatamare corporala din culpa si parasirea locului accidentului fara incuviintarea politiei.