TIMISOARA. Raul Olajos, vicepresedinte al USR Timisoara si consilier judetean, fost sef al PLUS Timis inainte de fuziune, face o analiza la rece a modului in care e administrata acum Timisoara si vorbeste deschis despre felul in care Dominic Fritz conduce filiala judeteana a USR.
Olajos foloseste cuvinte precum ‘zeloti’, ‘secta’, ‘lipsa de experienta’ sau ‘naivitate’. Reprezentantul USR Timisoara vine cu explicatii si nu se fereste sa spuna lucrurilor pe nume.
– Mai multi membri ai USR au parasit partidul, filiala se confrunta cu plecari masive si critici tot mai virulente in spatiul public privind modul in care este condusa organizatia judeteana de catre Dominic Fritz. Au fost chiar acuzatii de dictatura, iar unii membri au fost suspendati sau chiar exclusi din partid. De ce credeti ca se intampla toate aceste lucruri? Cine este vinovat?
– E simplu. Aici ma despart complet si total de Dominic Samuel Fritz, presedintele filialei Timis a USR. Este inacceptabil sa duci o cruciada din exterior in interior, sub un val puritan de curatire, si de a tine zelotii in prima linie si a-i rasplati.
E ceva… pentru un om care nu a facut politica, care a intrat, si-a rupt din timpul pe care il dedica zonei private si a venit cu un mesaj initial, cel putin naiv, daca nu inocent. E absolut uimitor, eu inteleg multe, dar aici eu ma despart cap-coada de tot ceea ce inseamna conducerea filialei USR Timis, pentru ca eu am condus o filiala, e adevarat mai mica, a PLUS, si, credeti-ma, e foarte complicat sa conduci oameni si sa ii impaci pe toti… E inerent sa fii criticat, e absolut o proba de democratie. Daca nu esti criticat, e grav. Adica, ajungi sa vorbesti despre o secta, ajungi sa vorbesti despre zeloti si ajungi sa vorbesti despre cruciade, cand, de fapt, noi ar trebui sa facem compromisuri in sensul de colaborari cu alte organizatii care reflecta si reprezinta alte profile de cetateni si impreuna sa eficientizam o administratie locala sau judeteana. Aici trag linie. Nu am exclus absolut pe nimeni in tot mandatul meu, desi am fost facut si eu in toate felurile. Modul asta de a cenzura, ca o garda pretoriana, in care doar oamenii care proslavesc confirma, sunt cei doriti, e si foarte periculoasa si foarte paguboasa. Din experienta manageriala, spun ca il va costa enorm de mult pe el insusi, ca presedinte de filiala si ca primar, pentru ca nu are o oglinda si o supapa care sa il corecteze.
– Face Dominic Fritz aceeasi greseala ca Nicolae Robu care s-a inconjurat de yesmeni?
– Da. Altfel marketata, dar este aceeasi greseala. E greseala clasica a liderului, in care stai intr-o zona confortabila cu cei care iti confirma propriile perspective. Au plecat multi oameni si cel mai grav este ca e absolut impotriva spiritului Timisoarei. Sa ne uitam numai la imnul Timisoarei. Spiritul Timisoarei, in profunzimea lui. Ideea e ca ne-am castigat dreptul de a avea opinii complet diferite, critice, iar astazi, din pacate, USR in Timis permite atat de dozat dezbateri, incat ele sunt cvasi-inexistente si, automat, duc la excluderi. Probabil urmatorul interviu o sa il am intr-o alta stare juridica.
– E o secta USR?
– Nu as spune ca e o secta astazi, dar este departe de un partid, cum suna ideologia, de centru-dreapta modern. Daca asta e ‘centru-dreapta’ si daca mai este si modern, inseamna ca nu intelegem noi. Desi, eu inteleg germana, sa stiti.
– Apar din ce in ce mai multi contestatari ai lui Dominic Fritz, chiar in interiorul partidului. Inclusiv din zona USR foarte apropiata de Dominic Fritz… Cum s-a ajuns la asa ceva dupa doar 2 ani?
– Sunt cativa membri care au fost exclusi, oameni cu experienta, care au stat in echipa lui. I-a fost atat de teama de lipsa de unitate, incat a anulat orice alteritate. Adica a ajuns in extrema cealalta.
In general, sa stiti ca dictaturile asa apar. Apar sub o amenintare groaznica a celorlalti, in care noi, ca sa va salvam, trebuie sa inchidem lucrurile, nu se discuta cine e nebunul care sa isi asume. Pana la urma, motivul pentru care oamenii s-au dezactivat, si nu se mai implica foarte mult, a fost acesta: nu au mai avut loc la masa dezbaterii… Adica vii si lucrezi intr-un anumit fel, unde intai dam noi, cand iti dam noi. Culmea e ca nu stii exact cine da. E cumva echipa nucleu, care o fi aia, de zeloti. Dar, in esenta, cred ca noi, care avem de dus un mandat public, avem si o obligatie de a fi purtatorii de cuvant ai celor care au tras, au muncit in acest proiect si nu s-au mai regasit intre timp sau au fost pur si simplu marginalizati. Si asta pentru ca, probabil, nu s-au incadrat in ‘Patul lui Procust’, sa il numim ‘Patul lui Fritz’, dupa dimensiunile care trebuie.
E trist pentru ca e asa, e trist pentru ca vine pe un mesaj complet opus fata de cel cu care ne-am promovat si am castigat increderea oamenilor. Autenticitatea, in general, e considerata naivitate politica. Nu intri in zona de activism si propaganda. Nu e bine. Pe mine ce ma surpinde… noi am spus ca schimbam regulile jocului, dar noi acum, de fapt, incercam sa jucam dupa regulile partidelor traditionale si sa ii batem, cand ei au si experienta de partea lor. Intelegeti unde e abordarea lipsita de tact si strategie? De ce sa o faci? Daca ai zis ca schimbi regulile jocului, s-ar putea unele sa nu iti reuseasca, dar macar incearca. Ai o obligatie. Eu inteleg ca probabil pentru marii strategi politici, Drula, Ghinea, Barna si alti profunzi politicieni sau strategi, nu cadreaza o abordare de acest gen.
– E dictatura in USR Timis?
– In mod sigur nu este dreapta moderna si nu este democratic.
– Daca ar fi sa faceti o scurta analiza a actualei administratii USR a orasului Timisoara, cum ati caracteriza-o?
– As formula-o cam asa: a inceput ca o cruciada si, din pacate, a trebuit sa se si comporte ca o cruciada, pentru ca, de obicei, cand te calibrezi fata de propriul aparat, fata de electori, fata de mediul pe care trebuie sa il administrezi, in acest caz fata de urbe, cu exigente din acestea cuprinse in concepte si sloganuri, si nu ai in vedere obiective foarte simple si foarte-foarte specifice, recunosc, greu de indeplinit… Ca sa dau exemple concrete, un obiectiv simplu si specific ar fi fost imbunatatirea drumurilor din interiorul urbei, care poate sa insemne de la actiunile SDM, unde reparam, pana la ceea ce inseamna o curatenie, o igiena de zi cu zi, sau o imbunatatire a timpilor de asteptare in statiile de tramvai sau troleibuz. Vorbim de mobilitati urbane si concepte complicate, dar nu bifam lucruri foarte simple. La Cluj se asteapta 14 minute, sau intre 7 si 14, la Oradea intre 3 si 9, la Timisoara 3-7 minute. Adica elemente de genul acesta.
– Nu au avut un plan?
– Un plan sunt convins ca a existat. Din pacate, planul nu a fost unul usor de implementat. Au avut un program foarte dens conceptual. Administratia, in schimb, cu foarte putine instrumente de implementare concrete. Si aici se vede ca vorbim despre o lipsa de experienta si vorbim de un inceput in administratie si, din pacate, un inceput in management si organizare, in ansamblu.
– S-au lovit cei din administratia Fritz de realitatea din teren?
– Administratia s-a lovit de realitatea din teren. E usor sa vorbesti si sa formulezi planuri cincinale, obiective preluate, de la termeni precum smart city pana la digitalizari integrate, dar, in concluzie, te lovesti de numarul de unitati PC si cum sunt integrate in interiorul unei organizatii, te lovesti de o organigrama. Un manager experimentat radiografiaza destul de repede numarul de directii pe orizontala si pe verticala si observa un grad de incarcare… si ajungem la un paradox de genul ‘vrem eficienta, dar noi marim, de fapt, numarul de oameni si organigrama’, pentru ca avem senzatia ca intarzierile in autorizari sau in relatiile cu cetatenii se rezolva cantitativ. Nu. Ele se rezolva integrativ, iar aici e nevoie de o experienta a managementului de zi cu zi. Deci… o cruciada cu multe lipsuri si inceputuri in ceea ce inseamna experienta operationala. Asa pare.
– Una dintre cele mai grele probleme cu care se confrunta administratia Fritz este cea a Colterm? Unde credeti ca s-a gresit?
– Aici as analiza lucrurile pe doua paliere. Unul al cauzelor pe care nu le putem influenta, si aici, stim cu totii, e vorba de criza energetica care s-a aliniat foarte ghinionist cu obiectivele administratiei, si celalalt palier, al cauzelor imediate, unde probabil s-ar fi putut face lucruri mult mai simple si mai concrete. Dar, iarasi, aici e nevoie de experienta in ceea ce inseamna organizarea unei companii aflata in dificultate. Este indubitabil faptul ca la orice audit extern, indicatorii Coltermului, la preluare, nu erau intr-un standard optim. Adica gradul de indatorare, numarul de zile de intarziere a anumitor furnizori…
– Dar toate acestea erau cunoscute…
– Se stiau, in principiu, si probabil, retroactiv, desi e cumva retrofactual, era mult mai simplu sa fi accelerat insolventa deja la momentul preluarii mandatului. Acolo a fost o intarziere si e cumva iarasi o lipsa de experienta. E foarte complicat de gestionat o insolventa cand vorbim de patrimoniu, cand vorbim de creante ale bugetul de stat, adica de datorii la Finante, cand vorbim de securizarea patrimoniala, adica a salva acel patrimoniu, pentru ca e al orasului, chiar daca e operat de o subordonata. Si aici nu ajunge sloganul, nu ajunge programul de eficientizare a termiei, si asa mai departe, ci trebuie sa rezolvi lucruri simple, iar lucrurile simple inseamna cum demontezi masina in timp ce o si folosesti. Fara suparare, aici experienta si-a spus cuvantul. Sa ne uitam la echipa operationala de management a primariei…
– Dar in campania electorala ni s-a spus ca exista solutia in privinta Colterm
– Asta e una dintre problemele de principiu. In general, politicul spune foarte multe si realizeaza concret foarte putine. Ce ma ingrijoreaza pe mine e ca noi, astia noii in politica, am venit impotriva acestui curent. Am aparut pe urmatorul mesaj: toti cei de dinaintea noastra, galbeni, rosii, colorati intr-un fel sau altul, spun una si fac alta, si lumea nu are incredere, dovada ca nu iese la vot. E foarte simplu indicatorul. Cand ai o prezenta de 40-50 la suta, inseamna ca lumea nu are incredere in tine.
Am aparut si am spus: Ok, noi ce spunem aia facem si ne uitam de mai multe ori inainte de a spune, pentru a castiga increderea si pentru a oferi o alternativa la politica traditionala. Din pacate, administratia noastra a contrazis asta si nu trebuie sa ne ascundem dupa deget, in spatele unei propagande. Oricum o invartim ca mesaj public, realitatea e destul de simpla. Au fost zile cand nu a fost caldura, pretul energiei a crescut, evident si factura utilizatorilor de termie centralizata. In concluzie, probabil e nevoie de o abordare foarte rapida a restructurarii companiei cu profesionisti externi, validati practic, adica cu solutii deja in buzunar, care au mai facut lucrul acesta, la Oradea, la Iasi, care au bifat proiecte de genul acesta. Pentru ca orice experiment in care incerci tu inovatii intr-o situatie de restructurare e foarte riscant si sansele de reusita sunt, matematic, foarte mici.
– Au trecut doi ani din actualul mandat si deja administratia Fritz se confrunta cu primul dosar de cercetare penala, e adevarat, in rem, cel privind neachizitionarea certificatelor de poluare pentru Colterm, care a atras amenzi de 35 de milioane de euro. Ce impact are acest lucru asupra USR?
– Povestea penalului, in general, este o poveste foarte tehnica. Ea vinde foarte bine din punct de vedere public si, trebuie sa recunoastem, miscarea USR a crescut si a aparut pe sloganul „Fara penali in functii publice”. Adica, s-a folosit de impactul mediatic al notiunii cuvantului si a ceea ce inseamna, ca, de fapt, in spate inseamna hotie, pe romaneste spus. Dar, din punct de vedere al unei incadrari juridice, condamnari, si asa mai departe, sunt foarte multi pasi si devine foarte tehnic. In concluzie, nu m-as duce pana acolo incat sa vorbesc astazi de o incadrare penala a administratiei Fritz. Multe greseli face administratia Fritz, dar asta penala as tine-o destul de departe, din motive pur tehnice. Nu suntem noi in masura, decat tot asa, ca manipulare, si activism, si propaganda sa formulam si sa punem etichete de genul acesta. Exista organe de ancheta care trebuie sa isi faca treaba. Eu sunt un expert judiciar care face si expertize financiar – contabile si in zona penala. Stiu cat de complicata e o incadrare penala, asa ca nu as fugi acolo. Acuma e folosita de adversarii politici, daca USR a folosit-o inainte sa ajunga in administratie, si a folosit-o bine…
– Daca, totusi, s-ar ajunge la o incadrare penala, ce pozitie ar trebui sa aiba USR?
– Exigentele si rigiditatea mesajului pe care l-a dat USR de-a lungul anilor nu permit o relativizare a vinei din punctul acesta de vedere. Asta daca e sa fim consecventi, daca se ajunge la o condamnare de un tip sau altul sau la o urmarire in zona unei infractionalitati economice sau administrative…
– A fost si acel raport al Curtii de Conturi la Colterm, in care se vorbea si despre delapidare, respectiv instrainare de bunuri aflate sub sechestrul ANAF, suna penal…
– Da, l-am citit atent si l-am citit si cu un ochi tehnic, norocul face sa inteleg si tehnic cum stau lucrurile acolo. Curtea de Conturi trebuie sa isi faca treaba si sa ridice suspiciunile, sa le puna pe masa. Dar, daca stau in picioare, tin strict de competenta organelor de procuratura, care trebuie sa demonstreze asa ceva. Intr-o situatie de reorganizare a unor companii, de multe ori esti foarte… la limita. Ca sa va dau un exemplu simplu si notoriu. Poate cel mai bun primar din tara, domnul Bolojan, la Oradea, a restructurat termia centrala a municipiului si are si el, din cate stiu, anumite reziduuri penale in urma restructurarii, desi ma indoiesc ca astazi cineva se indoieste ca nu a decis eficient, dovada ca acum Oradea este stabila din punct de vedere energetic, si nu numai.
Aici nu m-as duce, e multa propaganda pe care partidele traditionale o intorc impotriva mesajului initial al USR.
In schimb, daca ma intrebati, problema e abordarea asta hiperexigenta care a venit ca mesaj public, extrem de rigida, cumva spre o secta mai degraba, decat ca un partid politic, ca vrem oameni noi. Cand aud de ‘oameni noi’, ma inspaimant… Nou a fost omul si in Renastere, nou a fost si la Revolutia franceza, a venit dupa aia, si mai nou, in perioada nazista, samd. Cumva, inteleg ca a fost un plan de marketing politic care astazi se intoarce impotriva celor care l-au promovat si sustinut. Aici reprosez o lipsa de viziune in pasi. In pasi indelungati.
– Sunt mai multe societați din subordinea Consiliului Local unde a fost schimbat Consiliul de Administratie si au fost numiti membri, simpatizanti sau apropiati ai USR ori ai consilierului Raul Ambrus care il ajuta pe Dominic Fritz sa treaca proiectele in CLT. Cum comentati? Este normal sa se intample astfel de lucruri? Vorbim de o politizare a functiilor? Adica USR este la fel ca partidele pe care le blama?
– Eu o vad in felul urmator: pur si simplu administratia s-a lovit de realitate. Initial, suntem in acelasi cadru problematic al mesajului pe care s-a construit noul val de politica. S-a vorbit de meritrocratie si depolitizarea functiilor publice. Asta era termenul pe care il foloseam la televizor si in parlament, de dimineata pana seara. Cat priveste depolitizarea, in momentul in care ar fi trebuit sa se faca efectiv, au inceput sa se intrebe „dom’le, dar pana unde e depolitizarea, pentru ca, daca le scoatem la concurs (posturile, n.r.), ce garantie avem ca nu ne trezim cu PNL-isti, PSD-isti”, care, culmea, sunt foarte buni profesional, pentru ca au experienta, unii au facut scoala mai tarziu sau mai devreme. Nu inseamna ca, daca esti PSD-ist sau PNL-ist, nu ai competente intr-un domeniu. Dimpotriva, au fost zone unde au avut timp sa aiba experienta. Si, atunci, administratia s-a trezit cu o problema managerial-operationala in care voia si oameni de incredere, pentru ca un Consiliu de Administratie, pana la urma, da directia unui program de reorganizare a unei companii, iar mesajul public pe care l-a mostenit USR de la origine a fost „fara numiri politice”. Si, probabil, decizia a fost ca e mai putin riscant sa punem oameni pe care ii stim, decat oprobriul public.
Aici eu nu as vedea lucrurile atat de grave si atat de negre. In schimb, da, e o disonanta, adica avem aceeasi problema: una spunem si alta facem. Trebuie sa ne decidem. Ori nu mai spunem aia, si atunci il dam afara pe Ciolos ca vine si zice: „stai putin, pana acum am avut un mesaj pe care l-am marketat si construit pentru a ne diferentia de ceilalti, dar haideti sa conlucram si sa aratam ce inseamna modernizarea Romaniei concret, cu institutia X, cu reforma administrativa, cu reforma constitutionala”… sau „A, pai nu-i ok ca tu vrei sa schimbi lucrurile brusc si nu le negociezi, nu le tranzactionezi”. Si atunci ajungem la intrebarea… pai e organizatie politica sau e secta?
In concluzie, a intrat ca orice lider intr-o capcana si a decis intr-un anumit fel in care, va spun sincer, eu nu as fi decis. Si nu pentru ca ma cred mai destept decat Fritz, ci pentru ca exista o solutie, e adevarat complicata: sa scoti pur si simplu posturile la concurs si sa risti sa lucrezi cu PSD-isti, PNL-isti si altii, cum le zic zelotii… ‘infiltrati’, dar competenti. Pentru asta trebuie sa ai o abordare nu de cruciada, ci una pur conlucrativa. Pentru ca administratia, de oriunde din lumea asta, are nevoie de conlucrare. Plus ca noi am zis ca venim cu mesajul de unitate. Pai unitate cu cruciada? Si zicem ca aia sunt hoti? Eu trebuie sa decid ca aia sunt hoti? Eu fac plangeri, sa vina organul de cercetare si sa il catalogheze ca e hot. Daca nu il catalogheaza, vin din nou si spun ca aia la randul lor sunt numiti politic… Pai asa nu se termina niciodata… De aici, de la a veni si a spune intruna ca tu vii si purifici, cureti, schimbi… cand mai construiesti? Intri intr-un blocaj, si asta tine de o maturitate de leadership. Pot sa cred in buna intentie si a lui Latcau, si a lui Fritz, si a lui care o mai fi pe acolo, in zona executiva. In schimb, in mod clar concluzionez lipsa de maturitate si capacitate de conlucrare din pozitia de leadership.