TIMISOARA. Consilierii locali din Timisoara au interzis Ingerii Galbeni, dar si alte firme care ofera servicii de ridicari masini. Acestea nu vor mai avea voie sa incheie contracte cu marile magazine din oras, pentru a ridica sau bloca masinile din parcarile private, dupa ce municipalitatea a primit o serie de plangeri de la timisorenii care s-au trezit cu autoturismele ridicate din parcarile supermarketurilor din oras.
CITESTE SI: Parcarea magazinului Profi din Calea Sagului a devenit o capcana nocturna in care ‘bantuie’ Ingerii galbeni
Marti, consilierii locali au aprobat un proiect de hotarare care le interzice, de fapt, marilor magazine sa incheie contracte pentru controlarea parcarilor cu alte firme decat cele autorizate de primarie. In acest caz, Societatea de Drumuri Municipale.
„Toate centrele comerciale au obligatia sa deschida parcarile pentru clientii acestora sau sa controleze accesul acestora in bariere. In cazurile de mai sus, centrele comerciale au obligatia de a instiinta clientii cu privire la modalitatea de parcare, respectiv perioada de timp oferita pentru parcarea vehiculelor clientilor, precum si sanctiunile in caz de neconformare. Se interzice blocarea, ridicarea, transportul si depozitarea vehiculelor de alte unitati cu exceptia celor autorizate de Primaria Timisoara. Se interzice depozitarea vehiculelor ridicate in alte spatii decat cele aprobate de Primaria Timisoara. Nerespectarea prevederilor se sanctioneaza contraventional cu amenda de la 2.000 – 2.500 de lei”, se arata in proiectul de hotarare.
Nici cei de la Iulius Mall nu vor mai avea voie sa blocheze rotile masinilor lasate prea mult timp in parcarea din aer liber, doar daca blocheaza accesul, a tinut sa precizeze primarul Nicolae Robu. Acolo erau deja reguli, iar cei care nu le respectau se trezeau cu rotile blocate si amenda.
Consilierii locali sustin ca au primit sesizari chiar si de la reprezentantii unor supermarketuri din oras, care se plang ca timisorenii care locuiesc in zona isi lasa masinile ore intregi in zona, blocand astfel accesul cumparatorilor.
„Locatarii parcheaza pe parcarea magazinului din intersectia Calea Sagului cu Rebreanu si ingusteaza vadul comercial. L-am intrebat pe proprietar daca nu se poate rezolva problema cu bariere si mi-a spus ca ar ingreuna foarte mult intrarea in intersectie, pentru ca s-ar crea cozi acolo”, a spus Bogdan Herzog.
Viceprimarul Dan Diaconu a tinut sa precizeze ca exista un proiect pentru amenajarea a 70 de locuri de parcare in zona Luceafarului si ca astfel se va rezolva problema locurilor lipsa.
O parte din consilieri considera ca hotararea este ilegala. Mai multi consilieri au fost nelamuriti de modalitatea in care se autorizeaza firme pentru serviciul de blocari sau ridicari masini. Unii chiar au cerut sa se faca proiecte de hotarare pentru fiecare firma autorizata. Proiectul a fost initiat de consilierul PSD Alfred Simonis.
„La articolul 2 scrie ca este interzisa ridicarea altor unitati cu exceptia celor autorizate de PMT. Ma tem ca si altele se pot autoriza. Macar sa primim o informare inainte de a se autoriza o alta societate”, a spus Alfred Simonis.
Consilierul local Adrian Orza sustine ca abuzul practicat de firmele care ridica masini de pe domeniul privat depaseste orice limita, insa nu trebuie depasit cadrul legal.
„Ne hazardam sa dam niste reguli si sa oprim un abuz, dar facand un alt abuz, administrativ. Sa gasim o solutie aplicabila din punct de vedere juridic. Cred ca sunt niste lucruri din punct de vedere juridic foarte interpretabile. Din pacate, cei de la Protectia Consumatorului nu s-au implicat acolo”, a sustinut Orza.
„Firmele trebuie sa faca contracte cu SDM sau cu o alta firma care ajunge sa fie autorizata de catre municipalitate, mi s-au adus toate garantiile ca este in regula. Nu este obligatoriu sa fie SDM, este obligatoriu sa fie un operator autorizat de catre municipalitate, la ora actuala este doar SDM. Exista o procedura de autorizare”, a tinut sa precizeze primarul Nicolae Robu. Serviciul Juridic a avizat deja de legalitate hotararea.
„Eu propun sa mai facem un amendament prin care sa imputernicim, de exemplu, Directia Tehnica, sa elaboreze o procedura de autorizare pentru societatile care doresc sa faca astfel de servicii pentru Timisoara. Eu ma tem sa nu fim dati la un moment dat in judecata pentru ca obligam un privat sa faca un contract cu o societate care este a noastra”, a atras atentia Boncea.
A intervenit la un moment dat si consilierul Radu Toanca, care a spus ca „in momentul in care un centru comercial obtine autorizatie de construire, conform legilor urbanismului, se obliga ca in zona parcajelor sa existe anumite reguli pentru public. SDM este de 10 ori mai ieftina, mai corecta si mai civilizata”.
Robu: Proprietarii au obligatia sa puna bariera
Primarul Nicolae Robu le transmite societatilor comerciale ca daca vor sa reglementeze situatia din parcari, trebuie sa-si puna bariere.
„Pe parcarile agentilor comerciali nu se mai poate interveni pentru ridicarea masinilor sau pentru blocarea rotilor. Proprietarii au obligatia sa puna bariera daca doresc sa restrictioneze accesul, daca nu doresc asta, atunci trebuie sa lase parcarea cu acces liber si nu au motive sa mai blocheze roti”, a precizat primarul.
Intrebat daca firmele vor fi obligate sa incheie contracte cu SDM, primarul a raspuns ca nu. In proiect nu scrie nimic de genul acesta, insa firmele sunt obligate sa incheie contracte cu o firma autorizata, momentan SDM fiind singura.
„Daca se va ajunge sa fie nevoie de ridicarea unor masini care incurca in mod evident traficul, atunci interventia poate fi facuta numai de operatori autorizati de catre municipalitate. La ora actuala, stiu ca operator autorizat este SDM. In principiu, si cei de la Ingerii Galbeni ar putea fi autorizati, dar cu indeplinirea unor conditii de autorizare”, a conchis Robu.
Pana la urma, proiectul a fost aprobat cu 21 de voturi „pentru”, fara niciun amendament. Un singur vot a fost impotriva.