TIMISOARA. In scurta vreme, pe strazile Timisoarei vor aparea primele autobuze cu motor electric. Vestea a fost data de primarul Nicolae Robu care a anuntat ca a si iscalit un protocol de colaborare cu firma ce va pune la dispozitie mijloacele de transport pentru testare. Acestea sunt de fabricatie chinezeasca.
Doua astfel de autobuze se vor afla la Timisoara pentru teste incepand din 24 octombrie.
„In urma unui protocol de colaborare, firma Cefin ne pune la dispozitie un autobuz cu motor electric pe care noi sa il testam. El va circula in Timisoara pe un traseu care e stabilit de RATT si in aceasta perioada vom monitoriza parametri de functionare. Pe de o parte, gradul de confort, gradul de satisfactie pe care il confera si parametri energetici. Vom vedea cat sunt costurile si consumurile. Vom compara si costurile de mentenanta. Desigur ca trebuie sa comparam un autobuz nou cu un autobuz cat mai nou, in stare buna, pe care il avem la RATT cu autobuz clasic. Acest experiment ne va ajuta sa ne fundamentam mai solid decizia privind modul in care vom dezvolta parcul auto al RATT. In orice caz, informandu-ne si ce fac altii si care sunt curentele la nivel european si mondial, am ajuns la concluzia ca viitorul este al autobuzelor cu motor electric. Dorim ca ultima achizitie de autobuze cu motor termic sa fie aceasta pe care deja am lansat-o, prin care vrem sa cumparam 15 mini-busuri„, a anuntat Nicolae Robu.
Un autobuz va sta 10 zile la Timisoara, iar celalalt o luna
„Din 24 octombrie vom testa acest autobuz pe traseele din Timisoara – autobuz si troleibuz, unde vom avea analize comparative facute. Linia 33 in mod special, linia 11 si 14 la troleibuz. Vor veni doua autobuze – unul cu 2 usi si unul cu 3 usi. Cel cu 3 usi va ramane in test o perioada mai scurta – cam 10 zile, dupa care va fi retras. Celalalt cu 2 usi este promovat ca proiect pilot, va ramane 30 de zile in test„, a dezvaluit Ioan Goia, seful RATT.
Sistemul de validare ramane la fel, iar biletele vor costa ca si pana acum, dau asigurari reprezentantii Regiei de Transport.
„Autobuzul are nevoie de o incarcare completa in maximum 6 ore sau una rapida in 3 ore. Are cea mai mare autonomie existenta in piata – 250 de km pe incarcare, in conditii de trafic urban. Nu va fi nevoie sa fie incarcat in timpul programului, se va incarca pe timp de noapte. Cand se retrage la depou, se face incarcarea„, spun reprezentantii firmei care aduc autobuzele.
Pretul exact nu a fost dezvaluit de reprezentantii firmei: „Este cam de 2 ori pretul unui autobuz clasic, termic. Undeva intre 300.000 si 400.000 de euro bucata„.
„Noi vom incarca cu energie electrica, asta e participatia noastra, sistemul de incarcare va sta la noi in depou, ne pun la dispozitie gratis acest sistem” a adaugat Ioan Goia.
In medie, un autobuz clasic parcurge cam 200 de km pe zi la Timisoara.