TIMISOARA. La inceputul lunii august, Consiliul Judetean Timis anunta castigatorul licitatiei pentru lucrarile de pe lotul 1 al soselei ce leaga Timisoara de Autostrada Vestului prin Dumbravita.
Dintre cele doua oferte depuse, CJT a ales-o pe cea a firmei Strabag, care sa largeasca la 4 benzi si sectorul de Dumbravita cu celebrii stalpi de sustinere a stalpilor de troleibuz. Aceasta in conditiile in care, dupa rezilierea contractului cu Tehnocer pentru lotul 2 Dumbravita – Giarmata, tot Strabag a preluat si acest tronson sa-l duca la bun sfarsit.
Joi, dupa expirarea termenului pentru o eventuala contestatie, reprezentantii Consiliului Judetean Timis au semnat contractul cu constructorul, astfel ca Strabag va realiza intreg drumul dintre Timisoara si Autostrada Vestului, prin Dumbravita si Giarmata.
„Am ajuns intr-un moment fericit pentru cei care participa la traficul prin Dumbravita si, evident, riveranii acestui drum judetean. Astazi (joi, 17 august, n.r.) am semnat contractul de executie pentru tronsonul 1 din largirea la 4 benzi a drumului judetean 691.
Suntem cu doua saptamani inainte de planul pe care ni l-am stabilit, daca va amintiti, ca pana la 1 septembrie sa avem semnat contractul de executie. Il avem deja semnat chiar de astazi si ma bucur ca putem sa dam drumul la lucrari si pe acest tronson, astfel incat pana la 31 decembrie sa putem circula in conditii de santier inca pe acest tronson, dar sa putem circula pana la autostrada pe 4 benzi si sa nu mai existe ambuteiajele si traficul pe care il vedem in spate derulandu-se.
Sigur, a fost un drum greu, inca mai avem multe de facut, dar avem garantia ca executantul va duce la bun sfarsit aceasta lucrare, asa cum am vazut ca a facut si cu largirea la 4 benzi intre Timisoara si Mosnita, drum pe care l-am inaugurat anul trecut, si asa cum vedem ca se desfasoara lucrarile si pe tronsonul 2, unde pana la sfarsitul lunii vom circula deja la 4 benzi pe absolut toata lunginea acestui tronson, mai putin anumite portiuni unde mai trebuie inca lucrat, la intersectia cu centura si la calea ferata in Giarmata. Inca, acolo, asteptam avizul de la cei de la CFR Infrastructura, dar va veni, sper, intr-un timp rezonabil, astfel incat sa nu se prelungeasca lucrarile.
In rest, aici, pe acest amplasament, in Dumbravita, vom da saptamana viitoare ordinul de incepere a lucrarilor, urmand ca apoi sa predam efectiv amplasamentul cu tot ceea ce inseamna el catre constructor si sa inceapa deja partea de organizare de santier si lucrarile efective pe teren.
Eu ii doresc constructorului spor la lucrari, vreme favorabila, astfel incat sa nu existe intarzieri sau prelungiri, si deschidere maxima pentru orice problema pe care o identifica pe santier si pe care o vom rezolva cu maxima celeritate, evident impreuna cu colegii de la Consiliul Judetean, carora le multumesc pentru implicarea in acest proiect si pentru faptul ca au crezut, asemeni mie, ca putem duce acest proiect la bun sfarsit atunci cand foarte multi nu mai credeau in reusita acestui proiect de finantare si va garantam ca vom atrage toti banii europeni aferenti acestui proiect pana la sfarsitul acestui an„, a declarat Alin Nica, presedintele Consiliului Judetean Timis.
In privinta stalpilor, pentru ca Primaria Timisoara s-a opus in ultimii ani cedarii acestora direct catre CJT, s-a ajuns acum cateva luni si la o solutie agreata de ADR Vest prin care, dintre cei aproximativ 200, vor fi mutati doar 69. Aceasta pentru a nu se pierde banii europeni pe care proiectul ii are asigurati.
Constructorul spune ca, daca Primaria Timisoara nu preda stalpii cat mai grabnic, va fi dificil sa poata lucra si ar putea aparea probleme in trafic, mai ales ca incepe in scurt timp si scoala.
„Sa ne apucam de treaba pana sa mutam stalpii ar fi cam dificil, daca ma intrebati pe mine. Sigur orice problema are o solutie. Daca ma intrebati pe mine, solutii sunt, sa se vrea…. Putem reloca stalpii in prima etapa, dar sa gasim solutii pentru a asigura continuitate in traficul in comun sau cetatenii care tranziteaza acest drum judetean. In special in perioada cand o sa inceapa scolile, la fel. Traficul cetatenilor care ajung cu copiii la scoala, microbuzele de transport in comun ale copiilor. Va trebui sa gasim o strategie impreuna cu dansii pentru a definitiva. (…)
Fac un apel la intelegere din partea dansilor si de un sprijin comun din partea primariei locale in privinta stalpilor. Trebuie dati jos 69 de stalpi…
Datul jos fizic al stalpului nu este o problema. Problema e de toata reteaua in sine, de cum lucreaza, nu pot spune ca astazi mi-a dat drumul la lucrari, maine dau stalpul jos. E foarte simplu, dar este un impact major si trebuie analizat serios. Trebuie mai intai descarcat de tensiune, nu vreau sa inaintez un termen pe care nu pot sa mi-l asum, fiecare situatie are o particularitate, fiecare stalp, fiecare intersectie, nu stim ce alte retele mai sunt pe langa. Vom incerca sa facem aceste aspecte alternativ, in asa fel incat sa nu ne blocam nici pe noi in timpul executiei, sa putem respecta termenul de finalizare a contractului, sa putem sa nu fim nici un factor de stres pentru cetateni, pentru beneficiari, inclusiv pentru riveranii din comuna Dumbravita.
Sunt foarte multe elemente pe care nu le am in momentul de fata. Numarul de elevi care tranziteaza scolile, unde sunt punctele, si atunci trebuie toate acestea, cati participanti sau media de calatori, sa vedem ce efect are intreruperea. Solutii, v-am zis, sunt, dar trebuie foarte multe elemente puse pe hartie si gasit o varianta in asa fel incat noi sa ne vedem de treaba si sa nu incurcam pe nimeni….
In strategia noastra de derulare a acestui proiect, vom lucra pe sectoare distincte. Vrem sa terminam cat mai repede. Se apropie un sezon de iarna. Nu putem sa ramanem cu lucrarile de infrastructura in perioada cu intemperii.
In acelasi timp, ne izbim de un aspect al acestei situatii mai putin placute, de stalpi, cabluri electrice care pot crea in timpul executiei, a procedurilor tehnologice, diverse probleme.
Nu am dori sa avem un accident de munca sau sa cream o problema de genul acesta. Vom trebui sa abordam proiectul la masa impreuna cu partenerii implicati privind relocarea stalpilor, fluenta traficului, dirijatul circulatiei pe strazile laterale.„, a spus directorul tehnic al firmei Strabag Catalin Flamanzeanu.
Presedintele Consiliului Judetean Timis precizeaza ca Primaria Dumbravita si Primaria Timisoara trebuie sa gaseasca solutii pentru devierea traficului, astfel incat transportul in comun sa fie cat mai putin afectat pe perioada lucrarilor.
„Este responsabilitatea Primariei Dumbravita si a Municipiului Timisoara, care au ca atributii legale in gestionarea transportului in comun, sa gaseasca solutii alternative pentru a asigura continuitatea liniei de troleibuz. Sunt troleibuze care sunt hibrid si care pot sa functioneze pe aceasta portiune unde se va da linia jos, si in alt sistem decat cel electrificat, sunt strazi laterale care pot fi folosite atunci cand incep lucrarile de largire, dar tine de Politia Rutiera, de Primaria din Dumbravita si de Primaria Timisoara sa gaseasca acele solutii astfel incat nici transportul in comun sa nu fie intrerupt si nici traficul sa nu fie blocat pe perioada desfasurarii lucrarilor.
Pe portiuni, se propune devierea circulatiei, dar pentru chestiunile acestea, trebuie un proiect depus la Politia Rutiera de catre Primaria Dumbravita, pentru ca ei sunt cei care au in proprietate strazile laturalnice, nu pot sa vin eu de la Consiliul Judetean sa deviez traficul„, a subliniat Alin Nica, presedintele Consiliului Judetean Timis.
Va reamintim, controversatii stalpii de sustinere a firelor de toleibuz fac parte dintr-un proiect vechi al Primariei Timisoara initiat in vremea administratiei Ciuhandu si inaugurat in anul 2015, prin care a fost extins transportul public metropolitan pana in Dumbravita. Proiectul a fost in valoare de peste 17 milioane de lei, finantat in cea mai mare parte de Uniunea Europeana. Nu s-a putut intreveni asupra acestuia timp de 5 ani, insa acest termen s-a scurs deja demult, iar stalpii pot fi mutati pentru a se putea largi soseaua. Singura conditie e, insa, acordul Primariei Timisoara ca beneficiar al intregii instalatii pentru transportul metropolitan.
Tronsonul 2, Dumbravita – Giarmata, a ajuns la mai bine de 80% realizare
Pe celalalt tronson al soselei care asigura conexiunea cu Autostrada Vestului, Strabag munceste in ritm alert, astfel ca la mijlocul lunii septembrie ar putea fi turnat stratul final de asfalt.
„Suntem aproape de 85% grad de realizare, saptamana trecuta am preconizat ca undeva in mijlocul lunii viitoare sa incepem cu stratul final de asfalt si, prin retragere, cu montarea elementelor de siguranta in circulatie, panourile si cu marcajele. Cred ca colegii mei au aratat ce putem face.
Utilaje avem acolo undeva la 50-60, iar oamenii… undeva la peste 100 sunt pe santier„, a declarat directorul tehnic al firmei Strabag Catalin Flamanzeanu.
Alin Nica se declara convins ca, in ciuda rezilierii primului contract si a intarzierilor inregistrate cu licitatiile pentru gasirea noului constructor, nu se vor pierde banii europeni pentru acest drum.
„Noi nu luam in calcul aceasta ipoteza, pentru ca suntem convinsi ca-l vom finaliza in termenul stabilit. Termenul de executie pentru tronsonul 1 este tot de 6 luni, ca si pentru tronsonul 2, deci asta inseamna ca depaseste 31 decembrie anul acesta, insa noi mai avem si cheltuieli neeligibile in proiect si am gandit executia lucrarilor in asa fel incat cheltuielile neeligibile sa fie realizate, in cea mai mare parte, dupa 1 ianuarie 2024, astfel incat sa ne concentram pe absorbirea tuturor banilor europeni, a tuturor cheltuielilor eligibile si a lucrarilor care au caracter eligibil pana la 31 decembrie, si vom face acest lucru.
In consecinta, nu vom pierde niciun euro din acest proiect, iar, conform normativelor europene, noi mai putem continua proiectele pana la 30 iunie 2024, dar pe finantarea noastra sau cu acele cheltuieli care sunt oricum neeligibile din bani europeni.
Multi n-au crezut, ne apropiem de momentul in care se confirma pas cu pas tot ceea ce am zis de la inceputul relansarii acestui proiect, ca nu vom pierde bani europeni, ca vom face aceste lucrari, ca deranjul pentru cetateni va fi minim si, iata, e exemplul concludent, pe care il simte toata lumea – tronsonul 2, si se vede acolo progres in fiecare zi, se vede ca se lucreaza pana la 8-9 seara, se vede ca se lucreaza si in weekend, lucru pe care eu l-am intalnit foarte rar pe alte santiere din tara„, a precizat presedintele Consiliului Judetean Timis, Alin Nica.