TIMISOARA. Orice biciclist trebuie sa stie ca traversarea trecerilor de pietoni pe biciclete este interzisa in Romania, conform legii. Amenzile sunt de cateva sute de lei pentru cei care o fac totusi, iar politistii din Timisoara mai organizeaza din cand in cand actiuni in trafic si ii opresc pe amatorii de plimbari pe doua roti, cu scopul de a le atrage atentia sau de a-i amenda direct.
Primaria Timisoara a incercat sa vina in ajutorul biciclistilor. Reprezentantii municipalitatii au amenajat, in ultimul an, mai multe traversari pentru cei care pedaleaza prin oras. Practic, au trasat piste de biciclete pe langa zebre, in dreptul lor. Potrivit informatiilor obtinute de opiniatimisoarei.ro de la specialistii primariei, avem 144 de treceri de pietoni marcate cu trasee pentru biciclisti – benzi verzi in dreptul zebrelor.
„In conformitate cu datele detinute la nivelul Directiei Tehnice, in Timisoara exista 144 de traversari marcate pentru biciclete la nivelul trecerilor de pietoni”, au declarat, pentru opiniatimisoarei.ro, reprezentantii primariei.
Daca pana nu demult astfel de treceri existau doar in centrul orasului, la 2 pasi de primarie, acestea au aparut si in intersectia din Balcescu, dar si prin altele – in sensul giratoriu de la AEM, pe Mihai Viteazu, vizavi de Spitalului Judetean, pe strada Cluj, in Piata Maria, pe strada Pestalozzi, pe strada Aries, in sensul de la Michelangelo, in Badea Cartan sau pe Bulevardul Bratianu, cel cu palmieri.
Marea majoritate sunt facute ca sa fie facute, muncitorii contractati de primarie „au tras” o banda verde de-a latul carosabilului, dar bordurile nu le-au adus la acelasi nivel. Problema este ca aceste traversari ar trebui sa fie totusi distantate de zebre, insa marea majoritate sunt chiar lipite de ele.
Traversam pe bicicleta sau pe langa ea?
Desi avem piste pe langa trecerile de pietoni, biciclistii habar n-au daca pot trece pe aceste benzi pe biciclete sau trebuie sa se dea jos si sa mearga pe langa ele. Cei mai multi nu coboara din sa. Reprezentantii primariei sustin ca pot lejer sa le traverseze pe sa, dar cei ai Politiei Rutiere nu sunt atat de siguri.
Oficialii primariei sustin ca tocmai din acest motiv le-au amenajat: pentru ca biciclistii sa nu mai fie nevoiti sa coboare din sa la trecerile de pietoni, ei continuandu-si astfel drumul pe pista de biciclete.
Ce spune legea?
In lege (n.r. Regulamentul de aplicare a Codului Rutier) scrie foarte clar ca biciclistilor li se interzice „sa traverseze drumurile publice pe trecerile destinate pietonilor, in timp ce se deplaseaza pe bicicleta”.
Pe de alta parte, in normele de aplicare a Codului Rutier se spune ca „daca pe directia de deplasare exista o pista de biciclete, semnalizata ca atare, conducatorii bicicletelor sunt obligati sa circule numai pe aceasta pista. Se interzice circulatia altor participanti la trafic pe pista pentru biciclete”. Or, specialistii Primariei Timisoara sustin ca aceste piste din dreptul trecerilor de pietoni sunt semnalizate asa cum trebuie, adica sunt legale.
Potrivit viceprimarului Dan Diaconu, legea defineste foarte clar marcajele de traversare pentru biciclete.
„Realizarea pistelor de biciclete in portiunea de traversare a cailor de rulare a autovehiculelor este facuta in conformitate cu legislatia in vigoare (Cod Rutier – definirea pistei de biciclete, art. 135 cu privire la prioritatea acordata de conducatorii de autovehicule), respectiv Standardul Roman de semnalizare rutiera si marcaje rutiere, aprobat in 2004. Pista de biciclete este subdiviziunea partii carosabile, a trotuarului ori a acostamentului sau pista separata de drum, special amenajata, semnalizata si marcata corespunzator, destinata numai circulatiei bicicletelor si mopedelor”, a declarat Dan Diaconu pentru opiniatimisoarei.ro.
Oamenii legii inca incearca sa se edifice daca aceste traversari sunt legale sau nu. Analizeaza chiar exemplul Bucurestiului, unde au fost mari probleme cu legalitatea pistelor de biciclete. Cel putin cu cele de pe trotuare. Reprezentantii Serviciului Politia Rutiera Timis sustin ca vor reveni cu o declaratie oficiala de indata ce vor afla raspunsul la intrebarea noastra.
Cei din Primaria Timisoara, adica exact cei care administreaza drumurile publice, sustin ca este perfect legal ca amatorii de plimbari pe 2 roti sa nu se dea jos de pe biciclete in intersectiile prevazute cu aceste benzi.