TIMISOARA. Satui de promisiuni neonorate din partea Guvernului timisorenii au ajuns la capatul rabdarii si solicita pe toate caile ca centura Timisoarei sa se faca cu prioritate. Mai mult, primarul Nicolae Robu vrea sa le ceara timisorenilor sa iasa in strada pentru soseaua de ocolire a Timisoarei si nu putini politicieni locali s-au urcat pe val pentru a castiga puncte in ochii electoratului.
Ceea ce putini dintre ei sunt dispusi sa ne spuna este ca nici autoritatile locale nu si-au dat prea mult interes, iar daca Guvernul poate fi facut vinovat pentru intarzierea nepermisa a centurii de Sud, pentru faptul ca infrastructura de transport din jurul Timisoarei este inca la nivel de ev mediu, responsabilitatea nu poate fi decat in curtea noastra.
Un studiu efectuat la inceputul anilor 2000 arata ca o modernizare a drumurilor locale existente deja intre comunele periurbane ar reprezenta cea mai rapida si mai ieftina solutie pentru infiintarea unui inel ocolitor in jurul Timisoarei. Practic, un drum judetean care sa ocoleasca Timisoara si care sa fie gestionat de Consiliul Judetean, spre deosebire soseaua de centura sud care se afla in ograda Ministerului Transporturilor. Propunerea este reluata si in Planul de Amenajare a Teritoriului Judetului Timis, un document oficial publicat de Consiliul Judetean inca din 2012, care recomanda reclasarea drumurilor comunale si transformarea lor in drumuri judetene.
Anii au trecut, iar pe proiect s-a asternut praful, insa in tot acest timp, activitatea economica si cresterea exponentiala a traficului auto au facut ca infrastructura rutiera de la periferia Timisoarei sa fie complet depasita.
In realitate, o sosea ocolitoare a Timisoarei exista deja, dar pentru ca ea sa fie coerenta si perfect practicabila, ar necesita investitii de cateva milioane de euro, semnificativ insa mai putin decat proiectul de centura facut de Ministerul Transporturilor si evaluat la 124 de milioane de euro (fara TVA).
Ocolitoarea orasului se compune din drumurile locale care merg aproximativ pe traseul Sag – Sanmihaiu Roman – Sacalaz – Dudestii Noi – Sanandrei – Cerneteaz – Giarmata – Ianova – Remetea Mare – Bucovat – Mosnita Veche – Mosnita Noua – Urseni – Giroc.
Deocamdata doar cateva segmente din acest traseu sunt practicabile, iar despre transportul greu nici nu se poate pune problema.
„Aceasta centura mica, pentru traficul usor ar rezolva multe dintre problemele de trafic din Timisoara. Legarea tuturor comunelor periurbane printr-o retea de drumuri ar trebui sa fie o prioritate. Nu se poate ca localitati aflate la 4-10 km de Timisoara sa nu fie legate intre ele. Sunt multi navetisti care au nevoie de acces spre platformele industriale de la marginea orasului”, a declarat pentru opiniatimisoarei.ro deputatul Catalin Tiuch. El spune ca abia in 2012 Consiliul Judetean a luat in serios aceasta chestiune si a inceput sa faca demersuri in acest sens.
Vestea buna este ca au inceput sa se faca unii pasi concreti, insa, deocamdata, lipseste un plan cu adevarat integrat. O solutie a venit de la Consiliul Judetean Timis care a preluat o parte din drumuri si le-a transformat in drumuri judetene. Unele dintre ele, cum ar fi Sanmihaiu Roman – Sacalaz, Becicherecu Mic – Dudestii Noi – Sanandrei si Mosnita Veche – Bucova sunt programate sa fie asfaltate in 2015, altele, cum ar fi Urseni – Giroc, sunt prevazute pentru 2016. Alte segmente nu au nicio perspectiva.
Intre timp au fost intampinate si unele dificultati. Spre exemplu, intre Sanmihaiu Roman si Sacalaz a fost identifiat un pod care nu aparea nicaieri pe harti, dar care trebuie inclus in planul de modernizare, intre Sacalaz si Beicherec sau Dudesti fie nu exista un drum, fie nu a existat interes din partea autoritatilor locale pentru aceasta legatura.
Alin Nica, primarului comunei Dudestii Noi, spune si el ca ideea e una mai veche: „Eu am propus inca din 2005 realizarea unei semi-centuri a Timisoarei folosind drumurile comunale periurbane. Practic puteam inconjura Timisoara cu aceste drumuri. Ma bucur ca abia anul acesta se incepe a se pune in practica aceasta idee pe care am avut-o in 2005” .
Alte comune cauta solutii pe cont propriu. Recent, comunele Sag si Sanmihaiu Roman si-au unit fortele si au inceput demersurile pentru a depune un proiect de modernitarea a drumului pe fonduri europene, insa la nivel de drum comunal.
„Noi am facut deja ridicarile topo si intabularea pentru cei 3 km aflati pe teritoriul nostru. Ne intereseaza sa se faca acest drum pentru ca ar permite dezvoltarea zonei si ne-ar fi mai usor sa mergem spre zona de vest a judetului, spre Jimbolia si Sannicolau”, a spus pentru opiniatimisoarei.ro Venus Oprea, primarul Sagului.
In schimb primarul din Sanmihaiu Roman, Viorel Bara, ne-a declarat ca si pentru comuna pe care o conduce exista multe avantaje din dezvoltarea acestui proiect, insa tot la judet sta cheia implementarii cat mai rapide.
„Pentru noi conteaza si faptul ca terenul pe care trece acest drum se preteaza la dezvoltarea unei zone industriale si de servicii, cu atat mai mult cu cat avem deja trasa reteaua electrica. Solutie ar fi sa trecem drumul la Consiliul Judetean, asa cum am facut cu drumul Sanmihai – Sacalaz, care a fost transformat in drum judetean si urmeaza sa fie asfaltat anul acesta”, spune pentru opiniatimisoarei.ro primarul din Sanmihaiu Roman, Viorel Bara.
Edilul adauga ca, in lipsa unor alternative, vrea sa inceapa demersurile de intabulare a drumului, pentru ca proiectul sa fie depus in cadrul Asociatiei de dezvoltare GAL.
Cert este ca un inel judetean in jurul orasului ar rezolva doar partial si temporar problema ocolirii, pentru ca un oras modern are nevoie de o sosea de centura si nu doar una simpla, cu 2 benzi, ci chiar la nivel de drum expres. Insa tot atat de importanta pentru viitorul orasului este si dezvoltarea infrastructurii din zona periurbana, fara de care Timisoara nu se poate dezvolta la intregul ei potential. Toti factorii de decizie locali par a fi acord cu acest lucru, mai ramane doar sa se puna de acord si sa transforme proiectele in fapte.
Opiniatimisoarei.ro a realizat un scurt fotoreportaj si va arata cum se prezinta aceste drumuri. Vedeti mai jos, in galeria foto, imagini cu toate drumurile din jurul Timisoarei care, modernizate si unite, s-ar putea transforma aproape intr-o veritabila Centura de Sud.