Programata sa fie inaugurata in aceasta toamna, constructia autostrazii Arad-Pecica, parte din autostrada Arad-Nadlac, a fost oprita brusc in vara, atunci cand constructorul austriac, firma Alpine Bau, a intrat in faliment.
Tronsonul face parte dintr-un imens puzzle numit Autostrada A1 ce ar trebui sa lege Bucurestiul de vama Nadlac. Este practic o prelungire a autostrazii Timisoara-Arad catre granita cu Ungaria.
Opiniatimisoarei.ro a mers pe santierul autostrazii Arad-Pecica, pe care trebuia deja sa circulam si pe care austriecii au construit-o in proportie de 85%. Nu au apucat sa il termine, pentru ca firma mama a intrat in faliment. Totul a fost oprit la sfarsitul lunii iunie, iar o luna mai tarziu CNADNR a reziliat contractul. Potrivit companiei, in prezent este in curs de elaborare documentatia de atribuire aferenta procedurii de re-licitare a contractului. Sansele ca proiectul sa reporneasca anul acesta sunt minime.
Potrivit unor surse din companie, austriecii ar mai fi avut nevoie doar de cateva saptamani pentru a da drumul circulatiei si de maxim 3 luni pentru a termina treaba. Au asfaltat 80 % din drum si mai urmau sa delimiteze benzile, sa monteze parapeti, garduri de protectie, sa termine pasajele si sa realizeze ultimele finisaje.
In loc sa continue, santierul sta pe loc si lucrarile deja efectuate incep sa se degradeze vazand cu ochii. Mai mult, urmeaza sa treaca printr-o iarna grea si ar putea suferi daune serioase, pentru ca lucrarile nu au fost conservate.
Partea buna este ca CNADNR nu a lasat santierul prada hotilor si a instituit o paza mai ceva ca la un obiectiv militar. Echipa noastra a intalnit nu mai putin de 6 echipaje ale unei firme de paza si securitate din Timisoara care patrulau de zor.
Iata cum se prezinta autostrada, pas cu pas, de la Arad la Pecica!
CENTURA ARAD. Tronosonul incepe de la centura Aradului, de care se leaga prin doua bretele largi. La prima impresie, soseaua arata foarte solid realizata si aproape gata de folosit. Insa la o privire mai atenta, incep sa se vada primele semne ingrijoratoare de degradare. La cateva luni de la abandonarea lotului, terasamenentele sunt afectate de apele pluviale care au ajuns aproape de fundatie.
LIMITA 130 km/h. Continuand catre Pecica, suntem intampinati de un indicator care arata faimoasa limita de 130 la ora. Asfaltul este ca in palma, asa ca daca n-ar fi santier, am putea calca pedala de acceleratie pana la fund. Dupa cateva curbe, drumul intra in linie dreapta, mergand paralel cu calea ferata Arad-Nadlac si cu drumul national aflat la vreo 2 km distanta.
PASAJUL DE LA SEDERHAT. In dreptul localitatii Sederhat, un pasaj imens traverseaza atat autostrada cat si calea ferata. Pentru ca nu a fost terminat, localnicii care traiesc intr-o mica colonie de pe malul Muresului au avut de suferit.
„Nu au terminat podul asta, sa mergem si noi civlizat. Drumul vechi e facut praf si cand ploua nu mai poti sa treci pe el. Eu mi-am rupt un jeep in el. Nici ambulanta n-a reusit sa ajunga la o batrana care a murit, asa ca a trebuit sa o duc eu„, ne povesteste un localnic care are casa chiar langa autostrada.
DRUM INTINS. Mergand mai departe, drumul se prezinta excelent si ar face fata fara probleme tirurilor care acum sunt nevoite sa se inghesuie pe drumul national. Aici intalnim pentru prima data indicatorul pe care scrie numele capitalei Ungariei. Ajunsi la Pecica, la capatul acestei portiuni, asfaltul se termina. Autostrada face o curba la dreapta si incepe sa urce pentru a trece peste calea ferata.
PASAJUL PESTE CALEA FERATA. Pasajul peste calea ferata are o configuratie mai putin obisnuita, fiind in curba, asa ca proiectantii au venit cu o solutie mai rar intalnita in tara noastra. Nu poate fi traversat pentru ca terasamentul dinspre Pecica nu a fost terminat. Chiar in ziua in care s-a dat vestea falimentului, muncitorii lucrau de zor la ridicarea acestuia si mai aveau nevoie de putin timp pentru a termina acest punct nevralgic. Daca terminau, pe autostrada s-ar fi putut circula, cel putin in regim de santier. In schimb, lucrurile s-au oprit, iarba a inceput sa creasca, iar marginile o iau serios la vale sub actiunea nemiloasa a apelor de ploaie.
NODUL PECICA. La intrarea in Pecica este prevazut un nod de legatura cu drumul national DN7, precum si un centru de coordonare si intretinere. Soferii care tranziteaza drumul national, extrem de aglomerat, se uita cu exasperare la drumul de mare viteza ce traverseaza pe deasupra si pe care nu-l pot folosi.
SONDELE DE LANGA PECICA. In apropiere de Pecica, mult timp lucrarile au fost sistate din pricina unor sonde si conducte ce trebuiau relocate. Un fost angajat al companiei ne-a spus ca austriecii au avut mari probleme pe aceasta portiune, deoarece relocarea conductelor s-a facut cu foarte mare intarziere.
SPATIUL DE SERVICII FANTOMA. Mergand mai departe ajungem la un spatiu de servicii ce aduce de departe cu unul din Austria, numai ca al nostru este neterminat si e napadit din toate partile de balarii. Desi alti constructori au preferat sa se ocupe mai intai de calea de rulare si abia la urma de parcari, austriecii au avansat binisor si la acest spatiu de servicii. Putin mai lipsea ca el sa fie finisat in totalitate si, daca n-ar fi fost serios pazit, hotii si-ar fi facut plinul aici.
CAPAT DE DRUM. Ajunsi la capatul autostrazii Arad-Pecica, la mai putin de 25 km de granita romano-maghiara, dam de celalalt lot abandonat, Pecica-Nadlac. Aici insa lucrurile stau complet diferit si, desi este cel mai usor lot cu putinta, a fost blocat de inginerii financiare balcanice. Aici se incheie si reportajul nostru, iar sentimentul pe care il lasa parcurgerea unei autostrazi „aproape gata„, lasata intr-un asemenea stadiu, ce ar putea fi data in folosinta relativ repede, nu poate fi decat unul de furie, amestecat neputinta, cel mai bine exprimat de proverbul „la omul sarac, nici boii nu trag„.
Cei 39 de km de autostrada de la Arad la Nadlac au fost impartiti in doua loturi: 16,6 km de la Arad la Pecica, atribuit Alpine Bau pentru 124,45 milioane eruo si 22 km de la Pecica la Nadlac, atribuit asocierii Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct.
Lucrarile de constructie pentru cele doua tronsoane au fost deschise in octombrie 2011, iar termenul initial de executie era de un an si jumatate. Insa acum lucrarile la ambele loturi au fost oprite. Primul, pentru ca firma austriaca a dat intre timp faliment, al doilea, pentru ca seful companiei romanesti, Nelu Iordache, a fost arestat, fiind acuzat ca a utilizat banii europeni pentru autostrada in alte scopuri.
FOTO: Radu Trifan
Ramaneti pe opiniatimisoarei.ro pentru ca vom reveni cu un nou FOTOREPORTAJ EXCLUSIV de pe tronsonul A1 Pecica – Nadlac, ramas in paragina dupa rezilierea contractului cu Romstrade si arestarea lui Nelu Iordache.
CITESTE SI: FOTOREPORTAJ: Lucrarile la autostrada Lugoj – Faget sunt aproape gata! Vezi cum arata intreg tronsonul!