TIMISOARA. Comisarul sef Ion Mirescu, noul sef al Politiei Timis, a acordat primul sau interviu site-ului nostru opiniatimisoarei.ro, la scurt timp de la declansarea anchetei DNA in dosarul de coruptie care a dus la arestarea fostei conduceri a IPJ.
Vezi ce spune despre atmosfera din sanul Politiei Rutiere Timis, despre activitatea din cadrul Serviciul de Investigare a Criminalitatii Economice, despre felul in care a fost sifonata imaginea Politiei Timis, despre influenta politicului in numirea sefilor in IPJ, dar si despre relatia cu sindicatul politistilor.
Iata, mai jos, interviul realizat de jurnalistul opiniatimisoarei.ro Ciprian Voin!
Domnule inspector sef, pana acum transferul la nivelul conducerii s-a facut de la IPJ la Politia de Frontiera. Iata ca acum e prima data cand un sef al Politiei de Frontiera ajunge la IPJ Timis. Ce este de data aceasta diferit?
Doresc mai intai de toate sa transmit faptul ca Inspectoratul de Politie Judetean Timis va transmite permanent si intotdeauna informatii de interes public catre cititori, catre populatia din acest judet, si voi cauta sa dam raspunsurile cele mai bune. De asemenea, vreau sa fac o precizare ca transferul de la Politia de Frontiera la Inspectoratul Judetean al Politie Timis nu este o masura atipica, se inscrie in masurile de rotire de cadre, si, practic, insitutiile apartin de acelasi minister, lucreaza pe aceleasi principii, aceleasi dispozitii, cu aspecte care se regasesc si de-o parte si de alta cu competente foarte bine delimitate.
Dar e prima data cand a venit cineva de la Frontiera la Politie. Pana acum sefii de la IPJ au mers la Frontiera. Nu-i ciudat?
In judetul Timis, sigur, poate sa fie primul caz de acest fel, prin tara au mai fost astfel de situatii, si eu am revenit la Politia Romana dupa cativa ani lucrati la Frontiera, precizand ca mare parte din activitatea mea desfasurata in cadrul Politiei Romane, in structurile de Combatere a Criminalitatii Organizate, combaterea Fraudelor Economice, de protectie si de Informatii, structuri care mi-au dat posibilitatea sa invat de-a lungul timpului aspecte specifice Politiei Nationale.
Aveti mai putin de o luna la conducerea IPJ Timis, dar sa stiti ca deja au aparut zvonuri cum ca ati venit doar sa faceti curatenie si va intoarceti inapoi la Politia de Frontiera. Sunt adevarate zvonurile sau va tenteaza mai mult comanda Inspectoratului Politiei Judetene?
Marturisesc ca pentru mine este o onoare sa lucrez in aceasta institutie si mai ales intr-un judet ca Timisul, si bineinteles ca activitatea mea este legata in primul rand de situatiile operative din acest judet, de problemele cu care ne confruntam noi, cetatenii, de ordinea si siguranta pe care le putem asigura si aspectele celelalte, de a face ordine intr-o institutie, tin de orice manager ca sa nu aiba probleme, si ele, intr-adevar, trebuie facute dupa o buna strategie si in context cu ceea ce se intampla de fapt intr-o institutie. Ramanerea mea in aceasta institutie nu depinde intotdeauna de mine, depinde de factorii de conducere centrala. Eu sunt pregatit sa imi fac activitatea cat este nevoie de mine si cat rezultatul muncii mele este bun.
Dar ce va atrage mai mult?
In orice meserie exista un aspect atractiv, indiferent de sacrificii, indiferent de eforturi… Munca de politie are o asemenea atractie, si pentru mine, bineinteles, munca cu necunoscutul, cu investigatia, satisfactia unor eforturi si rezolvarea unor cazuri dificile inseamna un fel de adrenalina profesionala si poate si acest aspect ma mentine in capabilitatea de a fi alaturi de colegii mei aici si de a incerca sa rezolvam niste probleme destul de serioase.
Ati facut o analiza la nivelul IPJ Timis? Ce ati gasit aici cand ati venit?
Fireste ca o analiza o face orice manager care preia o activitate de coordonare si chiar din primele zile, avand in vedere ca totdeauna exista o baza de date, am analizat aceste date, care se refera la situatia operativa. Am constatat ca problema la IPJ Timis nu era atat de grava, pe linia sigurantei cetatenilor si pe linia unor indicatori care sunt urmariti la nivel national. Astfel, activitatea pe situatia violenta sau accidentele rutiere, aspecte legate de infractiunea sesizata, a avut descresteri in anul 2014, au fost si sunt si alte sectoare in care inca nu s-au obtinut rezultatele scontate, avand in vedere ca judetul Timis este un judet de granita, cu multi agenti economici cu tranzit puternic inspre Europa si inspre Orientul Apropiat, acei indicatori au trecut prin filtrul meu si al comenzii de aici si am stabilit ca fiecare sef de structura sa isi faca o analiza proprie, o analiza care presupune in primul rand identificarea unor puncte slabe, a unor riscuri, vulnerabilitati, concomitent, si completand faptul ca exista si puncte tari, ceea ce inseamna partea buna a institutiei, si bineinteles aceste puncte tari trebuie valorificate si puse in valoare in asa fel incat sa fim productivi, daca se poate spune, sa facem intr-un timp cat mai scurt lucrurile importante sau cele mai importante dintre ele.
Care este serviciul cu cele mai mari probleme, in afara de cel Rutier despre care vom discuta mai tarziu?
Din aceste analize eu am putut sa am primele concluzii si important este ca si celelalte structuri, pornind de la serviciile celor de la Inspectorat, sectiile de politie orasenesti, sectiile de politie urbane si fiecare pe ramura lui a gasit si bune si rele. Si aceasta analiza dorita de mine a fi una pertinenta va fi in continuare planul nostru de actiune, fiecare structura are specificul ei, problemele ei, etniile ei, tranzitarea sau un parc auto foarte mare, cu multe masini, cu multe autovehicule, probleme legate de muncitori care vin in zone ca forta de munca ocazionala, aspect legate de sezonul de vara, cate si mai cate, ceea ce inseamna ca problemele trebuie tratate pentru fiecare in parte, cat mai obiectiv. Probleme mai deosebite se gasesc si in mediul rural, acolo unde timpul de reactiei al politiei trebuie sa fie foarte bun pentru ca o parte din oameni nu au mijloace de comunicare, sunt nevoiti sa apeleze la vecini sau cunostinte sa spuna ca intr-o seara peste ei au intrat niste indivizi necunoscuti si le-au luat bunurile. Au fost situatii cand aceste sesizari au venit tarziu pe 112. Daca se intarzie, sansele noastre sunt reduse pentru a identifica cat mai repede autorul. Si atunci ne-am propus ca in mediul rural sa avem o comunicare prin institutiile noastre, prin institutiile de colaborare, de ce nu si prin a avea un telefon, nu doar 112, care sa mearga spre factorii cei mai apropiati de langa ei. Pe langa acestea, exista probleme mari in legatura cu riscurile rutiere, sunt tot timpul accidente, sunt zone de drumuri, puncte negre pe care se produc frecvent accidente. Dorim sa fim acolo, impreuna cu lucratorii care trebuie sa desfasoare foarte multe activitati preventive, deci nu trebuie sa ne pierdem timpul cu a sanctiona si a veni sa raportam ca avem nu stiu cate sanctiuni, trebuie sa fim atenti sa prevenim, sa indrumam conducatorul auto, sa le spunem ca un lucru nu este bine facut, si sa se fereasca de anumite situatii neplacute.
Ce ati gasit la Serviciul de Investigare a Criminalitatii Economice, fostul Serviciu de Investigare a Fraudelor?
Un mare volum de lucru acolo, sunt dosare si mai vechi, din pacate, pe care acum, foarte curand, o sa le dezbatem cu parchetele competente, si in care o sa gasim evident solutii, sa le solutionam in primul rand, legal, temeinic si cat mai eficient pentru noi, multe dintre ele au si justificari poate obiective pentru ca tin de anumite expertize, tin de anumite documente, pe care nu le poate face politia exclusiv. Dar poate ca si atitudinea unor colegi de acolo a fost pasiva, si lucrul acesta nu este bun, pentru ca nu este de acceptat, nici pentru mine, nici pentru ale institutii competente ca sa intervina si sa combata si sa reduca evaziunea fiscala, contrabanda. Vom stabili masuri, pentru ca trebuie sa iesim cu solutii ferme, solutii de descurajare, si IPJ Timis trebuie sa se regaseasca printre primele judete, dupa parerea mea, pe linia muncii si a activitatii de constatare pe acest domeniu.
Spuneti-mi care sunt principalele 3 masuri pe care le aveti in vedere pentru eficientizarea muncii in IPJ Timis?
As putea sa va prezint cateva dintre masurile pe care eu le am in vedere si o sa va spun ca niste masuri eu deja le aplic… In primul rand ma orientez spre tineri… Vreau sa promovam pe functii de conducere ofiteri tineri, ofiteri bine pregatiti, care vin ca absolventi ai Academiei de Politie, si nu numai, si care pana acum s-au evidentiat cu rezultate bune, cu comportament ireprosabil, corectitudine, cinste. Sunt convins ca prin promovarea lor vom avea de castigat. Rupem putin si miturile acestea ca trebuie sa existe nu stiu ce relatii, nu stiu ce recomandari.. Nu, o sa vedeti, am mers si voi merge si pe a gasi lucrurile simple, si bine facute, dar argumentate foarte temeinic pe ceea ce a facut omul pana acum. De asemenea, in afara de promovarea tinerilor, am in vedere sa intaresc colaborarea cu toate institutiile in care noi trebuie sa le regasim in scenariul acesta de combatere a infractionalitatii si, in primul rand, in structurile din Ministerul Afacerilor Interne, cu toate aceste structuri, in structurile cu suport de informatie, cu parchetele care au manifestat si ne acorda atentie maxima. Si, nu in ultimul rand, am in vedere aspectul de specialitate, ceea ce inseamna abordarea domeniului infractional in functie de particularitatile din acel judet. Cum spuneam, una este sa lucrezi in Caras Severin, sau in alt judet din Nord sau din Est, si alta este sa lucrezi in Timis, care este un judet mare, un judet aflat la doua granite, una este a Uniunii Europene, granita externa, si celalata este spre Uniunea Europeana, avand in vedere ca avem punctul Cenad unde nu functioneaza decat controlul frontierei fara vama. Deci exista oarecum vulnerabilitati ca sa importam si lucruri negative sau de la noi sa plece discutiile in cealalta parte.
Vorbeati de promovarea ofiterilor tineri. Totusi, de-a lungul timpului, un pol de stabilitate, daca putem spune asa, in IPJ Timis a fost comanda Politiei Municipiului Timisoara. Aceeasi comanda de aproape 10 ani. E Sabin Gogosel omul potrivit la locul potrivit?
Da, este un lucru pozitiv pentru mine sa constat stabilitatea unor cadre pe functie si cred ca face parte dintr-o performanta, dintr-un deziderat profesional pentru oricine, mai ales ca, in acest caz, lucrurile sunt foarte clare. La Politia Municipiului Timisoara sunt multe lucruri pozitive, desi competenta lor este atat de vasta, si comandantul de acolo realizeaza o buna colaborare cu toate institutiile din municipiul Timisoara si, mai ales, o buna conlucrare a cadrelor pe care le coordoneaza. Deci m-as bucura ca si in viitor astfel de cazuri sa existe si in alte structuri.
Cum lucrati cu celelate insitutii care au sediul aici la IPJ daca vorbim de Biroul de Combatere a Crimei Organizate si Antidrog, Serviciul de Anticoruptie?
Cu toate structurile teritoriale ale Ministerului nostru din judetul Timis am relatii eficiente, atat cu sefii din aceste structuri, cat si cu colegii de acolo, pe care i-am intalnit de-a lungul timpului in actiuni specifice de combatere a criminalitatii transfrontaliere, de care avem mare nevoie. Efectiv fara un schimb eficient de informatii, fara promovare permanenta, aproape zilnica, cu toate aceste structuri, Politia Judeteana Timis si nu numai, nu ar fi eficienta. Deci nu se pot rezolva probleme de importanta de impact, numai de catre o singura structura. Aici colaborarea trebuie sa fie una reala. Si eu vreau sa va spun ca ma bucur de deschiderea acestor institutii, de sefii cu care am colaborat si sunt convins ca aceasta colaborare va continua si mai departe.
Ati preluat comanda IPJ Timis in plin scandal de coruptie. Imaginea IPJ Timis a fost grav afectata. Cum credeti ca veti reusi sa refaceti imaginea?
Din pacate a fost resimtit acest moment neplacut, care poate a afectat si afecteaza imaginea Politiei din Judetul Timis. Datoria mea este sa inlatur cat se poate de bine aceste sentimente de neincredere ale cetatenilor in institutia noastra, sa ii rog sa fie alaturi de insitutia pe care o conduc pentru ca ea deserveste cetateanul si societatea si, daca ne gandim la o politie blamata, la o instituie cu partile ei rele, cu siguranta ca toata societatea cu comunitatea pe care noi o aparam si o reprezentam va avea de suferit. Deci trebuie sa lasam lucrurile care sunt in curs de clarificare si care au dat o nota proasta, sa le lasam sa-si urmeze cursul legal de solutionare, iar ceilalti, marea majoritate a lor, care isi vede de treaba, care sunt oameni onesti, care sincer traiesc din salariul pe care il primesc, si care isi fac datoria, unii cu sacrificii enorme, si din punct de vedere personal, al familiei, si al unor privatiuni… Va pot da multe exemple de colegi de-ai mei care zile si nopti stau sa lamureasca un aspect intr-o infractiune grava sau care poate deveni si mai grava, daca nu este curmata. Si am o satisfactie mare de tot cand ma gandesc de foarte multe ori ca poate unele lucruri urmeaza sa se clarifice intr-o zi sau doua. Receptivitatea unor sefi din structurile acestea, mai ales de la combaterea criminalitatii, de investigare a criminalitatii, vin si demonstreaza ca oamenii o fac din pasiune, din daruire, si ma bucura faptul ca la o infractiune de talharie care s-a comis astazi a doua zi am identificat autorul, in conditiile in care poate era foarte greu, in imprejurarile in care s-a comis, mai ales daca vorbim de infractori care vin din alt judet. A comis fapta si pleaca mai departe. Sau sa va dau alt exemplu… A fost furat un monument religios. Chestiunea nu era dificil de rezolvat, pentru ca pana la urma este un obiect de cult impresionant, avea 2 metri si ceva si nu poti sa il ascunzi usor. Dar ideea in sine este ca, daca nu lasam treburile de astazi pe maine, si mergem acolo unde trebuie, nu avem cum sa nu refacem filmul care sa duca spre autori. Si revin la ideea ca sunt foarte multi politisti onesti care, prin ceea ce fac, uita poate de nevoile lor si vin la serviciu si noaptea si ziua, si, sincer, cu ajutorul lor putem sa cream acest sentiment de multumire spre cetateni, spre societatea in care traim. Politistii de aici si din judetul Timis sunt marea lor majoritate crescuti aici, educati aici, societatea i-a creat pentru a fi folositori societatii din care au plecat.
Societatea a creat si malformatii, daca putem spune asa. Insist si va intreb cat credeti ca va dura pana imaginea IPJ va fi reconstruita?
E greu sa precizez asa, dar dorim, si personal ma implic cat pot de mult, ca acest impact cu urmari sa fie cat mai repede inlaturat. Asta inseamna ca nu trebuie sa treaca luni de zile ca sa vedem lucruri bune la Politia Romana, la Politia Nationala. Efectiv ii incurajez foarte mult pe cei care doresc si trebuie sa ramana corecti, onesti si am avut recent un caz al unui politist de la Rutiera din Jimbolia care ne-a sesizat pe noi si mai departe institutiile competente cu o tentativa de a fi mituit, pe care bineinteles a respins-o, si iata ca sunt si politisti care sesizeaza astfel de fapte si nu invers, ca sa fim noi obiectul cercetarii celor care urmaresc combaterea coruptiei. Trebuie sa mergem pe ideea ca, daca am inceput sa facem ceva bun, trebuie ca demersurile noastre sa fie continuate.
Apropo de acest scandal de coruptie, cel mai afectat serviciu a fost cel Rutier, evident, in dosarul DNA apar inregistrari facute de un coleg, un angajat care si-a inregistrat colegii… Cum veti reusi sa ii faceti sa aiba incredere unul in altul? Sunteti adeptul dictonului: ‘iubesc tradarea, dar nu-i iubesc pe tradatori’?
Da, e adevarat ce spuneti dvs si nu vreau sa intru in dezbatere pentru ca in cazul respectiv cercetarea este in faza de urmarire penala, referitor la aspectele sesizate, nu arat decat faptul ca Politia Romana are mesajul de toleranta zero fata de acte de coruptie. Personal sunt interesat ca rezultatul acestor cercetari sa fie unul cat se poate de obiectiv si bineinteles ca realitatea lui o vom cunoaste.
Cum ii veti face pe rutieristi sa aiba incredere unii in altii? Ca acum nu prea mai au, dupa ce s-au inregistrat unii pe altii…
Da, trebuie sa lucram la acest segment, la aceasta structura, pentru ca in primul rand Politia Rutiera pe care o vedem mai tot timpul pe arterele rutiere, pe strada, in marile intersectii , prin marile locuri publice, trebuie sa fie una mult mai echipata corespunzator, sa ne placa cum arata, sa fie si capabila sa demonstreze mult profesionalism si multa corectitudine. Nu poti sa spui ca Politia Rutiera este de doua feluri. Unii oameni sunt buni si altii exigenti, e foarte urat cand la adresa acestui serviciu, acestui segment al muncii de politie, sunt persoane care acuza si care spun ca se intampla si se intampla tot felul de lucruri… Am luat deja unele masuri din punct de vedere al echilibrarii acestor structuri, pentru ca ele erau deplasate dinspre o structura municipala spre serviciul judetean si incarcat serviciul judetean cu posturi care, dupa parerea mea si analiza pe care am facut-o cu factorii de aici, isi au putin nevoia, si atunci vreau sa lasam lucrurile asa cum au fost ele concepute, sa nu exista porti la indemana cuiva sa le foloseasca in nu stiu ce directe. Noi trebuie sa regasim politisitii de Rutiera in intersectiile din municipiu, in zonele unde circulatia este foarte aglomerata, unde este nevoie de fluidizare si bineinteles ca masurile pe care le voi continua sunt unele de descurajare pentru cei care nu vor sa respecte aceste dispozitii, si bineinteles de sutinere a celor care sunt corecti.
Si increderea intre ei? Ca, de fapt, tot ceea ce mi-ati spus tine de increderea cetateanului in politistul de la Rutiera…
Daca nu lucram si la aspectelea acestea, ca sa nu existe comportamente diferite, atitudini deosebite, nu facem mare lucru, si atunci la aceasta incredere trebuie sa lucram impreuna cu sefii de serviciu prin a elimina disfunctionalitatile din serviciu, de a nu gasi intotdeauna intr-o echipa de control pe cei care au preocupari necorespunzatoare si de a avea cel putin un om care stim ca isi face treaba bine si obligatoriu ii va atrage alaturi de el si pe ceilalti.
Procurorii DNA incercau sa demonstreze ca fosta conducere a IPJ raspundea in fata politicului. Poate au reusit, poate nu, cercetarile vor demonstra asta, eu vin si va intreb in ce masura sunteti legat si dvs de zona politica?
Spuneam mai devreme ca rezultatul anchetei din aceste dosare care fac trimiteri oarecum si la anumite relatii spre zona politicului se vor clarifica, Si sunt convins ca de la o zi la alta capata un contur cat mai clar, mai real, nu pot sa spun ce s-a intamplat. Pot doar sa va informez ca institutia pe care eu astazi o reprezint aici si celelate institutii din ministerul nostru, ca si servicii deconcentrate, au relatii cu institutiile de stat, cu institutiile administrative judetene si locale, intrucat impreuna trebuie sa punem in aplicare strategia guvernamentala. Si toate activitatile sunt transmise la nivel national pentru a gasi si metode de a pune in aplicare aceste masuri. Or fara comunicare, fara acest dialog cu sefii institutiilor respective, unele care sunt si in sfera politicului, nu exista aceasta posibilitate.
Da, dar de la dialog pana la influenta e o cale lunga…
Absolut. Aceste atitudini nu sunt tolerate si, din pacate, sunt taxate destul de evident, poate in fiecare zi vedem exemple si trebuie sa invatam din ele, numai ca, aici ma refer la aspect generale. Eu nu pot sa va spun decat ca, in judetul Timis, in calitatea pe care am avut-o pana acum, de a conduce structuri, nu am avut niciodata nici un fel de interpelare sau de influente si nu mi-a cerut nimeni sa fac compromisuri sau sa incalc legea. Dimpotriva, am gasit chiar, la modul foarte exact, foarte multe lucruri bine puse la punct, tine probabil si de omul cu care discuti.
Ce veti face daca veti primi un telefon, se va face o presiune…
Eu sunt convins ca nu se vor intampla lucruri care sa tina de sfera influentei sau interventiei, tot ce pot sa va spun este ca, indiferent de problemele care apar caut si trebuie sa le gasesc rezolvare legala.
Cum va intelegeti cu sindicatul, au fost situatii cu ceva timp in urma in care liderul de sindicat nu a fost cu sefii, dimpotriva poate a fost chiar impotriva comenzii Inspectoratului…
Da, sigur ca da, la nivelul structurilor MAI sunt si sindicatele si alte organizatii profesionale care sunt create legal pentru a sprijini activitatea noastra in ansamblu si a urmari respectarea drepturilor salariale si al altor tipuri de drepturi pentru politsti. Deci eu am avut o colaborare buna si chiar am rezolvat multe cu ajutorul sindicatului in institutiile in care am lucrat, tocmai bazandu-ma pe un dialog cu acest forme organizationale, cu liderii lor, invitand-o de cate ori au fost probleme deosebite de a discuta si de a le cere parerea si, daca exista astfel de comunicare, nici probleme nu sunt. Aici, in rastimpul pe care l-am petrecut, am avut ocazia sa ii cunosc pe reprezentantii sindicatelor si, sincer, vad ca exista o preocupare destul de buna in interesul colegilor. Voi aborda aceeasi deschidere si sprijin pentru ei.