TIMIS. La cinci ani de cand a inceput constructia primei autostrazi din vestul tarii, judetul Timis a ajuns sa aiba 66 km de drum de mare viteza, iar peste inca 2 ani va avea cei mai multi kilometri din tara.
Opiniatimisoarei.ro a realizat un top al judetelor „norocoase” sa aiba autostrazi pe teritoriul lor, dar si un top in functie de kilometri de autostrada aflati in lucru.
Concluzia? Timisul se poate considera printre judetele cele mai norocoase la capitolul autostrazi, evolutia din ultimii ani fiind peste asteptarile celor mai optimisti dintre banateni. Acest lucru a fost posibil datorita unei decizii inspirate din anii 90 de a muta proiectul autostrazii A1 la sud de Arad, prin Timisoara – Lugoj – Faget, fata de ruta clasica de iesire din tara, pe valea Muresului. Daca nu s-ar fi luat acea decizie, Timisoara nu ar fi avut prea curand o autostrada, cu atat mai mult cu cat banii pentru proiectele mari ce vin de la centru se lasa mereu asteptati. Nu si la capitolul autostrazi, unde lucrurile sunt deja batute in cuie si finantarea este asigurata de Uniunea Europeana.
In aceste conditii, perspectivele pentru urmatorii doi ani se arata si mai optimiste. Inceperea lucrarilor la segmentul lipsa din autostrada Timisoara – Lugoj creeaza premisele ca traficul local intre cele doua municipii ale judetului sa fie rezolvat in 2015, dar si legaturile cu zona de est sa se faca mult mai rapid.
Competitie intre judete
La sfarsitul lunii decembrie 2013, Romania avea 632 de kilometri de autostrada in folosinta, impartiti intre 5 autostrazi: A1, A2, A3, A4 si A6. Doar 13 din 41 judete au acces direct la autostrada, insa numarul lor nu va creste semnificativ in urmatorii ani, pe masura ce lucrarile se vor concentra doar pe coridoarele cele mai importante care fac legatura Romaniei cu Europa de Vest.
Competitia dintre judete a devenit o realitate, iar infrastructura este unul dintre domeniile care conteaza cel mai mult. Desi autostrazile nu au fost planificate si construite pentru a satisface doar nevoile locale, economia judetelor care au autostrazi pe rutele importante, beneficiaza de un impuls fantastic.
Topul judetelor cu autostrazi
In prezent, topul judetelor este condus detasat de Calarasi, al carui teritoriu este traversat de la vest la est de autostrada Soarelui A2. Judetul Constanta se afla pe locul doi, cu un total de 76,77 km, dintre care 55 km parte a autostrazii Soarelui si 21,77 km centura ocolitoare a municipiului.
Pe locul trei in top a aparut Timisul, dupa deschiderea a doua noi segmente la sfarsitul anului 2013. Este vorba de 27,9 km de autostrada intre Ortisoara si Izvin, 27,620 km intre Sanovita si Traian Vuia, precum si 10,518 km ai drumului de legatura cu Lugojul, care fac parte din autostrada A6.
Topul judetelor cu autostrazi in lucru
Daca luam in calcul si numarul de kilometri de autostrada aflati efectiv in constructie in 2014, lucrurile se schimba radical. Timisul este de departe cel mai activ din acest punct de vedere, cu 55 km noi de autostrada in lucru ce vor completa puzzle-ul A1 in zona de vest, legand Timisoara printr-o autostrada continua pana la Lugoj si Deva. Ramane de vazut in ce masura constructorii si autoritatile vor respecta termenele asumate, insa aceste santiere odata deschise au sanse mult mai mari de a da rezultate decat proiectele futuriste din birourile ministerelor.
Tot in 2014, activitate mare va fi si in Hunedoara, pe acelasi traseu al A1, unde se va lucra la tronsoanele 3 si 4 ale autostrazii Lugoj – Deva.
Si in Arad sunt asteptari mari de la 2014 pentru portiunea de la Arad la Nadlac. Lotul I, oprit in 2012 dupa arestarea lui Nelu Iordache, este realizat in proportie de 10%, in timp ce lotul 2 Pecica – Arad s-a intrerupt la 85%, odata cu falimentul austriecilor de la Alpine.
Lista judetelor in care se va lucra in 2014 se incheie cu Sibiu si Ilfov. La Sibiu, lotul 3 din autostrada Orastie – Sibiu ar putea fi gata la finalul anului, cu mari intarzieri datorate unor alunecari masive de teren si schimbarea proiectului pe acea portiune. in fine, in Bucuresti- lfov se lucreaza la 4 km din autostrada A3 ce asigura intrarea in oras.
Care sunt judetele „ghinioniste”?
Cele mai multe dintre judetele tarii nu au pe teritoriul lor nici un km de autostrada. Unele spera ca planurile autoritatilor sa se adevereasca in urmatorii ani, iar altele, aflate la marginea coridoarelor de transport, nici nu viseaza sa vada vreun kilometru de autostrada in urmatoarele decenii. Maramuresul, Botosaniul, Gorjul si Bistrita-Nasaud nici nu figureaza pe proiectele cele mai futuriste ale autoritatilor. Alte judete vor fi traversate doar in mica masura de autostrazi, asa ca acestea nu vor folosi prea mult traficului local.
Deschideri autostrazi Timis:
17 decembrie 2011 – se deschide traficului autostrada Timisoara – Arad
23 octombrie 2012 – se deschide tronsonul Giarmata – Izvin, cu 6 luni mai devreme
23 decembrie 2013 – se deschide tronsonul Lugoj – Traian Vuia si drumul de legatura cu Lugoj
Nota: La alcatuirea topului au fost luate in calcul cifre oficiale ale CNADNR precum si calcule aproximative ale nr. de kilometri pe teritoriul fiecarui judet in parte. Ne cerem scuze pentru eventuale neconcordante.