„Masina cu xenon are o vizibilitate pe ceata si ploaie mult mai buna. Cu farurile normale e mult mai dificil. Eu am avut 2 ani de zile faruri cu xenon si am facut 30.000 de kilometri si se vede mult mai bine decat cea normala”, spune Florin Rebeles, electrician auto.
Vizibilitatea este data de valoarea gradelor Kelvin. Cu cat aceasta valoare Kelvin a luminii este mai mare, cu atat mai multa lumina se reflecta inapoi la sofer marind vizibilitatea pe timpul noptii.
Deoarece lumina produsa de lampile cu xenon este mai alba, deci este emisa intr-un spectru mai larg de frecvente in domeniul vizibil, aceasta se va reflecta dintr-un numar mai mare de obiecte de diferite culori care sunt iluminate. Din acest motiv lampile cu xenon sunt atat de apreciate pentru vizibilitatea pe care o ofera pe timp de noapte.
„Exista 5 tipuri de lumini care sunt in functie de gradele Kelvin. Valorile sunt intre 4.000 si 8.000. Cele de 4.000 sunt mai albe, iar cele de 8.000 sunt albastre. Cand iei un bec cu xenon il iei direct dupa ce tip de lumina vrei sa fie, dar in timp, dupa anumite ore de functionare a becului acestea oricum se albastresc. Din cauza radiatilor cu xenon, pe marginea filamentului au loc cateva depuneri si asa se albastresc”, mai spune Rebeles.
Multi conducatori auto cred ca cu cat aceasta valoare este mai mare, cu atat vor avea o intensitate luminoasa mai mare si in consecinta vor vedea mai bine. De fapt, in zona 3.500-5.500 se obtine cea mai buna iluminare in conditii atmosferice normale, mai spun specialistii.
Cat costa un astfel de sistem si ce dezavantaje are sistemul de iluminare cu becuri xenon
Pentru a va pune becuri cu xenon trebuie sa scoateti din buzunar undeva intre 35 si 150 de euro. Trebuie insa sa stiti ca daca se strica cumva un bec cu xenon va fi greu de schimbat.
“Preturile pentru instalarea unui astfel de sistem sunt undeva intre 35 de euro si 150 euro. Aici difera de calitatea sistemului, dar si de tipurile de becuri. Masinile cu xenon din fabrica au un sistem de autoleveling care regleaza farurile dupa planul de inclinare al masinii, dupa greutate. Se poate face si la o masina obisnuita un astfel de sistem, insa asta implica niste costuri mult mai mari. Dezavantajele: un pic mai scump decat un pret normal. Ar mai fi ca in cazul in care se strica becul pe drum e greu sa-l gasesti in orice service si ar mai fi faptul ca este mult mai greu de schimbat decat cel normal”, mai spune Florin Rebeles.