Opinia Timisoarei

Florin Staici: Mai sunt sanse se castigam la echipe, dar va fi o bataie foarte mare!


Florin Staici  – are 36 de ani si este necasatorit. De la 19 ani i-a intrat in sange microbul sportului cu motor si de atunci este unul dintre cei mai apreciati piloti din Timisoara. In prezent este liderul echipei de raliu XMotors.

_______________________________________________________________________

De unde paisunea pentru sportul cu motor?

Este o pasiune de-a mea personala, nu are o mostenire de familie. Pe la 18 ani am inceput sa fac tot felul de nazbatii cu masina si atunci  ai mei au incercat cumva sa ma stimuleze spre sportul cu motor. Pe la 19 ani am inceput sa ma indrept spre adevaratul sport cu motor, sa merg sa vad ce inseamna un campionat national de raliuri, am vazut ce inseamna si am inceput sa iau legatura cu persoane din interiorul campionatului. Am cunoscut persoane cunoscute si-n ziua de astazi, unii dintre ei campioni, fosti campioni, am facut scoala de pilotaj cu Titi Aur si am inceput sa intru in campionatul national de raliuri.

Prima cursa a fost in campionatul national? Cum a fost?

Pot sa zic ca a fost proasta… (rade, n.r.) Luand startul intr-o etapa de genul asta credeam, la sfarsitul raliului, ca am mers cel mai bine si cel mai tare… Asta cu tot cu iesirile din decor, cu masina stricata, am terminat etapa si la sfarsitul zilei cand m-am uitat la clasament eram undeva printre ultimii, adica poate chiar si ultimul si nu mi-a venit sa cred. Dupa care, mi-am dat seama ca sportul cu motor inseamna altceva fata de nebunia de a conduce o masina foarte tare, sa risti foarte mult, sa mergi foarte tare, sa n-ai nici o noima in chestia asta. Asta a fost prima cursa, dupa care am inceput sa-mi revin, sa iau ore si sa vad cu adevarat ce inseamna.

Sa trecem la Campionatul Judetean. De ce crezi ca se supara lumea pentru ca tu vii cu masini inchiriate, „tunuri”, cum le zic ei?

Nu pot nici eu sa inteleg de ce deranjeaza lucrul asta. In orice campionat de raliuri poti sa-ti alegi clasa la care vrei sa mergi. Venind din campionatul national, luand pauza in acesti patru ani, normal ca m-am obisnuit sa merg cu masini din clasa regina cum ar veni, grupa N. Sunt masini foarte greu de controlat, sunt masini foarte pretentioase. Nu poti sa mergi cu ele ca si cum ai merge cu una de strada, trebuie sa fii foarte precaut. Din punctul meu de vedere este chiar cel mai greu lucru sa-l faci, sa vii la un campionat judetean si sa participi cu o asemenea masina. Nu e vorba de multi cai, pentru ca masina chiar daca are foarte multi cai, nu-i poti folosi in asemenea situatii. Exact cum am mers la ultima etapa de la Mall cu acea masina Evo 9 de grupa N cu care am mers prin acele borduri, la fel as fi mers cu o alta masina de 150 de cai. Nu m-a supravantajat masina aia absolut de loc.

Acel tip de masina are cutie secventiala…  Nu poti sa spui ca nu te-a avatanjat!

Nu e adevarat. Avea cutie normala cu ambreiaj si asta am aflat inainte cu doua zile cand mi-a venit masina.  Cu o cutie secventiala, e adevarat, recuperezi 1 secunda doua fata de una normala la o proba scurta.  Dar in aceasta situatie, va spun sincer ca era stricata cutia secventiala si mi-au pus o cutie normala cu ambreaj. Nu avea masina nici ILS, adica acea presiune care tine turbina care cand iei gazul, nu avea nici sistem de launch. Plecarea mea a fost efectiv normala ca la alta masina. Masina nu pocnea, nu facea absolut nimic. Cu toate astea am reusit sa castig, dar mi-a fost foarte greu. Normal ca in situatii din astea trebuie sa aplici tehnici de pilotaj ale masinii, daca le cunosti. Cand franele sunt reci trebuie sa le incalzesti, prima oara faci prima tura, primii 100 de metri ii faci cu masina un pic franata, nu te risti foarte mult, trebuie sa incalzesti acele slick-uri care nu se incalzesc decat dupa o perioada mai lunga si intr-un final am reusit sa termin destul de in fata, ceea ce pentru mine a fost o mare bucurie, pentru ca m-am batut practic pe mine. In prima mansa am venit mai incet, in a doua mansa m-am stimulat putin mai mult si am zis ca vreau sa incerc mai multe. Dar repet, diferenta intre asa o masina si o masina mai mica si puternica nu exista la asemenea circuite, gen campionatul judetean. O masina mica si usoara cu tractiune fata te avantajeaza, cum a fost masina cu care a mers Stanoiev, care este la mine in echipa si a mers cu un Citroen C2 cu motor 1600 cmc cu 178 de cai, nu 200 de cai. Din punctul meu de vedere, masina aia trebuia sa ma bata. Tocmai de aia eu am fost si mandru de chestia asta, pentru ca, intra-adevar m-a batut un pilot cu experienta, cu scoala de pilotaj adevarata, cu o masina mica, cu putini cai. A fost pentru mine o bucurie. Nu sunt un om rautacios si tot timpul am sa strang mana tutror celor care ma bat din experienta.

Nu poti sa zici ca a fost o bucurie pentru tine ca te-a batut. Pana la urma participi ca sa castigi. Toata lumea face asta.

Corect, asa este, dar m-a batut pe merit. Adica, probabil acele zecimi a fost probabil undeva greseala mea, ceea ce eu trebuia sa recuperez. Insa nu e nicio problema, din greseli invatam.

Dar nu mi-ai raspuns. De ce se supara concurentii cand apari cu astfel de masini?

Unii oameni sunt rautaciosi, invidiosi, nu stiu ce sa zic. Este o chestie pe care nici eu nu mi-o pot explica. Este parerea lor, este opinia lor, pot sa zica ce vor, pe mine nu ma deranjeaza, dar le spun un singur lucru, ca intr-un sport ca sa faci performanta trebuie sa inaintezi. Inaintat inseamna de la tine ca si persoana, terbuie sa ai un caracter si o coloana vertebrala sa inetelegi ca pe fiecare etapa ce urmeaza trebuie sa  inaintezi foarte mult in stilul tau de a pilota, terbuie sa inaintezi cu tehnologia si cu masina, in sensul ca nu e vorba de bani bagati foarte multi, ci e vorba sa duci aceea masina la limitele ei maxime, adica in momentul cand termini o proba sa nu te gandesti ca  mai aveai de recuperat undeva si nu mai puteai. Astea sunt lucruri des intalnite la noi, unde oamenii incearca sa-si faca masini cu cat mai multi cai putere, dar nu incearca sa duca acel material de concurs la limita lui.

De unde rivalitatea asta dusa la extrem intre tine si Alexandru Krepelka?

Nu stiu. Nu pot sa inteleg, nu am vorbit de el, nu am zis nimic. El cred ca s-a suparat la una din etape cand am castigat, toti eram pe podium, eu am desfacut o sampanie, nu numai eu, si restul, ne-am udat, si l-am udat si pe el cu sampanie, dar l-am udat pentru ca pe un podium normal la un concurs din acesta cam asa se face… Daca-ti permite organizatorul si ti se da si sampanie uzi castigatorii sau invinsii, nu conteaza, pentru ca e vorbva de fair play si de prietenie. Ma gandesc ca atunci l-a deranjat chestia asta, de fapt mi-a si zis ca s-a suparat pe tema asta si de atunci probabil are putina raca pe mine, dar nu e nicio problema.

Putem spune ca el scoate maximum din Peugeot-ul cu care concureaza?

Din punctul meu de vedere pot sa zic ca din masina aia se mai poate scoate. Nu este tot ce se poate scoate din masina aia. Eu vorbesc foarte sincer. Desi masina aia tot timpul mie mi-a displacut, in sensul ca este o masina foarte tare, foarte buna pentru asa ceva. Pot sa zic ca daca ar avea multi din acest campionatul masini de genul ala ar fi o bataie nemaivazuta. Masina aia la aproape 1000 de kile cat are si aproape 200 de cai  pot sa zic ca merge foarte tare, mult mai tare decat o masina 4×4 cu care merg eu. Chiar, pot sa-l intreb si eu pe el… Are si el un Subaru acasa. De ce nu participa cu Subaru?

Tu de ce nu participi cu Subaru?

Al meu e stricat. Dar merg tot cu genul ala de masina in sensul ca 2 litri, 4×4 si mentionez ca Subaru meu de strada e mult mai tare decat masina de raliu cu care ma dau in acest campionat. Masina aia e mult mai tare, masina aia e greu de condus si avand mai multi cai, poate daca as fi venit cu ea la concursurile judetene poate as avea mult mai mult de castigat, decat cu masinile astea de raliu special facute.

Sunt unii care spun ca performantele lui Krepelka sunt mai de laudat, pentru ca el concureaza cu o masina care e mult mai slaba decat cele cu care mergi tu…

Asta e o chestie rau inteleasa. Nu este adevarat! Sub nici o forma nu este cu mult mai slaba. Genul de masini cu care particip eu au undeva la 1450 de kile si 300 de cai. Multi vorbec prostii cans spun ca masinile mele au 380, 500 sau 1000 de cai… Astea sunt tampenii. Comparati si dumneavoastra 300 de cai la 1500 de kilograme si 200 de cai la 800 de kilograme, cat are masina lui Krepelka… Masina lui  este exact ce trebuie acolo. Masina mica trebuie sa ma bata. Au fost etape cand eu am participat cu Seat Leon Diesel, am batut, au fost etape cand am participat cu Mini Morris –  75 de cai, am batut.

Dar au fost si etape in care te-a batut si Krepelka…

Da, bineinteles. Si e normal sa se intample lucrul asta. O masina de genul ala pentru etapele judetene este efectiv ce trebuie. O masina mare, turbo 4×4, genul meu de masina este o masina cu care te misti foarte greu, dar asta este stilul care mie imi place. De asta particip cu ele. Este stilul de integral cu o masina turbo care trebuie stapanita foarte greu. Intr-o buna zi am sa vin si eu cu o masina tractiune fata.

Pe forum la www.opiniatimisoarei.ro, exista o propunere din partea unui cititor sa concurati toti pe aceasi masina… Spunea cititorul ca atunci se vede exact calitatea unui pilot. Ai fi de acord ca tu si Krepelka sa concurati pe aceasi masina?

Cred ca as fi primul la prima ora inscris, daca s-ar face asa ceva. Si chiar sustin o asemenea organizare, chiar m-as implica in organizarea unei etape in care toti pilotii sa participe cu aceasi masina. Cu cea mai mare placere. Si am sa aduc si eu o masina Turbo cu 4×4.  Toata lumea  se va da pe aceasi masina sa vada fiecare cat e de greu sa o stapanesti.

Nu doar pe forum, chiar si concurenti intreaba de ce nu participi in campionatul national?

Participarea intr-un campionat national implica foarte multe costuri. Costurile momentan nu le pot sustine. Trebuie sa mergi cu materialul de concurs si cu bugetul necesar pentru a fi in carti. Nu pentru a ajunge in varf. Deci, daca esti in carti ai sanse sa ajungi in varf. Bineinteles, daca ar fi de la anul sa particip, ceea ce am in proiect, sa parasesc campionatul judetean, sa merg in campionatul national, nu inseamna ca daca intru in campionatul national voi atinge varful din primul an. Sub nicio forma. Va trebui un an de reacomodare, va trebui sa fac o rescolarizare de scoala de pilotaj. Trebuie sa fac totul din nou si primul an sa fie un an de reacomodare intre mine, masina, mecanici si absolut tot. In al doilea an ar trebui sa atac cel putin primele cinci locuri.

Altii se intreba de ce nu mergi la VSS Rally Sprint, care e mai ieftin decat la national, in VTM  sau la Rally Cross…

Pentru ca de abia fac fata la etapele locale aici la unele costuri. Nu pot sa fac fata la toate. Deocamdata sunt singur, am niste sustinatori, pot sa zic niste parteneri sau sponsori care ne ajuta din putinul pe care-l au si apreciez foarte mult lucrul acesta si sunt costuri foarte mari: de la pregatirea noastra, antrenamente, combustibilul si atunci nu putem face fata sa mergem la toate. Am zis sa ne focusam pe un campionat pe care ni-l dorim ca si echipa, la celelalte mergem pe pur si simplu pe sarite, mergem pentru un antrenament bun pentru noi.

Si ce v-ati propus, sa castigati? Pentru ca nu sunteti pe locul 1 nici la general.

Nu suntem pe locul 1 la general nici ca echipa, si nici eu, pentru ca am lipsit la vreo 3-4 etape, unde nu am putut sa venim din cauza bugetului. Nu stam asa bine cum cred oamenii… Nu e adevarat. Toti in echipa mea muncim. Fiecare are un serviciu. Toti banii care-i facem de obicei ii bagam in lucrurile astea si mergem si folosim ultimul leu in concursul asta.

De ce crezi ca sunt orgoliile atat de mari in campionatul judetean?

Acum, o sa fiu un pic rautacios. Rautatea pot sa zic ca e sora cu prostia. Ele tot timpul se intalnesc una cu alta si pot sa zic ca orgoliile apar tot timpul cand esti invidios pe cineva sau nu-i vrei binele, sau mai bine zis ii vrei raul. Orgoliile sunt foarte prost aparute in campionatul judetean. Eu consider campionatul judetean o rampa de lansare pentru un viitor pilot in campionatul national sau european. Asta ar trebui noi sa vedem in campionatul judetean. Eu apreciez orice echipa care vine sa concureze alaturi de noi, sa se bata cu noi pentru ca la o adica, ca sa castigi, trebuie sa fii stimulat de cineva. Daca esti un tip cerebral intelegi lucrul asta. Unii nu-l inteleg. Asta e problema lor si tine de cultura lor generala pentru aceste sporturi.

Sunt unii care au atacat ziarul si site-ul Opinia Timisoarei pentru ca s-a implicat in acest sport.

Cand a aparut in acest campionat din start am vazut-o foarte benefica. La prima etapa cand s-a facut premierea la un bar din complex s-a anuntat ca nu mai exista licentiati si nelicentiati si s-a anuntat ca exista clase. Eu in momentul ala m-am dus la organizatori si le-am zis: „Faptul ca s-a schimbat regulamentul si s-au pus clase, va face ca bataia sa fie de 10 ori mai mare, decat a fost la licentiati si nelicentiati. Acum echipele au ocazia sa puncteze in diferite clase. Ceea ce este foarte bine. Adica, orice echipa nou venita  in campionatul asta este benefica si are sanse de a castiga. Nu conteaza ca Staici are echipa si ca sunt buni sau ca Opinia are echipa si sunt buni. Toti au sanse si atunci trebuie sa ne batem. Faptul ca fiecare isi alege cu ce masini concureaza este problema lor personala. Normal ca unii proabil isi iau masini mai tari pentru a stimula niste chestii pe care nu le stiu, altii au masini mai mici pentru ca nu-si permit, e normal, dar trebuie apreciat orice pilot, orice junior, oricine care vine la acest campionat si se bate cu noi.

Care este cel mai drag trofeu pe care l-ai castigat?

A fost chiar la 3 ani dupa ce tatal meu a decedat. Dupa 3 ani, a fost data respectiva a acelui concurs cand eu am castigat si inainte sa iau startul ma gandeam ca daca voi castiga vreau sa-i dedic trofeul lui.  Acela a fost un lucru care m-a marcat foarte mult si mi-a placut enorm.

Cum de l-ai chemat pe Stanoiev sa concureze la XMotors. Iti era frica ca nu o sa castigati.

Nu. Noi am avut pot sa zic ca un handicap la echipa, pentru ca la clasa 2 nu aveam concurent. Nu punctam la clasa 2. Il aveam pe Statean Bogdan care a inceput sa aibe niste probleme financiare si nu mai putu sa ia startul. Atunci am inceput sa caut variante. Si am vorbit cu Stanoiev, care imi este si prieten bun. El a acceptat cu placere si iata ca face parte din echipa nostra mai ales ca el a luat o pauza din Campionatul national.

Dar nu mai aveti sanse sa castigati la echipe…

Eu am o strategie in cap oricum… Mai sunt sanse. Dar va fi o bataie foarte mare. Eu nu cred ca mai am sanse la titlu pentru ca am lipsit foarte mult, dar echipa mai are… Acuma nu o sa dezvalui strategia pe care am facut-o…

Ce conteaza mai mult? Masina sau talentul de pilot?

Conteaza totul ca si pachet. Adica mecanicii, masina si tu ca pilot sau echipaj. Degeaba ai doua dintre ele si nu o ai pe a treia.

Sunt unii care te acuza ca esti favorizat de arbitrii. Au fost voci care au spus ca trebuia sa fi penalizat la cursa de pe aeroport pentru ca ai iesit de pe traseu.

Nu este adevarat! Daca as fi eu avantajat de arbitrii ar insemna ca nu exista sportivitate. Nu cred ca am participat vreodata la un concurs in care sa fiu avatajat de arbitrii. Cu ceva timp in urma chiar eu am cerut organizatorilor socoteala pentru niste nereguli care se intamplau la vremea respectiva, cu privire la cronometraj… Chiar am fost suspendat vreo 5 etape daca imi aduc bine aminte. Nu exista ca eu sa fiu avantajat de arbitrii. Daca as fi eu avantajat, m-as lasa sigur de acest sport.

Dar la cursa de pe aeroport ai iesit de pe traseu…

La aeroport am atins iarba intr-un loc unde nu erau jaloane de securitate. Pe tot traseul erau doua puncte de securitate, unde daca ieseai din traseu erai exclus din traseu: unul era dupa start, la acel sens giratoriu si in spate. Eu am atins iarba in alta zona, am redresat imediat, nu am atins balizele… Inca am pierdut secunde bune acolo. Vreau sa le spun tuturor concurentilor si preitenilor din acest campioant, sa ia regulamentul cu ei in masina, cum il am eu. De multe ori pot sa greseasca si arbitrii si poate alteori gresim noi si nu stim si trebuie sa fim penalizati. Daca se stie regulamentul nu ne mai certam si nu ajungem la contestatii, nu mai cheltuim bani…

Apropo de contestatii. La aeroport au fost unii care au vrut sa faca contestatii, dar am inteles ca li s-a spus ca trebuie sa plateasca 600 de lei, ori in regulament am inteles ca scrie ca o contestatie costa 100 de lei.

Nu stiu despre acest subiect absolut nimic.

Ce le transmiti celor cu care te bati in campionat?

Le transmit mult succes! I-as ruga sa se focuseze pe concursuri si nu pe rautati si invidii. Totodata, daca imi permiteti as vrea sa le multumesc sponsorilor  si pritenilor mei care sunt tot timpul langa mine. Le multumesc pentru sprijinul lor.

Exit mobile version