TIMISOARA. Unul dintre cei mai straluciti oameni de cultura pe care i-a dat Timisoara, artist, impresar si director al prestigioasei Opere de Stat din Viena pentru 18 ani, Ioan Holender se arata revoltat de ceea ce se intampla la Filarmonica Banatul din Timisoara, unde mai multi artisti sustin concerte cu banderole albe pe brat sau refuza sa sustina spectacole invocand ca sunt in timpul lor liber si nu apar pe afise.
In contextul in care Timisoara se pregateste sa devina Capitala Europeana a Culturii, Ioan Holender crede ca astfel de lucruri reprezinta o pata pe obrazul orasului.
„In orice caz, niciunde in lumea asta mare, fie ca sunt pe afis, fie ca nu sunt, nu au voie sa refuze serviciul, daca manifestarea este pusa pe planul de munca al Filarmonicii Banatul„, a spus Ioan Holender, facand trimitere la un moment jenant in care artistii au refuzat sa cante pe scena unui festival la Timisoara spunand ca nu apar pe afis si sunt in timpul liber.
Totodata impresar artistic de zeci de ani si director de Opera la Viena, Ioan Holender spune ca de-a lungul timpului a trecut si el prin conflicte cu artistii, insa spune ca niciodata nu a tolerat indisciplina. Acesta face trimitere la faptul ca e de notorietate ca multi dintre artisti si-ar dori ca in weekenduri sa nu presteze pentru Filarmonica, ci sa faca bani in zona privata.
„Cred ca directorul Filarmonicii, Ioan Garboni, e prea milostiv, e prea moale fata de angajatii lui. In mod normal, ei nu ar putea sa apara intr-o tinuta necorespunzatoare unui concert public. Ca e banderola alba, albastra sau verde, ca vin fara camasi, asta el ar trebui sa interzica, dar cu urmari disciplinare. Nu prea inteleg de ce ti-ai taia creanga de sub picioare, pentru ca, daca iti tai creanga de sub picioare, cazi si tu din pom. Oamenii acestia traiesc din salariul pe care il au la Filarmonica. Directia Filarmonicii are posibilitatea sa nu le prelungeasca contractele, sa ii dea afara, in limitele permise de lege. Am avut si eu foarte multe conflicte cu orchestra, e mult mai complicat decat aici, prin faptul ca ei (austriectii, n.r.) la filarmonica castiga mult mai mult decat la opera. Mereu raspunsul meu a fost <plecati, desfacem contractele>. Dar aici, sa ai intre 4.000 si 7.000 de lei pe luna asigurati… Dirijorul Costin pretinde si este contra directiunii Garboni pentru ca, daca el are o alta invitatie si pleaca de aici, bineinteles ca trebuie sa ceara voie sa plece. Daca nu are de lucru aici, si atunci i se trage din salariu pentru fiecare zi cand e plecat, ceea ce e absolut normal… Ei doresc ca aici sa curga salariul si in acest timp sa faca altele.. este absurd. Intai e asta si apoi restul„, spune transant Holender.
In conflictul de la Filarmonica Banatul, cel care a condus destinele uneia dintre cele mai mari institutii de cultura din lume isi da fiul drept exemplu.
„Baiatul meu e angajat la Opera din Munchen. A acceptat sa cante la Timisoara la spectacolul pentru Coreliu Murgu, sa vina sa cante duminica la concertul de la Opera din Timisoara. Are la Munchen vineri spectacol si urma sa vina sambata. Sambata, insa, fiul meu e dublura intr-un alt spectacol. I s-a dat permis sa plece din Germania cu conditia ca titularul sa nu se imbolnaveasca. Titularul s-a imbolnavit, asa ca trebuie sa cante el sambata. Duminica abia poate sa vina la Timisoara, dar sambata i-au taiat aceasta plecare. Si nici macar nu se enerveaza, ce sa protesteze, daca asa e. Noi in scumpa noastra Romania vrem sa intram intr-o normalitate, intr-o legalitate, intr-o democratie, pe de o parte, iar pe de alta parte, vrem sa avem toate libertatile anarhice, pe care poate le-am avut intr-o anumita masura. Eu cred ca pentru a se sfarsi subiectul asta al Filarmonicii toata lumea sa deschida gura, atat directorul, cat si sindicatul„, sustine Holender.
Maestrul Ioan Holender se teme ca publicul va ajunge sa sanctioneze derapajele artistilor care continua protestele la Filarmonica Banatul.
„Rostul sindicatelor e sa apere interesele angajatilor, daca ele sunt incalcate, dar ar trebui urmarit si daca scade calitatea institutiilor… Pentru ca urmarea este ca nu mai vine publicul, iar, daca nu mai vine publicul, se defiinteaza toata institutia. Daca pe sindicate nu le intereseaza calitatea si vor doar beneficii din ce in ce mai mari pentru angajati… va dati seama unde se ajunge. Sindicalistii din Romania ai orchestrelor simfonice, ai operelor, cred ca nu isi dau seama ca isi taie propria craca de sub picioare prin pretentii si pretentii. Un oras trebuie sa isi iubeasca artistii, sa-si cinsteasca artistii. In trecut, daca erai membru al Filarmonicii Banatul erai cineva. Cred ca si acum esti cineva, dar daca umbli prea mult cu banderolele astea albe, devii penibil„, a conchis Ioan Holender.
***
Va reamintim, la Filarmonica Banatul din Timisoara se consuma tot mai multe episoade jenante. Recent, chemati sa sustina un concert in cadrul unui festival ce gazduia si prima Schimbare de Garda in Cetate, la Timisoara, ca in urma cu 300 de ani, artistii au refuzat sa urce pe scena in fata careia erau o multime de oameni, invocand conflictul pe care il au cu directorul institutiei.
Atunci, artistii l-au sfidat si pe primarul Nicolae Robu, dar si pe timisorenii care asteptau reprezentatia in fata scenei din Piata Unirii, sustinand ca nu sunt prezenti pe afisul evenimentului si ca se afla in ziua lor libera.
Primarul Nicolae Robu a ramas uluit sa vada ca artistii ii intorc spatele, lui si timisorenilor din piata, isi iau instrumentele si pleaca, in conditiile in care, sustine directorul Filarmonicii Ioan Garboni, spectacolul de sambata, 12 mai, reprezenta recuperarea zilei de 30 aprilie, care a fost libera prin decizia Guvernului.
Scandalul de la Filarmonica Banatul e cu mult mai vechi, iar artistii continua sa faca greva japoneza in timpul spectacolelor, sustinand ca nu sunt de acord cu comportamentul directorului institutiei.
Ba mai mult, aceiasi artisti i-au pus pe reprezentantii orasului Timisoara intr-o situatie stanjenitoare anul trecut la un concert in onoarea primarului si consilierilor orasului Karlsruhe, infratit cu Timisoara, cand au cantat cu banderola alba pe brat.
Spectatorii platitori de bilete, care umplu in fiecare saptamana sala Filarmonicii Banatul, satui de atitudinea protestatarilor de pe scena au intocmit anul trecut o scrisoare de protest pe care au inaintat-o primarului Nicolae Robu, intrucat institutia se afla in subordinea municipalitatii, cerandu-i sa se implice in rezolvarea situatiei. Oamenii spun ca ceea ce se intampla este rusinos pentru Timisoara Capitala Culturala a Europei in 2021.
Voci din sanul institutiei spun ca artistii nu ar fi nemultumiti de relatia cu directorul Ioan Garboni, care s-a straduit sa ii promoveze in ultimii 10 ani si le-a asigurat turnee, ci pe faptul ca, fiind platiti de primarie, potrivit contractelor trebuie sa sustina spectacole mai ales in weekenduri, cand ar putea castiga bani frumosi din alte ‘aranjamente’ la evenimente, nunti, botezuri samd.