TIMISOARA. Sunt aproape 4 ani de cand reprezentantii Ministerului Transporturilor promiteau la Timisoara cea mai frumoasa gara din vestul Romaniei, complet modernizata, cu peroane schimbate, scari rulante, lifturi, banda transportoare pentru bagaje si o super pasarela care sa asigure accesul de la tren direct catre o parcare supraetajata.
Toate se regasesc insa doar intr-un studiu de fezabilitate dintr-un program national de reabilitare a aproape 50 de statii de cale ferata cu bani europeni. Si acolo va ramane milt si bine.
Cum deocamdata erau bani doar pentru un proiect din fonduri proprii al Regionalei Timisoara, care prevede cateva lucrari importante care sa schimbe intrucatva fata Garii de Nord, s-a procedat la cautarea unui constructor care sa faca macar asta.
Dupa mai multe licitatii ratate, in vara reprezentantii CNCF CFR Regionala Timisoara si-au mai incearcat norocul inca o data.
CFR SA a relansat in 2 iulie licitatia pentru ‘Reabilitare fatada, reparatii platforme, iluminat, acces intrari in cladirea de calatori statia CF Timisoara Nord si reparatii acces peron linia 1 + acces tunel pietonal (proiectare si executie)‘.
De asta data, la termenul limita de depunere a ofertelor, s-a inscris o asociere de firme, avand ca lider compania Constructim.
In asociere sunt, alaturi de Constructim SA, Bauerhof Agrobanat, Lastun SRL si Longhersin, iar zilele trecute, dupa evaluarea ofertei, s-a iscalit contractul.
Cum banii nu sunt foarte multi, sub 4 milioane si jumatate de euro, lucrarile vor viza in principal fatada si amenajarea piatetei din fata statiei.
Astfel, sunt prevazute lucrari de consolidare, interventii asupra fatadelor si acoperisurilor – terasa, interventii asupra tunelului pietonal de acces la peroane cu realizarea unui nou acces la linii din holul central, interventii la peronul liniei 1, refacerea piatetei Garii si realizarea instalatiei centralizate de aer conditionat, ventilatie si incalzire.
Se vor realiza, totodata, lucrari de pregatire pentru construirea unei pasarele metalice (platforma pietonala) prevazuta in viitor in sala caselor de bilete, ce va fi sustinuta de 6 stalpi metalici, si montarea a doua scari rulante de acces la mezanin. Aceasta, insa, in perspectiva reabilitarii culoarului Aradul Nou – Drobeta Turnu Severin (Magistrala 900), care nu va fi realizata prea curand.
La tunelul pietonal care asigura accesul de la piateta la peronul 1 se vor reface actualele pardoseli din mozaic folosindu-se granit rezistent la trafic intens si antialunecare, se va monta un sistem de supraveghere, un sistem de detectie si semnalizare/avertizare PSI si se va inlocui sistemul de iluminat.
Piateta Garii va fi complet refacuta, se va amenaja o fantana arteziana, zona va fi placata cu dale de granit, se vor monta banci, se va realiza un sistem de iluminat cu stalpi ornamentali, se vor planta copaci si se vor monta rastele pentru biciclete.
Totodata, vor disparea aparatele de aer conditionat si se va realiza o instalatie moderna centralizata de climatizare, iar pe doua corpuri de cladire se va monta o instalatie de producere a energiei electrice cu panouri fotovoltaice.
Valoarea proiectului este de 21 de milioane de lei, iar lucrarile trebuie sa fie gata in 2 ani.
Va reamintim, Gara Timisoara Nord a fost construita intre anii 1897-1899, iar numele ei initial a fost Josefstadter Bahnhof sau Jozsefvaros Indohaz, in traducere „Gara din Iosefin”, dupa numele cartierului in care se afla, fiind una dintre cele mai frumoase cladiri din oras.
Dupa Unirea Banatului cu Romania si instaurarea administratiei romanesti la Timisoara, in 1919, gara a fost redenumita in „Gara Domnita Elena”, nume pe care l-a purtat pana la Al Doilea Razboi Mondial.
In ultima parte a celui De-Al Doilea Razboi Mondial, Gara a fost puternic bombardata.
Dupa terminarea Razboiului, Gara a fost reconstruita partial dupa planurile initiale.
In perioada 1971 – 1974 cladirea a fost complet modificata si adusa la forma de astazi cu stilul arhitectural schimbat radical.