TIMISOARA. Nu mai este nicio sansa pentru Gara de Nord din Timisoara. Banii pe care ni-i dadea Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare au… expirat. Cu alte cuvinte, Gara de Nord din orasul care se vrea Capitala Culturala Europeana va ramane in stadiul de ‘cloaca’, cu toate ca lucrarile puteau incepe inca din vara acestui an.
CITESTE SI: Gara de Nord din Timisoara, inecata in gunoaie. Mormane de mizerie troneaza printre trenuri. VEZI IMAGINI INGROZITOARE!
Trebuia doar refacut proiectul, pe fonduri nationale. opiniatimisoarei.ro a scris in nenumarate randuri despre problema celei mai importante porti de intrare in Timisoara europeana. Anul acesta, in martie, aratam ca BERD ne daduse acceptul sa reluam lucrarile. In instanta, la Curtea de Arbitraj de la Paris, se mai judeca un singur proces, pe pretentii. Adica firma de constructii care se apucase in urma cu cativa ani buni de reabilitare cerea despagubiri. Despagubiri cere si CFR, dar asta nu impiedica nicicum reluarea lucrarilor, cu alta firma. Practic, trebuia facut un alt proiect si reluata licitatia. De asta trebuiau sa se ocupe cei din Bucuresti, de la Compania Caile Ferate Romane. Care insa n-au miscat un deget, iar timpul a expirat.
Stiam ca vom pierde banii…
Se pare insa ca Timisoara n-a avut loc in buget, asa ca, acum am pierdut banii de la Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare. Se stia inca din martie ca, daca nu facem nimic, adio bani!
„In principiu, daca nu facem acum si nu se gaseste o modalitate de a prelungi cumva intelegerea cu BERD, pierdem banii”, spunea directorul Regionalei CFR Timisoara, Mircea Benec, pentru opiniatimisoarei.ro.
Iata ca inevitabilul s-a produs.
„Sunt anumite faze de mutare a procesului in tara, de la Paris, e vorba de plata unor despagubiri, si CFR cere despagubiri. Problema este ca banca n-a mai reinnoit finantarea, a expirat in august. A expirat si autorizatia de constructie de la Primaria Timisoara, se va incerca probabil anul viitor sa se gaseasca alte surse de finantare. Banii erau pe finantari externe, nu se putea trece Gara in bugetul national. Noi nu stim ce va fi, e vorba de bugetul national”, a spus Mircea Benec pentru opiniatimisoarei.ro.
Asadar, am pierdut aproape 2 milioane de euro, promisi de BERD inca din anul 2005. Au trecut 8 ani de cand CFR „se chinuie” sa reabiliteze Gara de Nord din Timisoara, o rusine pentru un oras care aspira la titlul de Capitala Culturala Europeana.
Cum s-a intamplat totul?
Asadar, se vorbea demult despre renovarea garii timisorene, inca din 2005. In urma cu opt ani Compania Caile Ferate Romane a obtinut 1,8 milioane de euro, fonduri europene, pentru reabilitarea garii si a incheiat un contract cu o companie din Israel, care a castigat licitatia. Contractul era mult mai mare, acesti bani fiind alocati doar pentru Timisoara. Mai erau incluse si portile feroviare din Constanta, Craiova, Iasi, Cluj si Timisoara. Toate s-au renovat, mai putin Timisoara.
Toate au fost bune si frumoase, pana la inceperea lucrarilor. Firma israeliana – Poldmir Construction (1986) LTD – s-a apucat de treaba, supervizata de o alta firma, de consultanta – Transurb Technirail SA – Tuc Rail SA, o societate belgiana care trebuia sa fie un fel de diriginte de santier. Lucrarile s-au facut doar 30%, din cauza neintelegerilor. S-a ajuns in instanta europeana de arbitraj, care in august 2011, dupa spusele fostului director al Regionalei timisorene, Valeriu Trica, ne-a dat castig de cauza si ne-a permis sa continuam lucrarile. CFR a cerut insa si despagubiri de aproape patru milioane de euro pentru toti acesti ani in care nu a putut incheia lucrarile si inchiria spatiile comerciale. Cauza se judeca tot la Paris, dar oficialii romani vor sa o stramute in Romania.
Conform proiectului, muncitorii firmei israeliene trebuiau sa refaca toaletele, interiorul si fatada garii, sa amenajeze o scara rulanta, sa monteze lift si o centrala termica, precum si instalatii electrice noi. Era prevazuta si o parcare moderna in fata garii. S-a lucrat ceva, dar mai mult in bataie de joc. Dupa 2 ani de contract, nu s-au facut nici 40% din lucrari.
Potrivit oficialilor de aici, nici specialistii firmei de consultanta nu avizau lucrarile israelienilor, ”pentru ca erau de foarte proasta calitate”. CFR a decis atunci sa rezilieze contractul si s-a ajuns in instanta, dupa ce cei de la Poldmir au dat in judecata Compania. Asa s-a ajuns la Paris, unde am castigat. Am tot asteptat ca oficialii de la Bucuresti sa se puna pe treaba si sa incheie socotelile cu proiectul tehnic, cu care sa se poata demara licitatia, care trebuia sa se faca tot la Bucuresti. Acum s-ar face insa degeaba, pentru ca nu mai avem nici macar banii.