E urata, degradata, murdara, plina de caini si de vagabonzi si ne face de ras. Descrierea este de prisos de multa vreme. Gara de Nord din Timisoara a aparut si in campania de promovare a noului film din seria James Bond, asa dezolanta cum e. Au trecut mai bine de opt ani de cand ni s-a promis o noua imagine pentru principala poarta de intrare in Timisoara si cea mai importanta gara din tara, dupa Bucuresti. Ne-am impotmolit in materiale proaste, neintelegeri si instante.
Situatia reabilitarii Garii Timisoara Nord este pe muchie de cutit. Avem acceptul instantei de la Paris, care judeca conflictul dintre Compania Caile Ferate Romane si o firma de constructii din Israel, avem promisiunea ca primim banii, avem autorizatie de constructie, dar trebuie sa ne miscam si sa trecem la treaba. Si asta chiar din anul 2011.
Oficialii de la Caile Ferate Romane promit ca ”sigur anul acesta” va incepe reabilitarea Garii de Nord din Timisoara
Asteptam de cinci ani o gara decenta, demna de un oras capitala de regiune, un oras european si… de cinci stele. Tot de atatia ani ”ne plimbam” din instanta in instanta si am ajuns chiar si la Paris. La Curtea de Arbitraj de la Paris. Judecatorii de acolo ne-au dat unda verde sa incepem lucrarile, banii exista, cel putin pe hartie, iar autorizatie de constructie avem deja. Asta chiar de aproape doi ani, din 2011, daca este sa ne luam dupa spusele fostului director regional al CFR Timisoara, Valeriu Trica.
”Curtea de Arbitraj de la Paris ne-a dat acceptul sa pornim procedurile de licitatie pentru a continua lucrarile. Acum ne mai judecam pentru pretentii”, spunea, in noiembrie 2011, Valeriu Trica. Banii ar trebui sa vina de la BERD – Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare, conform vechiului proiect.
De ce nu s-au inceput totusi lucrarile macar la inceputul anului trecut? Ne explica actualul director al Regionalei CFR Timisoara, Mircea Benec. El recunoaste ca avem finantare, avem autorizatie de constructie de la Primaria Timisoara si avem si acordul instantei.
Dar totusi de ce nu s-a facut nimic daca CFR avea tot ce trebuie? ”Nu a aparut inca bugetul, proiectul s-a facut, trebuie sa fie prevazut in buget ca sa putem continua. in momentul in care avem proiectul, se poate face licitatia. Cei de la Bucuresti spuneau ca pana la sfarsitul lunii aprilie s-ar putea tine licitatia. Sigur anul acesta incepem tot, sigur incep lucrarile anul asta”, a completat Benec.
Deci pana acum s-a stagnat, dar anul acesta avem o gara demna de un oras european. Sau cel putin asa sunt promisiunile. Asta doar daca firma de consultanta care trebuia sa supervizeze lucrarile societatii ce ne-a dat in judecata se intelege cu Compania Caile Ferate Romane. Proiectul pentru o noua licitatie trebuie sa fie avizat si de firma de consultanta, spune Mircea Benec. Potrivit acestuia, cei de la firma de consultanta ”au mai avut ceva restante de plata si conditioneaza putin proiectul ca sa primeasca banii, dar se va rezolva”.
Daca nu se intampla nimic pana in toamna, pierdem banii de la Banca Europeana. ”In principiu, daca nu facem acum si nu se gaseste o modalitate de a prelungi cumva intelegerea cu BERD, pierdem banii”, a mai povestit Mircea Benec.
”Se va face” tot auzim de opt ani, din 2005 si pana acum, cand s-au demarat lucrarile de reabilitare blocate doi ani mai tarziu. In urma unei noi licitatii se va alege practic o noua firma constructoare si o noua firma de consultanta, care va veni cu specialisti ce vor sta cu ochii pe muncitori. Dar cum s-a ajuns la asta? Putini sunt cei care nu stiu povestea Garii de Nord din Timisoara.
CFR a „deraiat” si banii de la BERD
Se vorbea demult despre renovarea garii timisorene, inca din 2005. In urma cu opt ani Compania Caile Ferate Romane a obtinut 1,8 milioane de euro, fonduri europene, pentru reabilitarea garii si a incheiat un contract cu o companie din Israel, care a castigat licitatia. Contractul era mult mai mare, acesti bani fiind alocati doar pentru Timisoara. Mai erau incluse si portile feroviare din Constanta, Craiova, Iasi, Cluj si Timisoara. Toate s-au renovat, mai putin Timisoara.
Toate au fost bune si frumoase, pana la inceperea lucrarilor. Firma israeliana – Poldmir Construction (1986) LTD – s-a apucat de treaba, supervizata de o alta firma, de consultanta – Transurb Technirail SA – Tuc Rail SA, o societate belgiana care trebuia sa fie un fel de diriginte de santier. Lucrarile s-au facut doar 30%, din cauza neintelegerilor. S-a ajuns in instanta europeana de arbitraj, care in august 2011, dupa spusele fostului director al Regionalei timisorene, ne-a dat castig de cauza si ne-a permis sa continuam lucrarile. CFR a cerut insa si despagubiri de aproape patru milioane de euro pentru toti acesti ani in care nu a putut incheia lucrarile si inchiria spatiile comerciale. Cauza se judeca tot la Paris, dar oficialii romani vor sa o stramute in Romania.
Conform proiectului, muncitorii firmei israeliene trebuiau sa refaca toaletele, interiorul si fatada garii, sa amenajeze o scara rulanta, sa monteze lift si o centrala termica, precum si instalatii electrice noi. Era prevazuta si o parcare moderna in fata garii.
”Valabilitatea lucrarilor era pe doi ani, din 2005 pana in 2007. Au inceput foarte greu lucrarile, din 2005 pana in vara anului 2006 nu s-a facut aproape nimic, la terminarea celor doi ani din contract s-a facut cam 32-34% din lucrari, deci numai s-a demolat, s-a stricat, s-a spart, de facut practic nu s-a facut mai nimic sa se vada, doar s-au inlocuit geamurile termopane pe partea cu peronul si s-au refacut cateva interioare de birouri”, a explicat Mircea Benec.
Potrivit oficialilor de aici, nici specialistii firmei de consultanta nu avizau lucrarile israelienilor, ”pentru ca erau de foarte proasta calitate”. CFR a decis atunci sa rezilieze contractul si s-a ajuns in instanta, dupa ce cei de la Poldmir au dat in judecata Compania. Asa s-a ajuns la Paris, unde am castigat. Acum asteptam insa ca oficialii de la Bucuresti sa se puna pe treaba si sa incheie socotelile cu proiectul tehnic, cu care sa se poata demara licitatia, care se face tot la Bucuresti.
O istorie zbuciumata pentru ”Gara Domnita Elena”
Principala gara a Timisoarei si, totodata, cea mai mare din Regiunea de Vest a Romaniei, a prins contur prin 1857. Potrivit timisoreanului Octavian Lescu, un mare colectionar de ilustrate, in acelasi an s-a dat in folosinta prima linie ferata Szeged – Jimbolia – Timisoara, data la care s-a sarbatorit si sosirea primului tren in gara noastra. Statia de cale ferata construita atunci a ajuns o magazie.
Nu departe de ea s-a ridicat insa o noua gara, in 1876, dar mai tarziu a fost daramata. S-a facut apoi alta, a treia gara, care s-a numit ”Gara din Iosefin”. Pentru construirea ei s-au investit, de la stat, aproape patru milioane de coroane. Nu degeaba a fost considerata cea mai frumoasa din provincie. Dupa instaurarea administratiei romanesti la Timisoara, in 1919, a fost redenumita ”Gara Domnita Elena”, nume pe care l-a purtat pana la Al Doilea Razboi Mondial.
In timpul razboiului, mai precis in 1944, a fost bombardata puternic si pusa la pamant. Reconstructia s-a facut prin jurul anului 1970, dar stilul arhitectonic de acum dateaza in 1976. Din pasiunea timisoreanului Octavian Lescu ne-au ramas o sumedenie de ilustrate cu principala gara a Timisoarei.
Astazi, prin Gara de Nord a Timisoarei trec, zilnic, 170 de trenuri de calatori, la care se adauga alte 30 de trenuri de marfa ce tranziteaza orasul nostru. 10% din trenurile de calatori merg si peste hotare.
Troc liberal pentru reabilitarea Garii de Nord?
Primarul Nicolae Robu nu face niciun secret din faptul ca reconditionarea parcului de tramvaie de la RAT Timisoara urmeaza sa se faca pe filiera liberala, tocmai in Moldova, la REMAR Pascani.
Afacerea a prins contur dupa o intalnire de taina dintre actualul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, si Nicolae Robu, ambii vicepresedinti ai PNL, urmata de o vizita a primului gospodar de pe Bega la Iasi si Pascani. In urma acestei verificari a depourilor din Pascani unde urmeaza sa gareze, o vreme, tramvaiele din Timisoara, Nicolae Robu s-a decis sa ia in calcul propunerea colegului sau de partid, mai cu seama ca, in acest fel, costurile innoirii parcului de tramvaie din capitala Banatului scad de sase ori, adica de la 3 milioane de euro, cat ar costa un tramvai nou, la “doar” 500.000 de euro, cat ar costa reconditionarea unei garnituri vechi.
In schimbul acestei comenzi serioase catre intreprinderea REMAR – care apartine controversatului om de afaceri Gruia Stoica, ajuns milionar in perioada mandatului Ludovic Orban la carma Ministerului Transporturilor – Relu Fenechiu a promis ca va sprijini cu bani de la buget doua proiecte majore ale Timisoarei, respectiv reabilitarea Garii de Nord si construirea Centrului intermodal de marfuri de la Aeroportul International “Traian Vuia” Timisoara. Primarul nu se sfieste deloc sa recunoasca intalnirile cu Fenechiu.
”Ne-am intalnit la Congresul PNL, am discutat despre Gara de Nord. Domnul ministru Fenechiu mi-a spus ca incepe sa se intrevada o modalitate de actiune incat sa incepem lucrarile inainte de finalizarea acelui proces. Urmeaza sa mai discutam sa vedem ce se intampla, pentru ca discutia s-a purtat in contextul unei intalniri colegiale, nu am vorbit despre detalii. A ramas ca o sa ii fac o vizita in perioada urmatoare si atunci ii va chema si pe specialistii care se ocupa de problema si vom face tot posibilul sa gasim solutii pentru a introduce in reparatii Gara de Nord a Timisoarei. Domnul ministru stie foarte bine in ce stare jalnica este gara, este indignat si domnia sa ca lucrurile stau altfel si am garantia disponibilitatii totale de a ne ajuta, de a da curs lucrarilor de reparatii”, a recunoscut Nicolae Robu. (Gheorghe Ilas)
FOTO: Virgil Simonescu