Noul proprietar al unui vehicul auto va fi obligat sa-l inmatriculeze la adresa sa de domiciliu in termen de 14 zile dupa achizitionare, potrivit agerpres.ro.
Dupa expirarea a doua saptamani de la achizitionare, vechiul numar de inmatriculare a vehiculului isi va pierde valabilitatea. In acest fel nu va mai fi posibil ca vreun roman sa-si cumpere un autoturism din Bulgaria si sa continue sa-l conduca in tara sa fara sa-i schimbe numarul de inmatriculare.
Reprezentantii sectoarelor de asigurari din Romania si Bulgaria s-au reunit, marti, in capitala bulgara pentru a dezbate problemele actuale transfrontaliere din segmentul auto in cadrul conferintei „Asigurarile auto in Sud-Estul Europei: Solutii pentru probleme transfrontaliere”.
Probleme cu politele de asigurare
Borislav Bogoev, vicepresedinte al Comisiei bulgare de supraveghere financiara de la Sofia, a declarat cu aceasta ocazie ca, prin modificarile legale, noul proprietar al unui vehicul auto va fi obligat sa-l inmatriculeze la adresa sa de domiciliu in termen de 14 zile dupa achizitionare. Dupa expirarea a doua saptamani de la achizitionare, vechiul numar de inmatriculare a vehiculului isi va pierde valabilitatea.
In acest fel nu va mai fi posibil ca vreun roman sa-si cumpere un autoturism din Bulgaria si sa continue sa-l conduca in tara sa fara sa-i schimbe numarul de inmatriculare. Urmeaza sa fie modificat si regimul de emitere a procurilor prin care cetatenii bulgari transfera dreptul de conducere a masinii unei persoane terte, a mai spus oficialul.
Borislav Bogoev a adaugat ca, daca vreun autoturism inmatriculat in Bulgaria produce un accident in Romania, despagubirile sunt platite de compania de asigurari din Bulgaria, sau in cazul in care acesta nu are polita de raspundere civila auto – de Fondul de garantare din Bulgaria. In momentul de fata, la acest fond au fost reclamate despagubiri de peste 33 milioane de euro. Este vorba de fapt de scurgerea unor capitaluri nationale din Bulgaria catre Romania, a spus Bogoev.
Reprezentantii sectorului de asigurari din Bulgaria au notat ca cea mai mare problema pentru ei este ca media primelor de despagubire in Romania este mult mai mare fata de cea din Bulgaria. in acelasi timp, pretul politelor de asigurare in Bulgaria este mai mic decat in Romania. O alta problema ar fi ca asiguratorii nu au cum sa faca o evaluare personala a riscului cand este vorba de un sofer roman deoarece nu detin nici un fel de informatii despre persoana respectiva.
Din punctul de vedere al asiguratorilor din Romania, problema cu masinile inmatriculate in Bulgaria este faptul ca ei platesc despagubirile persoanelor afectate de accidentele rutiere, dar apoi isi incaseaza banii cu o mare intarziere.
Multe accidente cu masini inamatriculate in Bulgaria
Comisarul Alexi Stratiev, director al politiei rutiere din Bulgaria, a declarat ca, la inceputul acestui an, politia bulgara a informat autoritatilor romane despre circa 4.000 de masini care sunt achizitionate de romani. in urma cu cateva zile am primit informatii ca doar 500 din acestea masini nu mai au numere de inmatriculare din Bulgaria, a indicat Stratiev. El s-a declarat surprins de faptul ca politia romana nu reactioneaza, desi detine informatii ca celelalte 3.500 de masini nu mai apartin unor cetateni bulgari.
Mona Cucu, din Comisia de supraveghere a asigurarilor, a prezentat date statistice potrivit carora in doar patru ani numarul accidentelor petrecute in Romania cu autoturimse inmatriculate in Bulgaria a crescut de 15 ori: de la 204 in 2006 la 3155 in 2010. In primele sase luni ale anului, numarul acestor accidente este de 1798, Bulgaria situandu-se pe primul loc in aceasta privinta, la mare distanta de Italia, cu 500 de cazuri.
Politia romana vrea sa limiteze circulatia pe soselele de la noi a autoturismelor inmatriculate in alte tari deoarece acestea sunt mult mai greu de verificat in trafic, iar soferii care le conduc pot scapa de sanctiunile din Romania daca incalca legea.
Potrivit unui proiect inaintat de Politia Rutiera Ministerului de Interne, soferii romani care isi inmatriculeaza masinile in Bulgaria sau in orice alta tara a Uniunii Europene nu vor mai putea sa circule cu autovehiculele in Romania mai mult de trei luni. Practic, la prima oprire in trafic, masina va fi introdusa intr-o baza de date a politiei, iar dupa 90 de zile aceasta va trebui fie inmatriculata in Romania, fie scoasa din tara.