Guvernul aplica un dus rece celor care sperau ca centura Timisoarei va fi facuta cu prioritate si da dreptate celor care sustineau ca proiectul, desi promis timisorenilor ca urmare a presiunii publice puse pe Minister, va fi amanat.
In sedinta de Guvern in care premierul l-a ridiculizat pe Nicolae Robu numindu-l „primarul buclucas” a fost aprobata si strategia de implementare a faimosului Master Plan de Transport si… surpriza! Varianta Ocolitoare a Timisoarei a fost retrogradata pentru a face loc proiectelor destinate unor orase incomparabil mai mici.
Ministerul Transporturilor a facut publice joi cele doua documente cheie ale strategiei Romaniei in infrastructura pentru urmatorii 15 ani: Memorandumul care aproba Master Planul General de Transport (MPGT) si Strategia de Implementare, acest din urma document stabilind prioritizarea proiectelor. Din acest document reiese ca pentru Guvern sunt mai importante orasele: Vaslui, Giurgiu, Barlad sau Sfantu Gheorghe, desi, initial, recomandarile erau ca Timisoara sa aiba prioritate.
Astfel, potrivit Strategiei, pozitiile din Masterplan nu se mai respecta. Centura Vaslui e trecuta pe locul 1, desi in Master Plan aparea pe 9, iar centura Ramnicu Valcea apare clasata pe 12, in timp ce in Master Plan era pe primul loc. Pe locul secund apare centura Giurgiu, proiect ce in Master Plan aparea pe locul 7, iar pe locul 3 apare centura Sfantu Gheorghe (locul 11 in Master Plan).
In ceea ce priveste constructia Centurii de Sud a Timisoarei, modificarea este substantiala, ea fiind clasata pe locul 5, in conditiile in care in varianta scenariului recomandat in Master Plan proiectul era pe locul 2.
Ce siretlic a fost folosit pentru noua lista de prioritati din Strategie?
Clasificarea a fost facuta folosind o metoda discutabila. Asadar, in Masterplanul General, consultantul AECOM a identificat un scenariu care se bazeaza pe Sustenabilitate Economica (ES) si un al doilea scenariu care se bazeaza pe sustenabilitate economica si de mediu (EES). In urma comparatiilor celor doua scenarii, se arata ca scenariul EES care implica si componenta de mediu este cel mai indicat pentru Romania in vederea implementarii pentru viitor.
Astfel, in aceasta varianta a scenariului EES, varianta finala a Master Planului propune o ierarhizare in functie de un punctaj calculat pentru fiecare proiect ca urmare a unei Analize Multi-Criteriale (AMC). Strategia de Implementare a acestor proiecte din scenariul ales (EES) propune insa o prioritizare diferita, modificand ierarhizarea in cazul unor proiecte.
Sursa: hotnews.ro