TIMISOARA. Timisorenii o sa-si lungeasca gatul dupa tramvaiele modernizate care trebuie sa soseasca luna aceasta in oras. Mai intai vor fi testate pe strazi, abia apoi urmand sa fie puse in circulatie, mai exact a doua zi, sustine primarul Nicolae Robu.
Potrivit edilului sef, cele doua tramvaie second-hand ale Timisoarei care au fost reabilitate la Arad si Pascani sunt gata. Se fac ultimele finisaje. Cele doua garnituri vor fi aduse la Timisoara pana in 28 iunie, atunci cand este termenul final prevazut in contractul primariei cu cele doua firme.
„Vin luna asta, mi s-au adus garantii ca vin luna asta amandoua. Nu e stabilita ziua, dar mi s-au adus garantii ca vin in aceasta luna. Sunt in fazele finale de montare a ultimelor lucruri pe ele, de testare. Mi s-au adus garantii ca pana in 28, cand expira termenul, vor veni. Ele vor fi testate mai intai, fiind omologate de catre AFER, vin gata omologate, dar asa sunt legile in domeniu, omologarea se da cu titlu provizoriu pentru un an. Dupa un an de exploatare, se intra in procedura de omologare definitiva”, ne-a explicat primarul Nicolae Robu.
Tramvaiele noi nu vor circula insa din prima zi. Timisorenii le vor putea admira de la distanta, ele urmand sa fie testate mai intai, de catre specialistii care le-au reabilitat. In orice caz, edilul-sef promite ca le va inaugura asa cum se cuvine.
„Evident ca dupa ce vor fi aduse la Timisoara se impune o testare a lor pe liniile din Timisoara, daca va fi cazul se vor face mici ajustari. Timisorenii le vor vedea, vom face un eveniment, pentru ca eu zic ca este un eveniment. Vor face o trecere pe liniile Timisoarei, cu monitorizare din partea specialistilor si dupa aceea vor intra in circulatie. Mai intai vor circula goale pentru testare, vor face un anumit circuit. A doua zi dupa testare vor circula si timisorenii”, a completat Robu.
Potrivit oficialilor Primariei Timisoara, anul acesta vor mai fi trimise spre modernizare cel putin doua tramvaie.
„Vom trimite si altele anul asta, intr-o prima faza cel putin doua: unul si unul. Va fi suta la suta un timp mult mai scurt necesar, pentru ca sunt dificultati inerente unui inceput de fabricatie, trebuie sa ne gandim ca sunt o multime de componente care intra pe fiecare tramvai si ca aceste componente sunt livrate de diferiti furnizori. Or, neavand contract cu ei, pana cand gasesti o sursa convenabila, trebuie sa porti negocieri, trebuie sa fii planificat de catre acei furnizori la receptia produsului, nu vine nimeni sa-ti ofere de pe stoc, pentru ca nu lucreaza nimeni pe stoc in ziua de astazi, se lucreaza in conceptul <<just in time>> si atunci trebuie sa ti se accepte comanda. Deci, au fost niste dificultati care pot fi intelese”, a tinut sa precizeze primarul Timisoarei.
Noile tramvaie vor avea camere video, scaune cu incalzire si aer conditionat. Totodata, calatorii vor putea sta pe Internet pe timpul calatoriei, in garnituri fiind montat WiFi gratuit, insa doar pentru cei care au carduri RATT.
***
Tramvaiele second-hand ale Timisoarei sunt reabilitate de firmele Electroputere VFU Pascani si Astra Vagoane Calatori Arad. Primele doua garnituri au fost preluate de cele doua firme care au castigat licitatia primariei in 11 iunie 2014.
480.000 de euro costa reconditionarea unui singur tramvai, Primaria Timisoara urmand sa aloce 3,3 milioane de euro pentru reabilitarea a inca 7 dintre garniturile batrane aflate acum in circulatie. Licitatia a fost castigata insa de oferta depusa de cele doua firme in valoare de 65 de milioane de lei, adica peste 14,6 milioane de euro. Durata contractului este patru ani, acordul-cadru presupunand incheierea a patru contracte subsecvente, pentru un numar total de 30 de tramvaie GT4.
In parcul Regiei Autonome de Transport in Comun se afla 93 de tramvaie, din care doar 60 sunt scoase zilnic pe traseu.