Zapada este foarte inselatoare si poate ascunde gheata, asa incat principala “arma” pe timp de iarna este conducerea foarte preventiva si renuntarea la viteza. Iata cateva masuri pe care Politia Timis le recomanda soferilor:
- Circulati cu viteza redusa si fiti foarte atenti la trafic.
- E recomandabil ca, pe drumurile inzapezite, sa circulati mai incet decat va impun limitele de viteza legale. Astfel, puteti fi mai atenti la trafic si puteti reactiona mai devreme in caz de necesitate.
- Este indicat sa incercati permanent sa intuiti ce se poate intampla in fata, nu doar cu masina din fata voastra, deci iarna atentia distributiva trebuie sa fie la cote mai mari. Prin urmare, renuntati la lucrurile care va distrag atentia in timp ce conduceti (telefoane, discutii cu pasagerii, concentrarea prea mult pe sistemele audio sau de climatizare).
- Pe langa viteza redusa, este necesar sa lasati o distanta foarte mare fata de masina din fata. In trafic urban, este recomandabil sa se renunte la stilul “bara la bara” din restul anotimpurilor, deoarece un mic accident blocheaza apoi circulatia pentru foarte multa vreme si toata lumea are de pierdut.
- Nu trebuie uitat de schimbarea lina a treptelor de viteza: bruscarea ambreiajului poate duce la pierderea pentru moment a aderentei si chiar a directiei. La retrogradare trebuie, de asemenea, atentie sa nu bruscati ambreiajul.
- Incercati sa evitati situatiile in care trebuie sa franati brusc. incetiniti din timp, astfel incat sa nu fie necesara franarea brusca.
- Pe langa faptul ca pedala de frana trebuie actionata mai usor pe zapada decat pe asfalt uscat, atentie si la modalitatea de franare: in “cascada”.
- La masinile care nu sunt echipate cu ABS, blocarea rotilor pe zapada poate surveni foarte usor, mai ales daca se franeaza brusc. in aceste cazuri, este recomandata o “cascada” de franari mai mici. Adica se franeaza usor, viteza masinii scazand putin, apoi se lasa pedala de frana si iar se apasa usor. Viteza scade mai incet, dar se evita blocarea rotilor – care transforma masina intr-o “saniuta” a carei traiectorie nu mai poate fi modificata, daca rotile sunt blocate.
- La masinile echipate cu ABS, fenomenul de “pompare” sau de vibratii in pedala intervine mai repede pe zapada. Nu trebuie sa va speriati de acest lucru – practic, sistemul actioneaza automat in “cascada”, pentru a evita blocarea rotilor. Este recomandabil, totusi, sa nu va bazati cu totul pe ABS, deoarece distantele de franare sunt mai mari pe zapada decat pe asfalt uscat. Este recomandabil sa se aplice acelasi stil ca la masinile fara ABS.
- Chiar daca e ziua, este necesar sa circulati cu farurile aprinse. Prin urmare, asigurati-va ca, inainte sa plecati cu masina, ati curatat blocurile optice fata si spate de zapada sau gheata.
- Pe timp de iarna, farurile aprinse asigura o vizibilitate mai buna pentru ceilalti participanti la trafic.
- De multe ori, din cauza zapezii si a ninsorii, este mai greu sa realizezi cu ce viteza se deplaseaza o masina sau chiar sa o observi mai tarziu. Circularea cu farurile aprinse inseamna ca vei fi mai vizibil pentru ceilalti. Dar necesitatea ca farurile sa fie curate lucru este clara atunci cand se merge noaptea pe timp de iarna. Opreste-te sa cureti farurile de zapada, daca ninge, ori de cate ori remarci ca stratul de zapada a crescut pe capota sau iluminarea drumului a scazut.
- Asigura-te ca ai curatat si al treilea stop de frana, ca sa fie cat mai clara intentia de franare. Este indicat ca, atunci cand folosesti frana de motor, mai ales in oras, sa apesi foarte usor si pedala de frana, ca sa se aprinda luminile de stop. Astfel, cei din spate nu vor fi luati prin surprindere de incetinirea masinii tale si acest lucru poate insemna evitarea unui accident mic, dar stresant.
- Totodata, pietonilor le recomandam sa evite pe cat posibil folosirea partii carosabile, mai ales dupa lasarea intunericului si in conditii de vizibilitate redusa.
Drum bun si nu uitati sa conduceti prudent!