TIMISOARA. Dupa ce la Ghiroda s-a iscat o adevarata revolta zilele acestea dupa ce Primaria Timisoara a decis pe neasteptate sa anuleze 12 curse ale mijloacelor de transport care asigurau legatura cu orasul, viceprimarul Ruben Latcau anunta si mai multe rute pe care se va reduce numarul de curse. Motiveaza prin aceea ca la anumite ore ar fi prea putini calatori si nu are rost sa lase in continuare autobuzele ori troleibuzele sa circule.
Mai mult, viceprimarul Ruben Latcau da vina pe Guvern si Consiliul Judetean. Spune ca, din pricina ordonantei austeritatii, nu mai pot fi platite ore suplimentare soferilor de la 1 ianuarie decat in limita unui plafon, dar si ca ar fi fost desfiintate multe linii in judet de catre CJT.
„Optimizarile nu elimina nicio ruta in acest moment, nu fac nicio comasare de ruta in acest moment. Au ca si rol doar sa faca optimizari pe transport seara. De exemplu, au fost rute de transport la nivel de judet, unde dupa ora 8-9, unde mai erau 1-2 calatori care erau transportati pe 3-4 rute dus-intors, si atunci aceste optimizari au fost facute in asa fel incat dupa ora 22.00 a fost facuta o reducere pe transport, atat in judet, cat si in Timisoara.
Au mai fost anumite varfuri care au fost eliminate, acolo unde pe acel varf erau 1-2 calatori care trebuiau transportati, iar obiectivul acestei optimizari este acela de a ne asigura ca rutele pe care le avem planificate sunt si rute care pot fi executate. Pentru ca, daca ramaneau in felul in care erau inainte, riscul era ca in realitate unele dintre ele nu ar fi putut sa fie facute, tocmai din cauza acestui plafon pe care ordonanta Guvernului Ciolacu l-a impus.
De asemenea, un alt motiv, si o alta problema mare pe care o avem si care genereaza probleme pentru transportul public in Timisoara si in periurban, este faptul ca in ultimii 4 ani la nivel de judet au fost desfiintate mare parte din rutele de transport. Vorbim de un numar de 63 de linii care au fost desfiintate, dintr-un total de 85. Practic peste 2 treimi, trei sferturi din liniile de transport la nivel de judet au fost desfiintate in ultimii ani, iar toate aceste comune, toti acesti primari au venit la Primaria Timisoara si la SMTT si la STPT pentru a beneficia de transport public. O parte din aceste comune au fost preluate de catre SMTT, o parte nu au putut sa fie preluate, dar problema aceasta si preluarea de rute in judet in zone foarte extinse, ne ducem pana la granita cu Serbia sau cu judetul Arad, ne-a pus pe noi in punctul in care in acest moment zona de transport public metropolitan a Timisoarei este cea mai extinsa din tara, cu cea mai mica densitate, tocmai pentru ca am ajuns sa oferim servicii de transport public in judet in locul acestor linii pe care Consiliul Judetean le-a desfiintat in ultimii ani (…)
Aceleasi optimizari pe care le-am facut pe transportul public in judet, adica varfuri reduse seara, dupa ora 22.00.
Am avut rute seara pe care aveam 4 autobuze pe linie si am redus la 2 dupa ora 22.00. Genul acesta de optimizari in care ruta functioneaza, doar reducem cantitatea de de ore suplimentare pe care o executam in fiecare luna. Pe mai multe rute avem 4 autobuze, sunt chiar si cu 5. E vorba de tot transportul care functioneaza la nivel de SMTT.„, sustine viceprimarul Timisoarei Ruben Latcau.
Ceea ce uita sa spuna edilul este ca, daca situatia financiara a Societatii de Transport Public ar fi fost alta, nimic nu ar fi impiedicat chiar suplimentarea curselor, nicidecum reducerea lor.
CITESTE SI: Roxana Iliescu: ‘Mult asteptatul Plan de reorganizare si restructurare al STPT, un mare fas!’
Ruben Latcau pretinde ca au crescut salariile soferilor la STPT si ca au fost angajati in ultimele luni in jur de 30 de conducatori auto pentru autobuzele si troleibuzele din Timisoara.
„Luna aceasta am aprobat in Consiliul Local o noua organigrama in care s-au facut eficientizari de personal si reduceri de personal TESA. Anul trecut, la final de an, STPT a majorat salariul pentru soferi, avem undeva la 4000 de lei salariul net de inceput pentru un sofer de autobuz, si obiectivul acestor majorari a fost tocmai sa atragem soferi. In lunile de sfarsit de an, noiembrie si decembrie, s-au angajat undeva la 30 si ceva de soferi, Avem undeva la 20 de soferi in pregatire in scoala pe care STPT o are. Avem, de asemenea, vatmani la pregatire in scoala, si un numar de oameni care s-au inscris si vor intra in cursuri de pregatire. Practic, ce face STPT este faptul ca angajeaza oameni care nu au categoria D, ii scolarizeaza, obtin atestate si apoi ii angajeaza sa devina soferi.
Se intampla acest lucru pentru ca deficitul este undeva la 100-150 de soferi si este foarte greu sa poti sa acoperi acest deficit intr-un timp foarte scurt. Unii dintre cei angajati aveau si permis de categoria D si atestat si puteau incepe de a doua zi lucrul, o alta parte erau oameni care doreau sa se perfectioneze, pe care STPT i-a luat, ii instruieste si apoi ii angajeaza si va introduce pe transportul public”, a mai spus Ruben Latcau.
UPDATE: Consilierul local Roxana Iliescu: Timisorenii vor sta si mai mult in statii
Roxana Iliescu, consilierul local care, la votul cerut de administratia Fritz pentru restructurarea STPT, a atras atentia ca totul este ‘un fas’, nicidecum o reorganizare reala, a reactionat la anuntul privind reducerea numarului de curse de luni, ca parte a unei… optimizari a activitatii de transport public.
„Așadar, “optimizarea” se traduce in reducerea rutelor pe diferite linii de tramvaie, autobuze si troleibuze, adică timpi si mai mari de așteptare pentru timișorenii care circulă cu transportul public in comun.
Totodată, declarația vicelui conform căruia se reduc cursele pe anumite linii seara, dupa ora 22:00, este neadevărată!
Conform documentului nr. 1056/17.01.2024 emis de STPT, reducerile de curse atat la tramvaie cat si la autobuze si troleibuze vizează atât schimbul I cat si schimbul II ale acestora. Cu aproximație, schimbul I la toate unitatile de transport public in comun incepe de la ora 04:15 dimineața, iar schimbul II, incepe in jur de ora 14:00 si se finalizează in jur de ora 24:00.
Este fix ce lipsea in condițiile in care atat flota de tramvaie noi cat si cea de autobuze de ultima generatie zac in depou si pe caldarâm, la STPT in curte.
Astazi: din cele 23 de tramvaie Bozankaya, doar 11 sunt pe traseu si din cele 44 de autobuze electrice Karsan, doar 10 circula„, a transmis Roxana Iliescu.
UPDATE: Presedintele CJ Timis: Taierile de curse de la Ghiroda e din cauza culorii politice. Nu a taiat de la Foeni
Presedintele Consiliului Judetean Timis a reactionat la anunturile conducerii Primariei Timisoara. Alin Nica a subliniat ca reducerea numarului de curse in ceea ce priveste Ghiroda este o chestiune politica, intrucat administratia Fritz nu s-a atins de cursele cele mai lungi, spre Foeni, comuna cu primar USR.
”Nu sunt o noutate dificultatile financiare prin care trece STPT. Datoriile au crescut din 2020 pana in prezent de 3 ori, asta arata clar calitatea defectuoasa a managementului impus de administratia USR la o societate. S-a ajuns la o pierdere de peste 10 milioane de lei, la finele anului 2022, s-a ajuns in 2022 la sub 150 de mijloace de transport functionale si pe traseu, incluzand acele tramvaie si autobuze noi achizitionate.
Numarul de soferi a scazut in aceasta perioada, deci managementul societatii nu a facut eforturi sa gaseasca profesionisti pe care sa ii angajeze si sa opereze toate aeste curse aflate in jurisdictia STPT, iar toata aceasta activitate deficitara de la nivelul STPT se rasfrange asupra cetatenilor intregii zone metroplitane.
(…) Eu cred ca aceasta reducere a numarului de curse la Ghiroda se datoreaza culorii politice, pentru ca nu a taiat de a Foeni, a taiat de pe cea mai mica distanta pe care o ai intr-o cursa a STPT si cred ca un alt motiv este indrazneala primarului de Ghiroda de a actiona in instanta pe viceprimarul Latcau si SMTT”, a declarat Alin Nica, presedintele CJ Timis