TIMISOARA. Un nou concept, unitar si original din punct de vedere arhitectural, mai prietenos cu mediul, care sa duca la un trafic mai redus si la cresterea turismului. Acesta era noul plan al Primariei Timisoara pentru o parte din zona Pietei 700, pe care vrea sa o reorganizeze.
Mai precis, pe scurt, o parte din strada Brediceanu sa o faca pietonala, pe Paris sa lateasca trotuarele si sa schimbe pista de biciclete, dar sa si reorganizeze parcarile, pe Colonel Enescu sa demoleze garaje si in toata zona sa faca treceri de pietoni suprainaltate si sa modifice spatiile verzi.
In acest sens, la jumatatea lunii octombrie, societatea primariei Timpark lansa o licitatie pentru o prima documentatie „Reorganizare parcari si spatiu public Piata 700 (DALI+PT+DDE+AT)” si punea la bataie 160.000 de euro.
La scurt timp de la deschiderea procedurii, specialistii firmelor interesate care au analizat caietul de sarcini si-au pus mainile-n cap. Au formulat nu mai putin de 17 solicitari prin care cereau lamuriri, intrucat documentatia administratiei Fritz nu continea informatii de baza.
Ca sa poata raspunde la ele, cei de la Timpark au si prelungit termenul limita al depunerii de oferte din 20 noiembrie in 4 decembrie.
Intrebarile pertinente ale companiilor vizau termeni folositi aiurea, elemente esentiale care nu erau prevazute in documentatie, informatii legate de taxe, de prezenta unor situri cu valoare istorica sau de alta natura, daca in mai multe cazuri punctuale modernizarile privesc sau nu retele de gaz, apa-canal, electrice sau de comunicatii si daca trebuie intocmite proiecte si pentru acestea sau nu, in ce masura suprapunerea ariei de proiectare cu infrastructura CFR implica interdictii de construire si obtinerea de alte avize si acorduri. Ba chiar si o confirmare ca Primaria Timisoara chiar este proprietar pe toate terenurile pe care se propun interventii si daca nu cumva este cazul sa se faca operatiuni de expropriere.
Cand si-au dat seama cate chestiuni esentiale nu au fost cuprinse in documentatia preliminara de catre specialistii administratiei Fritz, firmele au solicitat inclusiv sa le fie precizat cum anume s-a stabilit bugetul de 160.000 de euro, in conditiile in care nu se regasesc in caietul de sarcini o serie intreaga de studii, expertize, avize si documentatii tehnice de care ar fi nevoie. Reprezentantii Timpark s-au marginit la a raspunde ca „bugetul de investitie a fost stabilit avand ca referinta alte proiecte atribuite de Primaria Timisoara cu un context urban si obiective similare si ca valoarea contractului serviciilor de proiectare reprezinta aproximativ 4,5% din valoarea estimata de investitie„.
Intrebarile firmelor interesate sa faca Studiul de Fezabilitate le puteti consulta AICI si AICI.
In cele din urma, companiile care ar fi vrut sa se inscrie la licitatie s-au lasat pagubase. Au renuntat si nu au criptat ofertele pentru ca procedura sa fie anulata.
Studiile vizau 3 strazi importante din vecinatatea Pietei 700
Practic, prin aceasta licitatie ratata se cauta o firma care sa realizeze studiile in baza carora sa fie mai apoi intocmit un plan de actiune in aceasta zona centrala a Timisoarei, plan pe care sa il si asiste tehnic la implementarea ce ar trebui sa dureze cam un an si jumatate.
Zona vizata cuprinde strazile Brediceanu, Paris si colonel Enescu, din vecinatatea pietei, unde municipalitatea isi propusese o operatiune de reabilitare, modernizare si reorganizare a spatiilor publice urbane (zone pietonale, de trafic auto si parcari).
Proiectantii ar fi trebuit sa faca o analiza si sa elaboreze documentatia tehnico-economica in baza studiilor urbanistice, de circulatie, luminotehnice si topo-cadastrale, pe care nu le-au gasit in totalitate in SEAP, asa cum ar fi trebuit.
Conform documentatiei postate in Sistemul de Achizitii Publice, studiul de circulatie va urmari reducerea/restrictionarea traficului in zona, redefinirea profilelor stradale si intarirea mobilitatii alternative prin reducerea impactului traficului auto si integrarea pistelor de biciclete.
O bucata din strada Brediceanu ar putea deveni pietonala
Potrivit temei de proiectare, se va analiza posibilitatea ca o parte din strada Brediceanu sa devina pietonala, intre Aurel Cosma si Paris. Apoi se doreste delimitarea unei piste de biciclete cu o latime de cel putin 2 m, cu doua sensuri pe aceasta strada. Se vor propune solutii pentru treceri de pietoni inaltate, iar in ceea ce priveste parcarile, acestea trebuie reorganizate pentru a fi descurajata parcarea… abuziva.
Pe strada Paris, primaria vrea sa lateasca trotuarele si sa implementeze un nou concept de plantare a arborilor, dar si modificarea pistei de biciclete despre care reprezentantii administratiei cred ca este marcata necorespunzator pe partea stanga a strazii catre bulevardul Republicii.
Pe strada Colonel Enescu s-ar demola garajele pentru a fi amenajate locuri de parcare pentru riverani si spatii verzi. Si aici se intentioneaza suprainaltarea trecerilor de pietoni, latirea trotuarelor si racorduri la strada Paris si Sf Ioan.
Parcarile vor intra in sistemul Timpark.
In privinta spatiilor verzi din aceasta zona a Pietei 700, proiectantii ar fi trebuit sa ia in calcul inclusiv fasiile ce delimiteaza zonele pietonale de cele carosabile, dar si integrarea zonelor cu vegetatie in scuaruri si piete. Se vor alege doar specii perene.
Totodata, se doreste definirea si implementarea unui concept unitar de iluminat public.
Avem in sertarele Primariei Timisoara si alte planuri pentru modernizarea Pietei 700
Va reamintim, in 2019, dupa ani in sir in care nu s-a gasit o solutie pentru construirea unei parcari in zona centrala a orasului, pentru ca primaria nu are teren, administratia Robu se intorcea la un mai vechi proiect de reamenajare a Pietei 700, din vremea administratiei Ciuhandu.
Acesta fusese intocmit in 2008 „Piata 700: Poarta catre Centru” si propunea un parteneriat public-privat prin care sa fie total schimbat aspectul intregii zone zonei, dar si amenajarea unei parcari cu sute de locuri.
Vechiul proiect al biroului de arhitectura Andreescu&Gaivoronschi propunea ca pe locul actualei piete agro-alimentare si al pietei de flori sa se amenajeze o piateta moderna, coborata sub nivelul strazii. Era vorba, de fapt, despre un spatiu de promenada care sa lege Piata 700 de zona vechii cetati, prin pasaje pietonale subterane si scari rulante. In piateta, proiectantii propuneau amenajarea de cafenele, terase si alte puncte de recreere.
Practic, spuneau autorii, s-ar fi realizat astfel o poarta de acces catre centrul istoric al Timisoarei. Proiectul nu prevedea mutarea pietei, dat fiind faptul ca aceasta reprezinta o traditie in acest loc si este necesara pentru locuitorii din cartier, insa avea sa duca comerciantii in interior.
Proiectul propunea si construirea langa Saiftim a unei cladiri noi, administrata de Primarie. Parterul si subsolul cladirii sa gazduiasca cele doua piete, in conditii moderne, civilizate si cu acces facil.
De asemenea, proiectul avea solutii si pentru criza locurilor de parcare din zona centrala. La subsolul intregului spatiu public din Piata 700 erau prevazute doua niveluri de parcaje, cu circa 700 de locuri.
De asemenea, curtile interioare ale Spitalului Militar erau incluse in proiect si aveau rolul de a lega noua zona pietonala de Orasul Vechi.
Odata cu reamenajarea cladirii Spitalului Militar, proiectul prevedea punerea in valoare si a celorlalte monumente istorice din Piata 700: Bastionul si Biserica Militara. Arhitectii luau pe atunci in calcul si posibilitatea integrarii… viitorului metrou.
Dupa ani la randul in care proiectul a stat intr-un sertar, in 2019 Nicolae Robu il repunea pe tapet si vorbea de un concurs de solutii pentru Piata 700, care sa aiba ca punct de plecare gandirea din 2008 a arhitectilor, insa totul a ramas la stadiul de plan.