Proiectele cu finanțare europeană din domeniul educației, oferite pe tavă, din mandatul anterior, administrației USR, sunt întârziate, blocate și vor produce nu doar cheltuieli suplimentare din bugetul local, dar afectează, zi de zi, viața a mii de familii din Timișoara.
La preluarea mandatului, administrația Fritz a beneficiat de contracte de finanțare europeană în domeniul educației de peste 100 de milioane de lei, în cele mai diverse domenii, de la construcția de creșe, grădinițe și până la proiecte de mari dimensiuni de școli și licee. Deși, pentru multe dintre aceste obiective, finalizarea lucrărilor trebuia să se realizeze în cursul anului 2022, astăzi nici un clădire nu este recepționată. De altfel, conform situației prezentate în cadrul Consiliului Regional Vest din luna octombrie, administrația USR urma să piardă cel puțin 113 milioane de lei din fonduri europene pentru incapacitatea de a finaliza obiectivele.
Extinderea școlii generale 30, la doar 43% grad de implementare
Școala generală 30 este una dintre cele mai aglomerate unități de învățământ din Timișoara. Chiar în condițiile amplasării unui număr important de construcții modulare, elevii de la această școală își desfășoară activitatea în două schimburi, în condiții neadecvate unei educații moderne. Acesta este motivul pentru care administrația liberală a accesat, la sfârșitul anului 2020, un proiect de aproape 5 milioane de euro pentru construcția a două noi corpuri de clădire pentru școala generală 30, precum și lucrări conexe de reabilitare în corpul principal al școlii. Astăzi, după mai bine de 3 ani de la preluarea mandatului de către primarul Fritz, proiectul este realizat doar în proporție de 43%, generând costuri suplimentare pentru bugetul local după 31.12.2023 și privând copii de o educație decentă.
Clădirea istorică a liceului Ungureanu pe lista proiectelor nefinalizate cu doar 40% grad de implementare
Liceul Emanoil Ungureanu (foto) nu reprezintă doar o școală importantă în peisajul socio-economic al Timișoarei, dar și un important monument aflat în plin centrul orașului. La sfârșitul anului 2019, administrația Robu a semnat contractul de finanțare europeană, în valoare de peste 6 milioane de euro, pentru reabilitarea și dotarea acestui imobil istoric de mari dimensiuni. Deși licitația de execuție a fost finalizată în cursul anului 2020, astăzi, după 3 ani, lucrările sunt finalizate doar în proporție de 40%, conducând, în cel mai bun caz, la etapizarea acestui proiect. În tot acest timp, copii de la Ungureanu își desfășoară cu greu activitatea educațională în diverse imobile din oraș, în două schimburi, fără acces la laboratoare și ateliere școală, în condițiile în care vorbim de un liceu tehnologic care desfășoară activități de educație duală.
Infrastructura școlară sportivă tratată în bătaie de joc
Proiectul cu finanțare europeană al celei mai moderne săli de sport școlare din Timișoara la școala generală 25 are stadiu de realizare de doar 29%. “În iulie 2020, s-a semnat contractul de finanțare europeană în valoare de aproape 2 milioane de euro pentru realizarea aceste săli. Trei ani mai târziu, incompetența administrației Fritz a făcut ca acest obiectiv să fie realizat într-o proporție de doar 29% fiind încadrat de ADR Vest în categoria proiectelor nefinalizate, cu un grad semnificativ de risc și având toate șansele să piardă întreaga finanțare. Astfel, copiii din Timișoara sunt privați de un obiectiv esențial pentru dezvoltarea și sănătatea lor, iar bugetul local va trebui să suporte în anii următori incompetența actualei administrații”, a precizat președintele PNL Timiș, Alin Nica, președinte al Consiliului pentru Dezvoltare Regională.
Practic, nici un obiectiv finalizat în zona educației
Dincolo de filmările cu caracter manipulator prezentate de administrația actuală, realitatea arată că administrația Fritz nu a reușit să finalizeze la timp nici unul dintre proiectele din domeniul educațional cu finanțare europeană. Fie că vorbim de cele două creșe din zona de nord a orașului, de grădinițe, de extinderile de la școala generală 13, sau 15, liceul Waldorf, gradul de implementare se situează, în marea majoritate, între zero și 40%. “În cel mai bun caz, cel al etapizării, aceste investiții vor afecta absorbția pentru actualul exercițiu financiar al Uniunii Europene și vor priva următoarele administrații de posibilitatea de a depune proiecte esențiale pentru dezvoltarea educației în Timișoara în anii ce vor urma”, a concluzionat Nica.