TIMISOARA. S-a incheiat, in sfarsit, licitatia pentru amenajarea statiilor de incarcare destinate autobuzelor electrice noi primite de Timisoara printr-un program al Ministerului Dezvoltarii, prin care flota STPT s-a innoit cu 44 de astfel de mijloace de transport, inca de vara trecuta.
Dintre cele doua firme care s-au inscris in cursa pentru contract, Primaria Timisoara a ales-o pe XELA-INSTAL din Mosnita Noua.
Documentatia pentru platforme era gata, si aprobata, inca din decembrie 2022, insa administratiei Fritz i-a trebuit aproape un an ca sa lanseze licitatia, in timp ce jumatate dintre autobuzele nou-noute zac sub cerul liber in depoul STPT din Dambovita. Asta fara sa mai punem la socoteala ca infrastructura de alimentare ar fi trebuit sa fie gata chiar inainte de sosirea mijloacelor de transport.
Firma va trebui sa realizeze fundatiile de beton, postamentele pentru echipamente si pozarea in subteran a cablurilor de alimentare, acestea urmand a fi folosite pentru amplasarea statiilor de incarcare rapida a bateriilor pentru autobuzele electrice, in diferite puncte din oras.
Cele 11 statii de incarcare rapida vor fi amenajate la:
-
Depoul STPT (Societatea de Transport Public Timișoara) de pe Calea Stan Vidrighin – 1 bucată
-
Capăt de linie Zona Industrială Freidorf pe strada Paul Morand – 1 bucată
-
Capăt de linie Calea Șagului – 3 bucăți
-
Sensul giratoriu de la AEM – 2 bucăți
-
Strada Oituz (ambele sensuri) – 2 bucăți
-
Stația de la Poștă – 2 bucăți
Valoarea contractului este de 2.787.313 lei fara TVA, adica peste 660.000 de euro cu TVA. Statiile trebuie sa fie gata in 6 luni.
In acest moment, va reamintim, din 44 de statii, livrate de multa vreme Timisoarei, doar 11 sunt si montate, si functionale: 10 cu incarcare lenta si doar una cu incarcare rapida. Toate in curtea depoului STPT din Dambovita.
La statiile rapide, incarcarea dureaza aprox 40-50 minute, iar la cele normale, de acum, dureaza 4-5 ore.
***
Va reamintim, printr-un proiect cu bani europeni, Ministerul Dezvoltarii a cumparat pentru Timisoara 44 de autobuze electrice noi, avand fiecare o lungime de 18 metri.
Demersurile au inceput inca din februarie 2019, in baza documentatiei intocmite de administratia Robu.
In vara lui 2021, in august, a fost anuntat castigatorul licitatiei, firma Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret AS din Turcia, si a fost semnat contractul cu Primaria Timisoara.
Noua administratie a cerut producatorului ca cele 44 de autobuze sa nu mai fie alb-violet, ci galben cu negru.