In Romania exista, la ora actuala, in jur de 125.000 de functionari publici. Erorile inerente unui sistem in care legislatia este in continua schimbare si atitudinea uneori gresita face ca acestia sa nu fie priviti intotdeauna cu ochi buni.
Exista deja o perceptie generalizata despre functionarul public: plictisit, fara chef, care nu comunica cu publicul. Este o imagine gresita?
Functionarii publici sunt de doua categorii: functionarii publici pe care toata lumea ii vede, sunt in fata la ghiseu si au contct direct cu oamenii – dar trebuie stiut ca acestia sunt foarte putini, circa 10% – si sunt foarte multi care sunt in spate, care nu au contact direct cu publicul si care isi fac treaba in mare masura bine, care aplica legislatia. Deci nu trebuie sa vorbim neaparat despre cei de la ghiseu, perceptia de aceea este usor gresita, lumea confunda functionarii publici de la ghiseu cu toti functionarii publici. Daca te duci la un ghiseu, intr-o institutie publica, trebuie sa stii ca nu acolo sunt toti functionarii din aceea institutie, care este mult mai mare … deci putem spune ca perceptia este gresita.
Exista o criza de personal in ceea ce priveste functionarii publici in diverse institutii?
Nu este vorba despre criza de personal, este vorba despre lucruri care ne afecteaza pe foarte multi dintre noi. Ne va fi, cu siguranta, mai bine tuturor, si lor, si noua. Nu pot sa spun ca sunt prea putini functionari publici, la ora actuala, cred doar ca trebuie folosita mult mai bine resursa umana din fiecare institutie. Sunt cazuri in care prea multe persoane se plimba cu hartiile dintr-un birou in altul. Cred nisa ca functionarii de care dispunem astazi pot sa faca o treaba foarte buna. Ne-am obisnuit ca, in Romania, sa acceptam mereu ca “lasa ca merge si asa”. Ei bine, nu se mai poate … trebuie sa ne schimbam si noi putin mentalitatea, si ca functionari si in calitate de conducatori.Va spun eu ca o institutie cu conducatori buni functioneaza bine, pentru ca au un rol foarte importnant in a-i pune pe functionari la treaba. O vorba buna, un comportament adecvat din parta celor aflati la conducere face enorm … pentru ca un conducator care-si streseaza subordonatii, printr-un anumit tip de comportament, amenintari sau tot felul de alte gesturi nu va obtine performanta. Unii poate considera ca daca sunt duri, functionarii din subordine vor da performanta. Nu este adevarat . Efectul va fi totdeauna invers.
Exista o solutie universal valabila pentru rezolvarea problemelor generate de greseli sau disfunctionalitati in acest sistem, cel al functionarilor publici?
Activitatea functionarilor publici va fi mult mai eficienta daca se prefectioneaza, am avut o discutie la nivel de minister si am cazut de acord ca oamenii acestia trebuie sa se perfectioneze. Romania chiar are nevoie de oameni mai performanti, fiecare acolo unde se afla. Pentru ca altfel este foarte greu. Sa luam de exemplu o comuna sau chiar cazul oraselor mici: este nevoie de oameni foarte bine pregatiti in acest domeniu. Noi avem foarte multe organisme de control cu oameni bine pregatiti, dar avem nevoie, la fel, de oameni bine pregatiti la nivelul celor care lucreaza direct .
Asadar aceasta perfectionare este esentiala …..
Perfectionarea functionarilor publici nu este deloc un moft, este ceva foarte necesar. Lucrurile sunt mereu in schimbare: legislatie noua, proceduri noi …. Cel putin in domeniul achizitiilor poate ti se pare ca stii, dar lucrurile sunt extrem de complicate. Si atunci apar problemele, cel putin pe achizitii publice: de la contestatii, de la reclamatii, tot ceeace se intampla. Oamenii, in momentul in care stiu sa-si faca foarte bine treaba, cu siguranta ca lucrurile vor sta astfel. Vorbim aici chiar si de accesarea fondurilor europene.