TIMISOARA. Lucian Vasile Mihoc, noul sef al Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Banat, a vorbit, intr-un interviu acordat opiniatimisoarei.ro, despre faptele de vitejie ale pompierilor timiseni, dar si despre dotarea cu echipament si utilaje de interventie a acestora, care necesita imbunatatiri.
– Ce planuri aveti ca nou sef al ISU Banat?
– Obiectivele mele nu sunt neaparat ca nou sef, eu sunt imputernicit pana la 31 martie 2014, la nivelul Inspectoratului a ramas echipa manageriala, chiar daca inspectorul-sef a trecut in rezerva, iar directiile de dezvoltare ale Inspectoratului sunt impartite pe directii, pe ceea ce inseamna servicii de calitate oferite timisorenilor si timisenilor. Prin servicii inteleg tot ce inseamna acoperirea interventiilor in situatii de urgenta, incepand de la incendii, inundatii, alte tipuri de dezastre, pana la acordarea asistentei medicale de urgenta. O directie de actiune o constituie imbunatatirea cu tehnica de interventie a Inspectoratului, iar acest lucru, pana in anul 2013, cu ajutorul autoritatilor locale, in speta Consiliul Judetean Timis, s-a reusit. Municipiul Timisoara s-a dotat cu tehnica de interventie in procent de 90% la cele doua subunitati.
– Asta era urmatoarea intrebare, cum stati cu tehnica de interventie? Mai aveti nevoie de utilaje?
– Bineinteles, cea mai veche autospeciala a ISU este din 1969, deci are 45 de ani, este vorba de o autospeciala cu scara pentru inaltime.
– Inca se foloseste aceasta autospeciala?
– Se poate inca folosi, dar datorita vechimii, riscurile sunt destul de mari si aceste tipuri de autospeciale constituie pentru noi o prioritate, pentru anul 2014. Bineinteles, tot cu sprijinul autoritatilor locale, tot Consiliul Judetean, prin Agentia de Dezvoltare Intercomunitara, incercam si dotarea altor subunitati. La nivelul Inspectoratului sunt 7 subunitati in judetul Timis care acopera suprafata judetului.
– Sunt suficiente aceste 7 subunitati?
– Sunt, in pricipiu, sunt suficiente, ele sunt dimensionate corect la ceea ce inseamna resurse umane, la ce insemana activitati si numar de locuitori. Problema o constituie, la nivelul judetului, tehnica de interventie care este cu durata normata indeplinita si depasita, adica ar trebui casate.
– Concret, de ce utilaje aveti nevoie?
– Ar fi nevoie de autospeciale cu apa si spuma, care sunt folosite pentru stingerea incendiilor. La fel, ar fi nevoie de doua autospeciale de salvare de la inaltime si pentru partea de dezastre, ma refer aici la cutremur in special, cat si la accidente rutiere, e nevoie de o macara specifica pentru ridicat.
– Sunt sanse sa le primiti?
– Prin Agentia de Dezvoltare Intercomunitara Vest va continua, incepand cu anul 2014, acest program de imbunatatire a tehnicii de interventie. Noi speram sa reusim si, ca beneficiari finali, sa primim aceste autospeciale.
– Anul trecut ISU Banat a primit un senilat. L-ati folosit pana acum?
– Respectivul utilaj l-am folosit deocamdata doar pentru partea de pregatire. Din fericire, nu am fost solicitati sa intervenim in conditii reale, greu accesibile, locuri izolate, zapezi.
– In ce masura sunt importanti pompierii voluntari, organizati la nivelul comunelor, pentru interventii?
– Conform legislatiei in vigoare, la nivelul fiecarei unitati administrativ – teritoriale trebuie sa aiba, daca nu exista servicii profesioniste pentru situatii de urgenta, trebuie sa aiba constituit la nivelul primariei un serviciu voluntar pentru situatii de urgenta. Ele sunt de mai multe categorii. Fiecare din cele 99 de unitati administrativ-teritoriale de la nivelul judetului Timis au astfel de servicii voluntare, dar ele sunt impartite pe 4 categorii, astfel ca nu toate au autospeciala pentru stingerea incendiilor sau motopompa. Importanta lor este foarte mare, dar cel putin pentru partea de interventie ne sunt de un real sprijin, deoarece timpul de raspuns al lor, fiind in localitatea respectiva, este mult mai redus.
– ISU Banat poate ajuta aceste servicii de pompieri voluntari cu utilaje?
– Tocmai am initiat de anul trecut demersul pentru transferul fara plata al unor autospeciale pe care noi le-am inlocuit cu cele primite prin Programul Operational Regional. E vorba de 7 autospeciale cu apa si spuma care urmeaza sa fie date in folosinta catre unele primarii. Avem deja trei solicitari, urmeaza ca si alte primarii sa solicite. In cursul acestui an, putem spune ca cel putin trei servicii voluntare vor fi dotate, in sensul ca vor primi cate o autospeciala de la noi, inclusiv cu accesoriile, astfel ca, in anumite zone, in speta zona Fagetului, vor ajunge aceste autospeciale.
– Au fost cazuri recente cand pompierii care s-au dus sa stinga incendii, de exemplu, au avut ei insisi de suferit?
– Din pacate si noi am inregistrat, la nivelul anului trecut, un accident de munca, acum doi ani nu am avut niciun accident de munca. In cazul de anul trecut nu a fost intoxicare, a fost accidentarea unui coleg ce incadra o ambulanta, o accidentare pe timpul interventiei. Colegul, in timp ce manevra o targa cu pacientul pe targa, intr-un loc alunecos i-a alunecat piciorul si a avut o fractura.
– Care a fost cel mai dificil moment al pompierilor din Timis, in ultimii ani?
– Unul dintre cele mai complexe cazuri a fost la Aeroportul Timisoara cand a fost o situatie in care unui avion nu i s-a deschis trenul de aterizare din fata si pentru aceasta au fost realizate masuri suplimentare de interventie, cat si de o eventuala preluare a celor 45 de pasageri, cu tot cu echipaj. Din fericire, nu au fost probleme, dar pe partea de mobilizare au fost dispuse foarte multe forte, inclusiv cu activarea planului rosu, pe partea de asistenta medicala. Alte interventii complexe au fost generate, din pacate, de accidente rutiere in care au fost persoane decedate, in care au fost mai multe autoturisme implicate si in care au fost mai multe autospeciale de descarcerare. Ne-a ramas doar drumul E 70 inspre Stamora – Moravita, e un drum pe care il vom asigura cu o autospeciala noua de descarcerare pe care o vom primi tot prin proiectul Consiliului Judetean, pana la inceputul lunii martie.
– Aceasta autospeciala va deservi doar E 70?
– Va fi folosita pentru accidentele rutiere, pentru descarcerare. Va sta la Deta, pentru ca la un accident pe E70 se pleaca din Timisoara si atunci timpul de raspuns este destul de mare. Tocmai pentru a diminua acest timp de raspuns e nevoie de o astfel de autospeciala la Deta, astfel incat asistenta medicala, sansele persoanelor care au ramas incarcerate sa creasca foarte mult.
– Va avea dotari suplimentare aceasta autospeciala?
– Va avea utilaje si dispozitive pentru taiat, pentru descarcerare. Celelalte artere principale au toate cate o astfel de masina. Avem una la Sanicolau Mare, la Lugoj, la Faget, la Buzias merge de la Lugoj si a mai ramas drumul spre Moravita.
– Sunt situatii in care pompierii au salvat vieti si fara sa intervina la incendii. Dati-ne cateva exemple
– Cel mai mediatizat caz, pentru ca noi salvam persoane atat de la incendii, cat si prin acordarea primul ajutor medical, a fost cu un coleg care in timpul liber, in timp ce se deplasa pe strada a vazut o persoana inconstienta care era in stop cardio-respirator, a resuscitat-o pana la sosirea ambulantei. Persoana a fost resuscitata cu succes, ne-a facut inclusiv o scrisoare de multumire, colegul a fost recompensat cu avansarea in gradul urmator. A fost un caz care ne-a bucurat foarte mult pentru ca, iata, s-a vazut ca si in afara programului, personalul Inspectoratului poate sa execute anumite activitati in sprijinul cetateanului.