Opinia Timisoarei

Interviu cu primarul din Giarmata, Virgil Bunescu: In cativa ani, comuna noastra va fi noua Dumbravita

La doi pasi de Timisoara, in comuna Giarmata, are loc un proces intreg de transformari despre care edilii locali sustin ca vor schimba radical modul in care este perceputa localitatea.

Primarul Virgil Bunescu, aflat la primul sau mandat, spune ca si-a propus sa faca o altfel de administratie, insa la doi ani de cand a preluat fraiele comunei este exasperat ca lucrurile se misca mult mai incet decat si-ar dori, in ciuda faptului ca a reusit sa atraga fonduri consistente pentru a dezvolta infrastructura deficitara a comunei. Totusi, el este categoric in a sustine ca in cativa ani Giarmata va fi in concurenta directa cu Dumbravita ca locatie preferata atat pentru piata imobiliara rezidentiala, cat si pentru investitorii in industrie si comert.

Edilul din Giarmata a acordat un interviu opiniatimisoarei.ro in care explica din ce motive Giarmata, desi foarte apropiata de Timisoara, a beneficiat mai putin de dezvoltarea zonei periurbane a capitalei Banatului fata de alte comune precum Mosnita, Dumbravita sau Giroc.

Domnule primar, comuna Giarmata este una foarte cunoscuta dar s-a aflat intr-un con de umbra in ultimii ani. De ce nu s-a dezvoltat la fel de mult precum alte localitati de langa Timisoara si ce faceti pentru a schimba aceasta stare de fapt?

Pana acum Giarmata nu a fost o comuna atractiva pentru ca, in ciuda amplasamentului, nu a existat infrastructura si nici o administratie foarte primitoare care sa rezolve problemele celor care vor sa se aseze aici. Cu toate acestea, amplasamentul ei este fantastic, este in nord, in zona de influenta spre Dealurile Lipovei, este prima comuna cu forme de relief de deal, este foarte pitoreasca. Cu toate acestea, au fost preferate alte comune din jurul Timisoarei, asa ca Giarmata a ramas putin in urma. Urmeaza ca zona sa fie dezvoltata din punct de vedere al locurilor de munca, cu industrie nepoluanta. Avem foarte multe cereri din partea investitorilor interesati sa se aseze aici si este logic ca va creste interesul pentru multi sa se mute in zona de nord a orasului pentru a fi aproape de locul de munca.

Ce planuri aveti pentru dezvoltarea urbanistica a localitatii?

In primul rand trebuie sa facem locuri de case pentru cei care vor sa se aseze aici. In acest sens, avem in dezvoltare un PUZ (Plan Urbanistic Zonal) langa drumul judetean, pe partea dreapta. Practic, va fi un cartier nou, se si numeste Cartierul Primaverii. Este alcatuit in total din 500 de locuri casa, este foarte mare. Pe de-o parte sunt loturi pentru tinerii sub 35 de ani si pe de alta parte sunt 100 de loturi de vanzare si 50 de loturi pentru concesiune. Loturile pentru tineri sunt deja acoperite, iar pentru cele estinate cumpararii si concesiunii, avem deja cateva zeci de cereri.

Pe partea de industrie, este foarte importanta pentru noi deblocarea acelui Parc Industrial de 120 de hectare in zona FNC, la intrarea in comuna, pe partea dreapta. Aici ar putea fi cam 80 de firme si avem deja o multime de solicitari de concesionare. Dar acolo nu este nimic, trebuie facuta infrastructura. Daca se va reusi acest proiect in urmatorii ani, Giarmata va avea un buget care il va depasi pe cel al Dumbravitei sau chiar al Girocului.

De ce ar lasa un timisorean orasul pentru a se muta la Giarmata?

Nu este doar o comuna ca zona de industrie nepoluanta, dar este o zona si cu agricultura. Acum este cultura mare dar cred ca se va specializa tot mai mult. Dupa parerea mea, sunt multi amatori pentru proiectele pe fonduri europene de reconversie a plantatiilor. Giarmata a fost recunoscuta pentru plantatiile pomicole si eu cred ca isi va reveni. Viticola mai putin pentru ca nu a fost traditionala dar vinurile nu erau cele mai nobile.  Ce vad eu este ca va fi o zona de comuna nu de oras suburban.

Vedeti Giarmata devenind oras peste cateva zeci de an?

Nu cred ca asta e modelul. Va fi o suburbie a orasului Timisoara, in zona metropolitana. Practic, se va uni candva. Cred ca toata zona de la centura pana la autostrada va fi cuprinsa in zona metropolitana a orasului.

Apropo de autostrada, Giarmata este printre putinele comune din tara traversate de o sosea de mare viteza. V-a ajutat in vreun fel pana acum?

In mod direct ne avantajeaza  pe noi ca suntem aproape de intrarea pe autostrada, dar mai mult ne ajuta indirect, pentru ca in momentul in care suntem aproape, firmele sunt interesate sa investeasca. Disconfortul creat de poluarea fonica si a aerului nu se simte.

Spuneati ca exista probleme de infrastructura. Ce ati facut, de cand sunteti primar, in acest sens?

Ce am facut pana acum sunt lucruri mai mici ca importanta, utile pentru traiul de zi cu zi, dar nu de impact major. Pentru ca, in timpul asta a trebuti sa pregatim proiectele mari de dezvoltare a infrastructurii de apa, canalizare si drumuri, pornind de la studii de fezabilitate, proiecte tehnice, licitatii si asigurarea surselor de finantare. Sunt lucrurile mari pe care a trebuit sa le punem cap la cap si eu cred ca am reusit. Din tot ce inseamna infrastructura in Giarmata, ne lipsesc circa 30% din proiectele tehnice si 30% din surse de finantare certa. Ca sa rezumam, dupa aprecierea mea, in proportie de 80% infrastructura mare a comunei se va finaliza pana in 2016. In ceea ce priveste alimentarea cu apa, proiectul nostru consta in modernizare si dotare cu statie de tratare, pentru ca acum Giarmata are probleme cu apa, atat calitativ cat si cantitativ. Canalizare nu avem deloc, deci trebuie facuta in totalitate. Aici este cea mai mare provocare pentru mine. Am reusit sa asiguram o parte din finantare pentru reteaua de canal iar acum cautam solutii pentru statia de epurare , fie proprie, fie prin legarea la la reteaua orasului. Mai exista si solutia aderarii la Asociatia Apa-Canal Timis, unde am avea alocate 7 milioane de euro din fonduri europene. Aceea o vom concentra pe canalizare in Planul Urbanistic cu 500 de locuri si un cartier de 40 de case, Cartierul Tinerilor. La capitolul drumuri avem deja finantare in proportie de 60% si ne apucam serios in acest an.

Drumul judetean care duce la Giarmata este unul din cele mai aglomerate. Cum se dezvolta comuna daca nu se modernizeaza acesta?

Germatenii sufera din cauza aglomeratiei de pe drumul judetean Timisoara-Lipova

Dupa aprecierea mea nu cred ca se va face prea curand pe 4 benzi, nu asta este solutia pe termen scurt. Pe noi nu ne-ar avantaja foarte mult pentru ca ar fi o circulatie foarte mare si nu ar fi foarte benefica pentru comuna. Daca  drumul va fi modernizat, ar trebui sa faca fata traficului spre autostrada. Degeaba avem acum de scarcare pentru ca intrarea in Timisoara se stranguleaza la Dumbravita. Eu cred ca solutia este sa se faca descarcarea de pe autostrada direct spre Timisoara. Consiliul Judetean deja lucreaza la acest proiect si eu cred ca va fi facuta, in Calea Aradului. Va mai fi o legatura in zona Covaci, la 2 km de Cerneteaz, ceea ce va creste gradul de atractivitate al zonei.

Comuna Giarmata are in componenta si satul Cerneteaz, mai putin cunoscut, practic un sat traditional banatean la doi pasi de oras…

Dupa aprecierea mea, zona Cerneteaz va fi de mare atractie in urmatorii ani. Se va dezvolta foarte mult. Exista cel putin dublu de locuri de casa pe actuala vatra, adica in jur de 1000, pentru ca sunt gradini foarte mari. Dar trebuie facuta si acolo infrastructura. Din fericire, aici avem un proiect de asfaltare a strazilor ce incepe la finele lunii mai. In urmatoarea faza, odata cu proiectul Aquatim se va trage apa si canalizare. De fapt, pentru a fi atractiv, acest sat trebuie sa fie cat mai rupt de agitatia din oras, insa trebuie sa aiba apa, canal, drum si liniste. Va fi o zona chiar mai atractiva decat Giarmata. Cei care vor sa se aseze in nordul Timisoarei, cei care sunt mai tineri, pot veni la Giarmata in noua cartier, cei mai in varsta, care vor mai multa liniste, se pot retrage la Cerneteaz. Se fac deja si urmeaza sa se faca lucrari de infrastructura, asa ca vor fi conditii ideale. Spatiul este mai mare si mai putina aglomeratie decat in Dumbravita. In plus va fi si aproape de accesul catre Calea Aradului.

 

Citeste si: Un batran pod austriac, salvat si readus la viata, langa Timisoara! Primaria Giarmata a transformat un monument istoric, la Cerneteaz, in primul pod de promenada din judet. VEZI FOTO!

Totusi, comparativ, Dumbravita are nu doar infrastructura ci si alte facilitati.

Asa este, iar deyvoltarea comunei ne obliga deja sa ne pregatim sa investim in scoli, gradinite, locuri de agrement, strand etc., pentru ca populatia sa aiba ce face. Ne gandim deja la zone pentru spatii comerciale. Pentru timisorenii cu bani va fi un loc ideal pentru a deschide aici tot felul de servicii pentru populatie ce nu isi gasesc locul in oras. Iar Giarmata va fi o zona de amestec intre oras si tara.

Planurile dumneavoastra suna foarte bine, dar cum le veti pune in practica? In presa au aparut mai multe scandaluri legate de Giarmata decat reusite…

Este scandal pentru ca venirea mea la primarie, prin felul meu de a fi, a cam suparat pe toata lumea. Am schimbat total modul de lucru. Primul lucru pe care l-am facut a fost sa reevaluez contractele si sa tai din costuri, am eficientizat cheltuirea banului. Asta a suparat foarte multi oameni. Va dau un exemplu. Daca inainte, cu o suma de bani s-a facut un rond, acum, cu aceeasi suma, chiar mai putin, am reconditionat aproape jumatate din strazile din Giarmata. In primarie am incercat sa schimb modul de lucru, sa introduc unele elemente de management din sectorul privat, dar si aici este foarte dificil. Salariile sunt foarte mici si din cauza asta oamenii nu pot fi motivati. Apoi, exista birocratia asta incredibila. Am reusit sa adun bani la buget pentru investitii, Giarmata are bani suficienti in conturi pentru proiecte foarte mari, dar nu ii putem cheltui si nu ne putem apuca de lucru pentru ca suntem amanati tot timpul. Avizele se obţin foarte greu, avem licitaţii peste licitaţii, cu amânări, cu firme neserioase care castiga aceste licitatii, cu contestaţii…asta ne omoară.

Virgil Bunescu spune ca in acest an vor fi modernizate principalele strazi din Giarmata

Nu riscati sa fiti blocat de problemele politice? Cum reusiti sa puneti in practica ceea ce v-ati propus?

Din pacate ceea ce se petrece in Consiliul Local este urgie. Totul este blocat. Se duce acolo o lupta pentru postul de viceprimar ce blocheaza totul. S-a creat o coalitie pentru a impune un alt viceprimar si cu conditia inlocuirii acestuia, se blocheaza tot ce inseamna activitatea Consiliului. Detin o majoritate si nu mai vor sa faca nimic. La ultima sedinta, fara sa zica nimic, s-au ridicat si au plecat. Sunt sase candidati care spera ca din aceasta rampa de viceprimar, sa ajunga primari.

Poate si dumneavoastra le-ati dat sperate pentru ca ati dat de inteles ca nu vreti sa mai fiti primar dupa terminarea mandatului?

Nu am spus ca vreau sau nu. Am spus ca nu este o prioritate pentru mine in acest moment, ci vreau doar sa fac ceea ce am promis, nu sa ma ocup de lupta politica. Ei se lupta pentru postul de viceprimar in ideea ca s-ar putea ca eu sa nu mai candidez dar le spun sa nu se bazeze pe chestia asta. Eu sunt lucid. Daca reusesc sa fac ceea ce am promis, atunci pot sa ma duc sa candidez. Nu pot sa spun acum pentru ca nu am terminat ce am de facut. Pentru mine nu este o prioritate si nici pentru cetateni.

Cred ca ati fi primul primar care lasa postul dupa patru ani, de bunavoie!

Daca ai facut lucruri care intereseaza comunitatea ai o satisfactie de a fi primar, in rest nu ai niciuna. Daca as fi primar de profesie, da, dar eu nu sunt, am o meserie, o afacere de care as vrea sa ma ocup (n.r. Moara din Giarmata). Nu este nici satisfactia financiara si nici cea sufleteasca, pentru ca ma indepartez de familie si de ceilalti. Nu se impaca cele doua. Poate ca era nevoie la primarie de un pic de dinamism, de cineva care sa schimbe putin atitudinea despre administratia publica, despre ceea ce trebuie facut. Trebuia creat un nou etalon si de aceea vreau sa cred ca cel care ca veni dupa mine va trebui sa tina un anumit ritm…

Exit mobile version